Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gas- of olieschokdempers
Ik ben van plan andere achterschokdempers te kopen, van koni (rood). Hierbij heb ik de keuze tussen olie- of gasdempers.
De dempers moeten eronder komen zodra de 144 wordt verlaagd. Doel is wat sportievere rijeigenschappen en minder overhellen, maar niet stuiter-stug. (stabi zal waarsch ooit 2e stap zijn).
Wat heeft de voorkeur? de oliedempers zijn in te stellen, de gasdempers weet ik niet zeker.
Antwoord
Heer Dop, mijn ervaringen met de kortere veren en Bilstein gas (omdat deze dubbelwerkende zijn (maar ook €) ) zijn op zich prima. Ik ben alleen een beetje verpest door het rijden met leaseauto,s, en die zijn technisch gezien een jaartje of 40, 50 jonger.

Op m'n 1e 140 had ik ook gasgevuld met de huidige veren. Daar heb ik aardig mee "gesmeten" omdat ie mede door de dikkere stabi voor behoorlijk neutraal werd.

Stuiteren doet ie niet alhoewel meer afremmen voor de drempels vaker voorkomt dan voorheen de leasetuut.

Daarnaast, olie doet er net als bij andere onderdelen, langer overom op temperatuur te komen, gas heeft daar naar mijn idee niet merkbaar last van. In ieder geval is het duiken bij mij minder en zwabberen ook, alhoewel er nodig iets aan de rubbers gedaan moet worden..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik heb ook een ibiza vd zaak, dat ding is bizar strak, als op treinrails. Soms neem je een lange bocht/flyover zo hard dat je er zelf bang van wordt. (bang in de zin van; dat de grens onaangekondigd en genadeloos is) Dat is waarsch niet te evenaren...

Bedankt voor de info.

Is weegt de meerwaarde van gasdempers op tegen het instelbaar zijn van oliedempers?

Antwoord
kun je eigenlijk alleen uitproberen, ik had instelbare Koni's, prima dingen, maar technisch gezien zijn de Bilsteins beter, maar het gat is te groot om daar nog een oordeel over te kunnen vellen helaas. Maar, ik heb er destijds behoorlijk mee geboenderd, doe ik nu zeker niet meer, de wilde haren worden witter zeg maar.. Zoals je aangeeft, wat je met je Seat (en dat zijn idd plankjes) kun je ziek hard de bochten pakken, maar op die grens zat ik 20 jr geleden met het 140je ook, sterker nog, dat vertrouwen had ik met m'n voormalig Peug niet...

Ik denk dat het goed is om te zeggen dat feitelijk elke uitvoering volgens die eisen een goed product is. Ik heb momenteel de oliegevulde dempers van de vorig jaar gekochte auto ook nog liggen, daarvan kan ik zeker zeggen dat de goed functioneren (een uur daarvoor stap je uit een 207 dus je kunt met recht spreken over een technologische achteruitgang)

Behalve dat ie zich hoog op de poten behoorlijk als "boot"gedroeg kan ik zeggen dat de demping volgens de normale eisen zeket goed was. Het hangt uiteindelijk af van wat wil je bereiken en dat dan weer begrensd door de centjes, zoals altijd. Geduld kan een uitkomst zijn...
Antwoord
Oh en de meerwaarde, denk ut wel, kijk dan vooral op Ebay want de setprijs V/A + verzending is lager dan NL!
Antwoord
Dus jij had ("toen") achter instelbare olie konis en voor gaskonis?

(PS. Het is mij; robbert, dus voor dempers heb ik al)
Antwoord
andersom, voor instelbare Koni's achter gas Monroe's omdat bij een "live axle" achter de boel meehobbeld en voor zo regelbaar of correct mogelijk moet zijn.

Weiter noch, ik ga nog wat experimenteren met wat vulstukken tussen de bovenste wishbones om negatief camber te verkrijgen. Later wil ik ook de vooras iets achterover kantelen, tegen duiken en eea zou als bijkomend voordeel ook nog lichter sturen...

(aangenaam nogmaals.. Wink )
Antwoord
en (voor) instelbaar = olie?
Antwoord
si
Antwoord
Goed dat dit topic is gestart, want ik vroeg het me afgelopen weekend ook al af wat nou de voor- en nadelen zijn van beide soorten.

PS: Dus jij hebt de rooie koni's meegenomen Sad

Leuke 2dehands dempers voor de achterkant liggen ongeveer op elke hoek van de straat, maar leuke voordempers zijn net iets moeilijker te vinden.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)