12 January 2010, 11:57
Dit lijkt me wel wat...
Je kunt het ten dele (of alles) zelf na maken, alleen de poelie wordt een zoekerij (juiste motortje wellicht ook)
http://translate.google.nl/translate?hl=...safe%3Doff
Electrische waterpomp B18-B20
|
12 January 2010, 11:57
Dit lijkt me wel wat...
Je kunt het ten dele (of alles) zelf na maken, alleen de poelie wordt een zoekerij (juiste motortje wellicht ook) http://translate.google.nl/translate?hl=...safe%3Doff
12 January 2010, 12:47
Ik kan mijn waterpomp heel makkelijk draaien, dus hier zal dan toch niet echt vermogenswinst te behalen zijn??
Groeten, Boele
12 January 2010, 13:13
Idd wat zijn de voordelen buiten dat het er stoer uitziet die poelie zo.
Groeten van Frans
12 January 2010, 13:31
Op hoge toeren wordt een tradionele waterpomp minder effectief ÃÂn gezien de rijwind heb je zoveel niet meer nodig. Een waterpomp heeft een bepaalde kritische snelheid waarbij ie het meeste effect heeft, daarboven heeft weinig nut. Volgens de beschrijving p de site trekt de pomp ongeveer maximaal 10pk, de electrische minder dan 0,5pk. En je pomp gaat langer mee..
De Nederlandse Google vertaling van de sitepagina ziet er ongeveer zo uit... "Wij hebben complete sets van El waterpompen enkele van de meest voorkomende type motor CIH Opel en Volvo B18-B20 mm. alles is inbegrepen voor de montage. Het voordeel van elektrische waterpomp is dat je kunt hebben volledige koeling maakt niet uit welke snelheid je hebt op de motor. Een waterpomp is het meest effectief bij een constante snelheid naar rechts. Als deze snelheid wordt overschreden, zodat je minder koeling, en het gaat om veel macht niet baten. Een typisch waterpomp kan maximaal verbruikt tot 10 pk bij hoog toerental, een elektrische waterpomp verbruikt max 0,3 PK " Je pomp wil persè alle water er doorheen jagen maar ondervindt steeds meer weerstand, juist als je stilstaat doet ie dat niet en heeft ie meer nodig, dan draait ie dus zelf ook op een hoger toerental dan de motor. Resultaat is bij dat soort wisselingen juist minder wisseling in koeling, je blijft immers continu dezelfde hoeveelheid water door de radiateur spoelen en koelen. Wordt het dan te veel schakelt indien gemonteerd de electrische fan bij. Denk ook eens aan de traditionele stuurbekrachtiging, die gat ook steeds harder en harder, terwijl je dan juist minder stuurhulp nodig hebt, maar ondertussen trekt ie wel vermogen weg. Die zijn in de huidige auto's nu ook elektrisch en voor onze klassiekertjes inmiddels te koop...
12 January 2010, 16:37
10 pk voor een waterpomp??
Laat je toch niets wijsmaken.... Een centrifugaalpomp trekt alleen vermogen als ie vloeistof moet verpompen. De hoeveelheid vloeistof is gekoppeld aan het opgenomen vermogen. Dus: hoe meer vloeistof==>hoe meer vermogen Deze pompen hebben een optimale opbrengst bij een bepaald toerental. Zit je boven of onder dat toerental ,dan gaat dus het opgenomen vermogen naar beneden. Een pomp waarbij je de uitree zou dichthouden trekt dus gÃÂÃÂn vermogen. De te verpompen hoeveelheid koelvloeistof is voor zowel de snaaraangedreven pomp als voor de elek. pomp hetzelfde. Het opgenomen vermogen is dus (bij het juiste toerental) óók hetzelfde. Bij de ÃÂÃÂn wordt dat vermogen van de krukas gehaald via de snaar. Bij de elektr. pomp wordt dat vermogen geleverd door elektriciteit welke wordt geleverd door de dynamo. Die op zijn beurt dat vermogen ook weghaald van de krukas via een snaar. En dat is beslist geen 10 pk...(7,3 KW) :o Hier nog een plaatje van een e.motor van 7,5 kw voor de beeldvorming 7,5 kw motor
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
12 January 2010, 22:16
dus als je de vin met viscokoppeling verwijderd en je maakt je waterpomp elektrisch dan scheelt dat 20 pk, daar geloof ik dus helemaal niks van.
12 January 2010, 22:42
Citaat:Hier nog een plaatje van een e.motor van 7,5 kw voor de beeldvormingEeuh 0.75kw Citaat:0,75 KW Elektromotor 400V 90-6
13 January 2010, 00:16
het is wel ongeveer te berekenen wat de waterpomp kost aan vermogen, mijn inschatting is alleen dat het misschien 2 pk op z'n hoogst. En dat is dan bij 6000 rpm ofzo. Dan gaat er ook wel echt veel water door het blok (door radiateur gaat maar een deel) en de druk kan ook oplopen tot 2-3 bar, zo niet nog een tikje hoger.
Wel een leuke set die ze aanbieden. Ziet er mooi uit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
13 January 2010, 17:36
Citaat:Citaat Oeps....verkeerd gelezen...Kun je nagaan.Eentje van 7,5 KW is dus nog groter Hier eentje van 4,4 KW/6 pk http://www.industrieplaats.nl/advimgs/61923888.jpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
13 January 2010, 18:21
edwin schreef:Citaat:Citaat Daar kan je bijna een gemaal mee aan de gang zetten!
Groeten, Boele
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
Electrische ramen | Rin | 14 | 16.744 |
21 February 2016, 14:18 Laatste bericht: Rin |
|
Electrische raambediening | Jambon | 14 | 11.565 |
26 May 2011, 12:30 Laatste bericht: Jambon |
|
hoe haal ik visco los van waterpomp B30E ? | pwassink | 2 | 3.142 |
15 March 2009, 12:41 Laatste bericht: pwassink |