Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverlies onderblok
Hallo allemaal,
Ik heb een 2 weken geleden een 245 GL uit '83 (2.0) aangeschaft. Ik heb vandaag zo'n 150 km met de auto gereden, bij thuiskomst lag er wat olie onder de auto. Van bovenaf lijkt er niets te lekken, dwz, geen lekkage bij filter, koppakking of kleppendekselpakking. Ik ben een redelijke beginner op sleutelvlak. Er druppelt wat olie in de overgang van motor naar versnellingsbak en verder door naar het midden van de auto (daar is het echt vettig). Is het mogelijk dat de versnellingsbak olie verliest? Zou ik dat dan kunnen zien bij overgang van motor naar versnellingsbak?
Is de keerring anders de boosdoener? Hoe kan ik dat gemakkelijk controleren?
Heel graag jullie reacties..
Antwoord
Achterop het blok tussen deksel en kop zit een halfronde opening, waar een rubber 'maantje' inzit. Dit sluit na een tijdje niet meer zo goed af.
Als dit het niet is is het de achterste krukaskeerring, kan je gelijk beginnen met je auto-sleutelhobby!

Tussen blok en kopp.huis zit een alu steunstuk, als je dat eraf haalt (4 bouten in het blok, twee in het kopp.huis) zie je de achterkant van het vliegwiel. Als dat onder de olie zit is het definitief de keerring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Maak de carterventilatie ook eens schoon, d'r zit een zwart doosje diep onder de inlaat met twee slangen erop (slecht ontwerp), daar kan een verstopping zitten en de luchtdruk (blowby) in het blok kan dan geen kant meer op en blaast olie eruit via allerlei keerringen.

Plaatje: http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/F...-847-3317/
Antwoord
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Even voor de zekerheid: kan het zeker geen versnellingsbak olie zijn?
Antwoord
Versnellingsbakken lekken meestal aan de achterkant, maar als je een 2.0 hebt heb je een vierbak en die zijn vrij solide.

Maar je kan er eens aan snuffelen, motorolie is zwart/bruin (bekend) en bakolie is rood (ATF, typisch frisachtig luchtje ook).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Past een b21ET cilinderkop op een b230 FT onderblok? edwin 8 7.712 19 October 2013, 21:01
Laatste bericht: edwin
  Onderblok verf LJ 10 11.048 30 November 2011, 12:10
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)