Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NADIESELEN
HALLO,
Ik heb een probleem met het nadieselen van m'n Volvo, een 240 met een B200K motor van bouwj. 1988, nu heb ik eens gehoord dat dan de kop eens ontkooldt zou moeten worden (ik rij veel korte afstanden dus leek mij aannemelijk) nu heb ik vorige week de koppakking moeten vervangen dus meteen kop ontkolen, (dacht ik) echter dit was niet noemenswaardig qua koolaanslag, enkel bovenkant van de kleppen tot aan begin steel, goed blank gemaakt en verder zoveel mogelijk gereinigd uiteraard.
Maar toch is het probleem nog niet helemaal verholpen (wel erg afgenomen), ik tank normaal altijd euro 98 ongelood, heeft iemand een suggestie wat hier aan te doen is?
Tank ik echter net over de grens in Dld. Shell Vpower is het bijna helemaal over, dit komt volgens mij omdat daar het octaangehalte 100 bedraagt, echter de Duitse Vpower is veel duurder dan euro 98, nog duurder dan hier.
Antwoord
Tja, je motor loopt gewoon te warm.

Volgens mij kun je beter wat harder rijden, is niet alleen tegen dit euvel, maar nog veel meer problemen kun je ermee voorkomen. Denk aan verstopte carterontluchting, etc.

Neem de auto eens in de 2 a 3 weken mee en laat hem eens flink uit. (Wel goed warm rijden uiteraard).

Ik denk dat na een keer of 4 goed uitlaten het effect nog minder zal zijn.

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Nadieselen komt door spontane verbranding. En dat kan alleen maar als er nog brandstof in het systeem zit.
Is de brandstofsysteem schoon en goed afgesteld? Want het is aannemelijk dat er een teveel aan brandstof wordt aangevoerd. Een B200K heeft nog een carburateur, dus er kan veel afgesteld worden.
Ook is het verstandig om na te gaan of er wel het juiste type (warmtegraad) bougie gemonteerd is.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Ik heb er ook veel last van gehad, bij mij was het over na het afstellen van de carb. Op een gegeven moment bleef ie wel 10 sec door stuiteren..... (was wel een 340, maar goed)
Antwoord
uit de onderste krochten van het forum dit topic opgeduikeld.
Ik heb ook zo nu en dan last van nadieselen.
De carb lijkt goed afgesteld alleen met een verbruik van gemiddeld 1 op 8 op benzine zou het kunnen dat ze nog te rijk staat (b21A)
wat zou het nog meer kunnen zijn?
Antwoord
afstelling is uiteraard het 1ste waar aan gedacht moet worden, helaas wil het octaangetal waar we het tegenwoordig mee moeten doen ook aardig wat roet in het eten gooien..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nadieselen Felix 7 4.966 8 February 2014, 18:22
Laatste bericht: Felix
  nadieselen 71800 1 1.619 6 December 2012, 23:34
Laatste bericht: frox
  stotteren en nadieselen Gerben 9 6.114 24 November 2005, 13:24
Laatste bericht: Divadi

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)