Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
gebruikerservaring LPG 850/V70classic
#1
Hallo,

Ik ben op zoek naar concrete gebruikerservaring voor LPG.
Heb zelf een 240automaat (B230F)op lpg(400.000km; voorlopig zonder motorrevisie))en ben hier zeer tevreden van. Verbruik bij gemengd rijden is bij mij 270km met een tank van 35l (tank zelf 40l). Enig nadeel is de actieradius, maar dat is door de kleine 'ondebouw' tank. Maar dat was een bewust compromis, want ik heb ook het derde bankje nog nodig.

Ik ben echter op zoek naar gebruikerservaring ivm LPG voor het model 850/V70classic. Verbruik en problemen, km vooralleer revisie nodig is. Ook liefst per motortype, want er was nogal wat variatie in benzinemoren bij deze modellen.
Antwoord
#2
Ik zou hier eens kijken/registreren:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,5306.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/to...590.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html
http://www.volvo850forum.nl/index.php/to...171.0.html
Antwoord
#3
Ok bedankt. Zal daar mijn licht ook eens opsteken.

Moeten bij de 850 motoren de kleppen ook gesteld worden? zal dan ook wel een kostprijsverschil zijn 10V of 20V ?

Ik lees op het andere register als gemiddeld verbruik van een 850 1op8 ? Dat valt toch tegen. Dat haal ik met m'n oude 240 (en bovendien automaat) in de heuvelachtige ardennen.
Antwoord
#4
Gandalf schreef:Ok bedankt. Zal daar mijn licht ook eens opsteken.

Moeten bij de 850 motoren de kleppen ook gesteld worden? zal dan ook wel een kostprijsverschil zijn 10V of 20V ?
Nee het zijn veel modernere motoren, de motoren hebben bijna allemaal hydrolische klepstoters. (Dat veroorzaakt bij koude motor wat een wat alfa-achtig getik, maar is altijd snel weg.)

Gandalf schreef:Ik lees op het andere register als gemiddeld verbruik van een 850 1op8 ? Dat valt toch tegen. Dat haal ik met m'n oude 240 (en bovendien automaat) in de heuvelachtige ardennen.
Voordeel is dat je G3 kan inbouwen, dat geeft belastingtechnisch voordelen. 1:8 lijkt me wat magertjes.
Zuinigheids wonders zijn het niet, maar op benzine 1:12 (2,5 10V) moet makkelijk lukken. Dan lijkt 1:10 op lpg me wel realistisch. Is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van de rijstijl.
Antwoord
#5
Ik rij vlotjes, maar 1 op 10 haal ik niet hoor. Is overigens een S70 2.5 10V, maar dat zal het verschil niet maken. Kleppen stellen heb ik niks over gezien in Vadis. En verder vallen de onderhoudskosten vwb onderdelen me wel mee. Arbeidsuren reken ik niet omdat ik het zelf doe, maar sleutelen onder de kap is wel stukken krapper en dus meer tijdrovend. Maar ik kan de overstap van 240 naar S70 die ik heb gemaakt geen moment betreuren op de langere afstanden.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Volvo 142 B23 schreef:Ik rij vlotjes, maar 1 op 10 haal ik niet hoor. Is overigens een S70 2.5 10V

Hallo Volvo 142 B23,
Het zou wel interessant zijn te weten wat je werkelijke verbruik is.
Ik rij voornamelijk 'gemengd'. woon-werk en kinderen naar school en hobby's enz. Rij dan met m'n oude 240 zo'n 1/8. Het is een automaat en dat scheelt ook wel een slok bij de 240.
Met m'n vroegere 240 polar, handgeschakeld haalde ik op langere ritten op de autostrade wel 1/9.

Als ik de gegevens goed interpreteer rijdt 850/v70 op LPG stukken soepeler en comfortabeler dan 240, maar niet echt zuiniger ...
Antwoord
#7

Aantal km op een tank is bijna 400 bij mij, ik tank dan echter 43 liter. Laatste berekening die ik heb gemaakt kwam uit op 1 op 8,8. Let wel, dit waren vooral snelwegkilometers met een gangetje van tegen de 140 (saaie wegen in zeeland). Revisies? Tegen de tijd dat het zover is is de rest van de auto wel afgeschreven hoor Tongue. Ikzelf heb nu 185000km op de teller staan, een maatje van me bijna 350000km met eenzelfde auto. Dus ik vertrouw erop dat ik nog voor minimaal 170000km goed zit. Op marktplaats kom ik ze echter ook tegen op lpg met 450000 op de teller. Ik kan je echter wel aanraden om voor een G3 installatie te gaan, 850's kom je nog wel eens tegen met G2 installaties. G3 scheelt een flinke klap in de wegenbelasting. Het grootste verschil in de 240 en de S70 vind ik niet de motor overigens, het is de oase van rust waar je mee over de snelweg zoeft. De eerste keer de snelweg op met mijn S70 reed ik zo door naar 150+km/u omdat ik het gewoonweg niet doorhad.

Kleine indicatie kleine beurt bij de 180000km:

Onderdeel Actie Part no. Prijs
Aux belt Vervangen 9186352 € 28,31
Bougies Vervangen 8642660 € 28,65
Motorolie (10W30/10W40) Verversen € 30,00
Oliefilter Vervangen 3517857 € 8,60
Ruitenwisserbladen Vervangen € 19,90
Rubber olievuldop Vervangen 1275379 € 0,90
Luchtfilter Vervangen 9186262 € 18,16
Totaal € 134,52

Het olievuldop rubber is trouwens een goede om even naar te kijken. Bij lekkage kan de olie in de bougiegaten lekken en de penbobines aantasen. Rubbertje is niet de kosten zoals je wel ziet. Penbobine echter wel.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Rij momenteel een 850 2,0/10v G3 als dagelijks vervoer. Geen Gas injectie, gewoon met flessenhals in de inlaat. Tank is netto (met 80% gevuld) 68 liters groot haal daar 650-730 km mee, hangt een beetje af van de hoeveelheid snelweg km's. Veel snelweg is boven de 700 km per tank, meer binnenweg/stad is rond de 650 km per tank dat is dus tussen de 1:9,5 en 1:10,7...
en geen coureur, maar reken mezelf zeker niet tot de bejaarden ;D


164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#9
Zelf voor mijn 240 estate een 855 2.5 10v gehad. Buitengewoon fijne Volvo. Geen grote problemen mee gehad. Zonder revisie de 855 verkocht met een km stand van 465dkm. De motor was niet de reden van verkoop. (ik wilde gewoon een 240 hebben) Verbruik van de 855 bij normaal gebruik 1:11. De 10v heeft ca. 144 pk wat voor mij ruim voldoende was maar wat nog belangrijker is: is dat deze 10v het mooiste geluid heeft van alle motoren uit de 8 serie. Trap hem eens boven de 4000 toeren (raampje open en als het ff kan onder het viaduct door) dan begrijp je wat ermee bedoeld wordt.

Een 850 is een hele ander Volvo dan een 240 maar zeker een hele fijne. Wink
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
#10
MichielMaas schreef:De 10v heeft ca. 144 pk wat voor mij ruim voldoende was maar wat nog belangrijker is: is dat deze 10v het mooiste geluid heeft van alle motoren uit de 8 serie. Trap hem eens boven de 4000 toeren (raampje open en als het ff kan onder het viaduct door) dan begrijp je wat ermee bedoeld wordt.
Oehh ja lekker! Nog altijd heerlijk om ff in de 850 van pa te cruizen als dat nodig is.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)