Berichten: 231
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
Ik kan voor mijn project, voor weinig een 960 kopen met een geknapte distr riem, weet iemand of dit ook vrijlopers zijn. Of wat eventueel de schade kan zijn bij een geknapte riem.
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Is het zo'n white-blok?
Die in de 850, is een broertje daarvan; ÃÂÃÂn cilinder minder. Dat zijn geen vrijlopers; 24 kromme kleppen als je pecht hebt.
Berichten: 1.124
Topics: 25
Lid sinds: Feb 2007
De whiteblocks zijn zeker geen vrijlopers.
Al eens een geknapte riem meegemaakt en dat kostte 16 kleppen,terwijl de motor stationair liep toen die riem knapte.......
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dus een of meerdere cilinders hadden geen schade

Of was het een whiteblock 4cil?
Berichten: 86
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
is er eigenlijk een overzichtje van welke white/redblocks vrijlopers zijn en niet?
Nazoeken op verscheidene fora geeft 101 verschillende antwoorden ???
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zo ziet het eruit:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/25646324 zover steekt een klep naar beneden met een A nokkenas, 0.020" is 0,5 mm.
En:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/23855821 zo steekt een zuiger boven het blok uit. Volgens deze man 0.004" bij een B230FT motor, oftewel is 0,1 mm.
Een geplette standaard koppakking is 0.047", da's 1,2 mm.
Nog 0,6 mm te gaan tussen zuiger in BDP en maximaal geopende klep. Zuigerhoogte varieert een pietsie, sommige zuigers komen niet eens boven het blok uit, de meeste blokken lopen op dezelfde manier vrij.
Een V nokkenas geeft ca. 0,8 mm meer lift als een A as, dus de B200E en B230E zijn het haasje. Dat geldt ook voor de inlaatklep van de B230FB. En zeker voor de K nokkenas in sommige B23E's.
Als extraatje hebben de B19K en B200K, E en F een flinke hobbel op de zuiger, dat botst ook:
http://i41.photobucket.com/albums/e253/a...090695.jpg
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
DopdeDouwer schreef:Is het zo'n white-blok?
Die in de 850, is een broertje daarvan; ÃÂÃÂn cilinder minder. Dat zijn geen vrijlopers; 24 kromme kleppen als je pecht hebt.
De 850 is toch voorwielaangedreven. Ik dacht dat de 900 serie nog achterwielaandrijving had en nog een redblock had. Kan natuurlijk zijn dat ik fout zit.
Berichten: 86
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2009
bedankt voor de info mark!