Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
waterpomp vervangen 245L (roestbak)
#1
Toen ik de 245 kocht merkte ik al dat er koelwater verloren ging. Dit werd bij de waterpomp naar buiten geperst.

Zojuist dus maar eens begonnen met de demontage ervan.

Eerst het koelwater afgetapt en de nodige slangen + radiator verwijdert. Volgens de haynes moest ik nu eerst de bouten losmaken die de leiding van de kachel vasthouden.

[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2259.jpg[/img]

Zo gezegd zo gedaan, behalve dat ik erachter kwam dat dus ook de achterste kachelslang los moet, omdat ik om een ÃÂÃÂn of andere reden de pijp niet los kan van de waterpomp.
Uiteindelijk heb ik besloten de slang los te koppelen van het T stuk waar ook de verdamper van de LPG installatie op zit.

[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2258.jpg[/img]

[Afbeelding: CIMG2256.jpg]
Antwoord
#2
Ha, een B20. Daar had de 240 Haynes (als je die hebt) niet op gerekend! De pijp zat ook nog vast onder uitlaat #4 en met een van de waterpompboutjes zelf, tenminste zo hoort het te zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Ha, een B20. Daar had de 240 Haynes (als je die hebt) niet op gerekend! De pijp zat ook nog vast onder uitlaat #4 en met een van de waterpompboutjes zelf, tenminste zo hoort het te zitten.

ik heb nog een echte oude Haynes en daar staat de B20 wel in, reviesie en alles Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Ah ja, goeie spullen moet je hebben.

Hopelijk had je het al gezien maar de B20 heeft een hele zooi Unified Thread boutjes (meest UNC), en die kan je beter niet vervangen door metrische.

Eigenlijk is de late B20 een (gevaarlijke) mix van metrisch en UNC. De bouten van het koppelingshuis die je eerder in je handen hebt gehad waren metrisch, net als de bout van de krukaspoelie en de bouten vd krukaslagerkappen, deze van de waterpomp en de rest UNC. Ik heb al de nodige metrische bouten uit UNC gaten gehaald.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb idd een nieuwere Haynes uitgave. Hoopte vandaag de nieuwe waterpomp binnen te krijgen, maar die staat voor morgen gepland. Als ie erop zit gaat ie meteen voor de keuring.
Wat de boutjes betreft, ik ben nooit zo van het vervangen van bouten als deze in een blok geschroefd zitten. Vooral als ze er al lang zitten is de kans op kapot draaien in het blok vrij groot. De bouten van de waterpomp krijgen een beurt met de staalborstel en gaan met verse loctite weer terug
Antwoord
#6
hebben jullie enig idee hoe ik de oude leidingen naar de kachelunit en naar de onderste radiatorslag uit de oude waterpomp kan verwijderen zonder de boel te slopen?
Antwoord
#7
Dikke en dunne stalen buis zitten 'los' in de waterpomp. Het enige wat ze op zijn plek houdt is roest, kalkaanslag en een knetterharde rubber ring. Die zit als het goed is bij de nieuwe waterpomp.

Mijn suggestie zou zijn de buis een paar keer al wrikkend rond te draaien, en te beginnen met de dikke want die kan het meest hebben en er zit een leuk oogje aan waar je een schroevedraaier door kan steken bij wijze van handvat. Die lange dunne wil nog wel eens verwokkelen.

Hier staan ze op, die vierkantige rubber ringen op de achtergrond:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1069

En deze moet je ook hebben, gescande Service Manual van de B20A en B:
http://www.volvoamazonpictures.se/ bij Documents > Service Manuals
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Helemaal super! dank je wel!
Antwoord
#9
Met wat wrikken kwamen beide leidingen goed los. Zoals jullie kunnen zien waren beide toe aan een flinke borstelbeurt en een nieuwe laag VOLVO lak.

[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2266.jpg[/img]

[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2267.jpg[/img]

Morgen krijg ik de nieuwe waterpomp binnen. Als deze erop zit gaat ie 'smiddags meteen voor een nieuwe APK
Antwoord
#10
Vertel eens verder, hoe was het met de APK, ben benieuwd.
gr
Jack
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.514 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 2.052 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.421 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.985 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 4.963 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 14.510 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 11.370 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.202 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 20.114 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.160 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)