Topics: 5
Nadat ik gisteren de tank had vol gegooid en mijn dagteller resette, bleek deze na een een tijdje te rijden nog altijd op 000.0km te staan :

Geen nood, ik onthoud wel even de totale kmstand zodat ik een beetje zicht heb op hoeveel benzine er nog in tank zit. De brandstofmeter zelf geeft al 'empty' aan als er nog zo'n derde in zit.
Maar de totale kmstand bleek dus ook niet meer op te lopen. ???
Het gaat om '87 DL met b200k en ik vermoed dat de teller wel met een mechanische kabel wordt aangedreven, maar zijn die dingen zo storingsgevoelig?
Ik heb toch niet met het resetten dat wieltje aan de versnellingsbak of zo stuk gemaakt. Ligt het dan aan de tellers zelf??
Topics: 84
Zal toch wel elektronisch zijn. Bij het resetten breekt er wel eens een klein tandwieltje achterin de teller, vooral van de dagteller. Vervangen en resetknopje voortaan met rust laten:
http://cleanflametrap.com/speedo5/
http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
hoe haal je de klokkenpartij eruit? :-[
Topics: 8
Marc1970 schreef:Zal toch wel elektronisch zijn. Bij het resetten breekt er wel eens een klein tandwieltje achterin de teller, vooral van de dagteller. Vervangen en resetknopje voortaan met rust laten:
http://cleanflametrap.com/speedo5/
http://www.davebarton.com/240-odometer-repair.html
Is het idd zo dat je de teller stuk maakt door hem te resetten?
Topics: 84
Vooral tijdens het rijden resetten schijnt erg slecht te zijn voor het raderwerkje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Vooral tijdens het rijden resetten schijnt erg slecht te zijn voor het raderwerkje.
Goed om weten, ik ga er dan ook in de toekomst mooi afblijven.
Topics: 107
stijn schreef:hoe haal je de klokkenpartij eruit? :-[
Kunststof kap rond het stuur demonteren, onderaan de tellerunit een paar schroefjes eruit draaien, afdekplaat boven rempedaal demonteren, op je rug onder het stuur gaan liggen en met je hand achter het dashboard stevig tegen de bovenzijde van de achterkant van de unit drukken dan springt ie eruit,vervolgens de teller een beetje schuin houden zodat je de stekkers achterop los kunt halen, tenslotte de teller achter het stuur langs wegschuiven (is een beetje een pielwerk maar wat met je stuur draaien dan lukt het wel).
Topics: 14
Bij '81-'93: linkerzijde waar de dimmer, mistlamp schakelaar en verlichtingsschakelaar zit: knopjes eraf halen, afdekplaatje met schakelaar eruit wippen, en daarachter de 2 schroeven verwijderen. Daarna de 2 afdekplaatjes verwijderen aan de rechterzijde en daar de volgende 2 schroeven verwijderen van de tellerbak. Vervolgens de 2 schroeven die bovenop het kunstof kap zit verwijderen en kap verwijderen... daarna met beleid de tellerbak naar je toe trekken.. zitten geen haken aan o.i.d., klip verwijderen die achterop de km-teller zit aangesloten (ook voorzichtig verwijderen is een soort verzegeling), daarna de 2 stekkers die achterop de tellerbak zitten verwijderen, en overige bedrading die er ook op zit aangesloten, verwijderen.. daarna kun je de hele tellerbak verwijderen. Je hoeft dus niet op je rug te liggen en de afdekplaat bij de pedalen te verwijderen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
gisteren heel de avond zitten pielen: gebroken tandwieltje vervangen door een goed -> geen resultaat
alles nog eens open gehaald, dubbel gecontroleerd -> geen resultaat
weer gedemonteerd, uit elkaar gehaald, uitgeblazen, gekuist, gecontroleerd op iets wat ÃÂÃÂn van de tandwieltjes
kon blokkeren, terug gemonteerd -> geen resultaat
genoeg gepield ;D
Ik zoek wel een andere tellerunit, een klokken-swap kan ik inmiddels uitvoeren in 60sec
Als er wel degelijk een gebroken tandwieltje was, ben je dan niks vergeten bij het aansluiten?