Berichten: 27
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2008
Toen ik de 245 kocht merkte ik al dat er koelwater verloren ging. Dit werd bij de waterpomp naar buiten geperst.
Zojuist dus maar eens begonnen met de demontage ervan.
Eerst het koelwater afgetapt en de nodige slangen + radiator verwijdert. Volgens de haynes moest ik nu eerst de bouten losmaken die de leiding van de kachel vasthouden.
[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2259.jpg[/img]
Zo gezegd zo gedaan, behalve dat ik erachter kwam dat dus ook de achterste kachelslang los moet, omdat ik om een ÃÂ
ÃÂ
n of andere reden de pijp niet los kan van de waterpomp.
Uiteindelijk heb ik besloten de slang los te koppelen van het T stuk waar ook de verdamper van de LPG installatie op zit.
[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2258.jpg[/img]
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ha, een B20. Daar had de 240 Haynes (als je die hebt) niet op gerekend! De pijp zat ook nog vast onder uitlaat #4 en met een van de waterpompboutjes zelf, tenminste zo hoort het te zitten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Marc1970 schreef:Ha, een B20. Daar had de 240 Haynes (als je die hebt) niet op gerekend! De pijp zat ook nog vast onder uitlaat #4 en met een van de waterpompboutjes zelf, tenminste zo hoort het te zitten.
ik heb nog een echte oude Haynes en daar staat de B20 wel in, reviesie en alles
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja, goeie spullen moet je hebben.
Hopelijk had je het al gezien maar de B20 heeft een hele zooi Unified Thread boutjes (meest UNC), en die kan je beter niet vervangen door metrische.
Eigenlijk is de late B20 een (gevaarlijke) mix van metrisch en UNC. De bouten van het koppelingshuis die je eerder in je handen hebt gehad waren metrisch, net als de bout van de krukaspoelie en de bouten vd krukaslagerkappen, deze van de waterpomp en de rest UNC. Ik heb al de nodige metrische bouten uit UNC gaten gehaald.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2008
Ik heb idd een nieuwere Haynes uitgave. Hoopte vandaag de nieuwe waterpomp binnen te krijgen, maar die staat voor morgen gepland. Als ie erop zit gaat ie meteen voor de keuring.
Wat de boutjes betreft, ik ben nooit zo van het vervangen van bouten als deze in een blok geschroefd zitten. Vooral als ze er al lang zitten is de kans op kapot draaien in het blok vrij groot. De bouten van de waterpomp krijgen een beurt met de staalborstel en gaan met verse loctite weer terug
Berichten: 27
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2008
hebben jullie enig idee hoe ik de oude leidingen naar de kachelunit en naar de onderste radiatorslag uit de oude waterpomp kan verwijderen zonder de boel te slopen?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dikke en dunne stalen buis zitten 'los' in de waterpomp. Het enige wat ze op zijn plek houdt is roest, kalkaanslag en een knetterharde rubber ring. Die zit als het goed is bij de nieuwe waterpomp.
Mijn suggestie zou zijn de buis een paar keer al wrikkend rond te draaien, en te beginnen met de dikke want die kan het meest hebben en er zit een leuk oogje aan waar je een schroevedraaier door kan steken bij wijze van handvat. Die lange dunne wil nog wel eens verwokkelen.
Hier staan ze op, die vierkantige rubber ringen op de achtergrond:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1069
En deze moet je ook hebben, gescande Service Manual van de B20A en B:
http://www.volvoamazonpictures.se/ bij Documents > Service Manuals
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 27
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2008
Helemaal super! dank je wel!
Berichten: 27
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2008
Met wat wrikken kwamen beide leidingen goed los. Zoals jullie kunnen zien waren beide toe aan een flinke borstelbeurt en een nieuwe laag VOLVO lak.
[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2266.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://i45.photobucket.com/albums/f98/legerDAF/Volvo%20245L/CIMG2267.jpg[/img]
Morgen krijg ik de nieuwe waterpomp binnen. Als deze erop zit gaat ie 'smiddags meteen voor een nieuwe APK
Berichten: 113
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2008
Vertel eens verder, hoe was het met de APK, ben benieuwd.
gr
Jack