Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zoek nogmaals ongeventileerde remklauw voor 240
#1
Dames, Heren ook,

Dankzij dit voortreffelijke forum heb ik enige tijd geleden twee in zeer redelijke staat verkerende remklauwen van een 240 gekocht. Die waren nodig voor de ombouw van mijn oude Jaguar waar standaard een zeer bedenkelijk remsysteem op zit.

Ik was daar erg blij mee en heb direct een setje nieuwe blokken + revisieset besteld bij de specialist. Ik ben daarvoor met remklauw en al naar de winkel afgereisd. Bij het monteren was er duidelijk iets niet in orde. Op het doosje stond "revisie set voor b20 164 240 girling 36 mm voor". Er zaten rubber ringen + stofkappen in voor 4 cilinders. Echter die pasten van geen kanten en bij nameten bleek dat de cilynders 38 mm waren en niet 36. Ook de oude rubber afdichtringen waren dus 38 mm. Damnnn.... verkeerde setje dus. Direct weer naar het noorden gereden om ze te ruilen bij de specialist. Tot mijn verbazing kon die geen setje vinden in het computersysteem dat zou moeten passen ! Alle 240 systemen voorzijde waren met 36 mm cilynders Na veel zoeken een setje gevonden met dezelfde diameter en kleurcodering als de originele afdichtringen. Die was echter bedoeld voor de ACHTERREM van een 240 en er zaten maar twee ringen per setje in. OK, dan maar vier van die setjes gekocht... Snel weer 140 km naar huis om te monteren.

Maar een ongeluk komt nooit alleen en na een perfecte "fit" en montage van de linkerklauw + blokken ging het met de rechter helemaal mis. Omdat de Jaguar een enkel remsysteem heeft moeten de twee gescheiden systemen doorverbonden worden. Daar zijn twee methodes voor: extern met een t-stuk of intern een klein gaatje boren tussen de cilinders. Ik had gekozen voor de interne methode die perfect werkte bij de linker klauw. Maar, u raad het al, bij de rechterklauw de boor diepte verkeerd ingesteld en net door de buitenzijde heen geboord. ZWAAR k.. dus

Ik heb nu dus een "nieuwe" remklauw nodig maar weet eigenlijk niet welk type ik links al heb. Het makkelijkste is om twee andere te zoeken en te hopen dat ik dezelfde krijg als eerst. Maar de Wet van Murphy schrijft voor dat ik dan waarschijnlijk exemplaren krijg met cilynders van 36 mm en dan heb ik vier revisie "over" en moet er nog twee bijkopen.

Van u zou ik graag willen weten:
1. zijn er ONGEVENTILEERDE Girling remklauwen (voorzijde) met verschillende diameters ? ( 36 en 38 mm)
zo ja, op welk type 240 heeft die gezeten ?
zo nee, zijn er ander Volvo's die wel zo'n remklauw hebben gehad ? (DUS ONGEVENTILEERD ?)

2. Heeft iemand eventueel nog een rechterklauw liggen die ik kan overnemen ? (Ik zal dit keer de "externe" oplossing gebruiken )

alle informatie is natuurlijk heel welkom !

Greetz, Eric ( die zijn boormachine heeft weggegooid !)





Antwoord
#2
De hele 140 serie had ongeventileerde klauwen vooraan, soms Girling, soms Ate. Maar ws. zijn allerlei maten anders, misschien passen ze beter, mischien slechter. Kan wel eens wat voor je meten.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat geventileerde schijven samengaan met spoilers onder de bumper.

De rem- en koppelingspecialist om de hoek kan ook alles bestellen, Girling is gangbaar spul.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
je hebt ATE & Girling, die helaas te pas & te onpas zijn toepast :-\
foto helpt Wink Wink
kijk hier even voor de foto Girling
ATE moet ik even voor je zoeken
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#4
Misschien aanvullend: Ik ben met een revisiesetje van Scandcar thuis gekomen die ook niet bleken te passen. De remklauwen van de ONgeventileerde Girlings blijken dus 36 mm zuigers te hebben, terwijl de zuigers van het geventileerde systeem 38 mm zuigers heeft. Overigens zijn die zonder mankeren omgeruild voor 38 mm-setjes. Jouw verhaal strookt daar echter niet mee.
Het lijkt er dus op dat ook de diameter van de zuigers bij ongeventileerde schijven toch varieert. Handig te weten is, dat je in ieder geval passende revisiesetjes kunt aanschaffen, ongeacht het remsysteem dat je wilt monteren. Info: http://www.scandcar.nl
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
Heren,

Het lijkt er inderdaad op dat de ongeventileerde schijven zowel 36 als 38 mm zuigers hadden. Wellicht dat iemand originele handboeken heeft waar dat in staat. Ik rij zelf een 740 estate en heb niets van de 240 serie aan documentatie. Ik krijg zo snel geen foto's bijgevoegd, zal straks even uitzoeken hoe dat moet (foutmelding : "geen toegang tot uploadmap" ). Als iemand nog zo'n exemplaar heft liggen (rechts) dan houd ik mij zeer aanbevolen ! Ik kan de geventileerde helaas niet gebruiken omdat ik wel de originele jaguar schijf moet gebruiken.


Greetz, Eric
Antwoord
#6
Citaat:heb niets van de 240 serie aan documentatie.

Tussen de GreenBooks op Kjet.org staat een document: TP11405-4 Brakes Repairs and Maintenance 240, 260 1976- (Directe link naar de download van de pdf (6.27Mb)

Hier staat (bijna) alles in over de remmerij van de 240.

Citaat:Ik krijg zo snel geen foto's bijgevoegd

Foto's even uploaden naar photobucket.com of mijnalbum.nl of wherever, en dan een link hier plaatsen op de volgende manier.

Code:
[IMG]http://www.photobucket.com/Eric/foto_rem.jpg[/IMG]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Die TP11405 heb ik, maar er staat niks in over welke diameter zuiger voor welk jaar gebruikt is. En het is zelfs niet erg duidelijk beschreven wanneer massieve of geventileerde schijven en/of Ate of Girling gebruikt is.

Het kan ook best dat je nu onbedoeld "geventileerde" klauwen hebt, met nieuwe remblokken sluiten deze best goed aan op massieve schijven zonder dat de zuigers eruit ploppen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Hey Rob,

Dank voor je snelle reactie en info...

Hier de plaatje van mijn remklauw en een jpg van de ombouw naar een jaguar:

[img width=800 height=450]http://i735.photobucket.com/albums/ww357/etype63/volvorem4.jpg[/img]

[img width=800 height=450]http://i735.photobucket.com/albums/ww357/etype63/volvorem5.jpg[/img]

[img width=463 height=600]http://i735.photobucket.com/albums/ww357/etype63/volvorem3.jpg[/img]

Greetz, Eric

Antwoord
#9
Hallo Marc,

Dank voor je reactie ! Ik weet zeker dat ik de ongeventileerde uitvoering heb. Toen ik het setje op internet kocht kreeg ik in eerste instantie twee bijna identieke exemplaren maar daarvan had er eentje een duidelijk bredere opening voor de schijf. Gelukkig had de verkoper nog een ander exemplaar en die heb ik toen ook gekregen. Ik kan de geventileerde niet gebruiken omdat ze dan te breed worden voor de velg. Dat weet ik van anderen van het Jaguar forum.

Greetz, Eric


Antwoord
#10
Als het een klein gaatje is zou ik het trouwens dicht laten lassen. Er zijn speciale elektrodes voor gietijzer, er is vast wel ergens een machinewerkplaats in de buurt die dat doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remklauw Bromtol 4 3.760 24 August 2020, 07:53
Laatste bericht: Mark244
  Welke type achter remklauw Rob 3 4.455 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 10.445 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 16.372 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  zuiger in remklauw zit vast, wat nu? waz 24 57.322 18 June 2016, 16:04
Laatste bericht: jos245
  FAQ: Revisie remklauw Rob 36 54.597 27 March 2016, 14:55
Laatste bericht: kees58
  Aanhaalmoment boutje geleiderpin remklauw Jsper_b 3 6.014 10 December 2015, 15:30
Laatste bericht: Marc1970
  voor schijven en blokken koert4 2 5.825 4 May 2015, 21:43
Laatste bericht: A_A
  Vraagje over het schild achter de remschijf voor. Kwekkel 1 4.658 1 May 2015, 22:06
Laatste bericht: Stinky
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.950 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)