Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke motorolie in een D24 ????
Nou heb ik genoeg van het zoeken (ik heb de officiële docu nog niet) daarom nog maar een vraag in het D24 deel van het forum:

Welke soort / type motorolie kan je het best gebruiken in een D24 motor? Mijn D24 heeft er inmiddels minimaal 300.000km op zitten (minimaal want de km teller blijft nogal eens hangen >Sad ) en er zit nu minerale 15W40 in.

Graag een ieders kennis, tips en adviezen m.b.t. de juiste motorolie.
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
ik gebruik ook de 15w40 geen probleem! Loopt prima al 460.000 km...

Geloof dat er ook een keer 10w50in zat bij de vorige eigenaar omdat de pakkingen een beetje aan het lekken gaan en hij dan minder lekte (?)
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL&nbsp; 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)
Antwoord
In de mijne gaat ook altijd 15w40. In men turbodiesel doe ik meestal 10w40. Hangt er vanaf wat ik staan heb. Smile
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb: eens kijken op (Duitse) VW LT sites!
Weinig spannend nieuws, er wordt daar voor gebruik in W-Europa alom ook gewoon 15W40 (API-CC/CD) gebruikt.

Iemand nog ervaringen met extra toevoegingen (Wynns, STP, Xado etc.)?
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
Ik heb een keer voor de apk een toevoeging erin gegooid om de roetmeting te doorstaan.
Omdat een dieselaar niet echt doortrekt is de roetmeting weleens lastig. Dit jaar een paar weekjes voor de apk even doorgetrokken en geblazen... Weg roet!

Roetmeting in 1 keer goed!

Voor de rest nooit toevoegingen gebruikt...
245 DL 1990<br />2CV6 1985<br />2CV6 1986<br />Traction Avant 11BL&nbsp; 1954 (gestolen)<br />LowRider 2004 (fiets)
Antwoord
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest t.a.v. die toevoegingen. Ik bedoel toevoegingen aan de motorolie.
Er is een flink aantal producten op de markt en ik ben benieuwd naar ervaringen, tips en adviezen daaromtrent.

Is het gewoon onzinnige €-klopperij en moet je gewoon goede motorolie gebruiken of zijn er daadwerkelijke voordelen?
(en dan bedoel ik niet goedkope olie uit de bouwmarkt "upgraden" ;D )
Antwoord
Ow dat bedoel je :Smile

Ik gebruik die zooi nooit. Gewoon olie kopen en erin gieten. Voor zover ik weet zijn additieven niet nodig.
Weet ook van mijn broertje die dat wel eens gebruikt heeft dat het niks toevoegde aan de prestaties en levensduur...

Sterker nog; het schijnt dat de roet en koolstof alleen maar zorgen voor een betere smering dus het olie vervangen is helemaal niet zo nodig als iedereen roept. [misschien zou een scheikundige hier eens iets meer over kunnen vertellen?]

Het verversen van olie zou met name gaan om eventuele kleine metaal deeltjes die door slijtage mee kunnen komen eruit te halen... Maar ja, als je dus altijd goed zorgt voor je motor dan komt er toch geen metaal deeltjes in je olie? En je hebt een olie filter....
Die dus wel op tijd vervangen Tongue
Antwoord
Klopt, roet = (vnl.) koolstof en dat is "glad". (motor)Olie bevat veel lange koolstofketens en als die tussen 2 metaalvlakken tercht komen, wordt metaal op metaal contact voorkomen. En idd moeten eventueel vrijgekomen metaaldeeltjes "gevangen" worden in de olie om verdere schade te voorkomen. Het oliefilter moet dit soort stukjes eruit filteren.

Motorolie zorgt o.a. verder samen met de zuigerveren voor een goede afdichting dus goede compressie en afvoer van verbrandingsresten van de cilinderwand. Helaas breken die verbrandingsresten de olie min of meer af. Daarnaast wordt de olie afgebroken door hitte (bij voorbeeld in de cilinderkop). Alles bijelkaar opgeteld is het resultaat dat de motorolie met het gebruik helaas toch steeds slechter wordt (vervuild en vermindere smeereigenschappen) en daarom ververst moet worden. Moderne olie bevat allerlei toevoegingen om ervoor te zorgen dat de olie het lang volhoudt. Maar hoe dan ook ontkom je niet aan verversen. Er zijn vele middeltjes te koop die de olie kunnen helpen, die bepaalde gewenste eigenschappen van de olie versterken. Die toevoegingen worden overigens ook vaak gebruikt om bepaalde motorproblemen (tijdelijk) te verdoezelen. Zo maakt een iets dikkere olie een motor wat stiller, maar het repareert niks en mogelijk wordt de olie te dik en daarmee de smering slecht.

Producent Xado beweert dat zijn toevoegingen daadwerkelijk repareren. Het gaat dan om "herstel" (lees opvulling) van kleine krasjes en slijtage groefjes in bij voorbeeld lagers en cilinderwanden met superhard keramiek. Uit de vele gebruikservaringen komt naar voren dat het daadwerkelijk een positief effect op de algehele toestand van een motor of versnellingsbak heeft (minder olie- en grandstofverbruik, betere compressie, langere levensduur van versnellingsbak etc. etc.) Heeft iemand ervaringen met Xado of aanverwante producten?

Antwoord
leuk, zo'n twee personen topic (op volvodiesel na dan hè..)

Ok, je verhaal is duidelijk. Maar in hoeverre gaat de olie er op achteruit, in hoeverre is de olie 'kapot' gegaan.
Is het aantal km's dat de olie meegaat afhankelijk van de olie, de motor, de stijl van rijden...

In andere woorden hoe bepaal je wanneer olie vervangen moet worden?
Antwoord
dit staat in het handboek van de d24.
olie inhoud excl filter 6,2 ltr
incl filter 7,0 ltr
verschil min en max 1,0 ltr
gebruik motorolie van viscositeit sae 15w/50 of 20w/50 in zeer koude winters is sae 10w/40 beter geschikt.
de kwaliteit moet zijn(volgens de api-specificatie)tenminste CC.
OliÃn met de aanduiding se/cc, se/cd, sf/cc en sf/cd voldoen aan deze norm.

mvg sacha
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke olie? Ik Rol 10 11.545 31 May 2011, 23:49
Laatste bericht: Anthony
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 11.461 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  extra meters in een 240 diesel, welke zenders? superD 1 3.192 14 February 2010, 19:20
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)