Topics: 107
Vanwege moeilijk aanslaan van B27A motor heb ik vandaag met een spanningzoeker gecheckt of bij contact aan de bobine spanning kreeg op 15+ zijde.
Dat was het geval maar het testlampje lichtte maar zwak op.
Vervolgens heb ik gemeten aan de voorweerstand (Bosch 0227900103)(zie het metalen blokje rechts op de foto). Daar zit o.a. een blauwe draad aan die van de ontstekingsmodule (Bosch 0227900103) af komt. Op deze draad lichtte het testlampje feller op.
Maar er viel me plots iets op: bij contact aan blijft de bobine koud of lauw maar die voorweerstand wordt gloeiend heet.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit normaal is.
Iemand die weet of zo'n weerstand heet mag worden of evt. wat het euvel kan zijn?
Topics: 39
Oud topic omhoog schoppen.
Start een b21 wanneer de voorweerstand niet werkt? Hoe kun je kijken of de voorweerstand werkt?
Met de spanningzoeker meet ik stroom op de kabel de "erin" gaat en stroom op de kabel die "eruit" komt en naar de bobine gaat.
Topics: 13
1 July 2011, 14:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 July 2011, 14:41 door Martin245.)
Je zal 1 kant van de weerstand af moeten koppelen en daarna over de ingang en de uitgang van de weerstand de weerstand moeten meten. (standje Ohm) Ik weet alleen niet wat de goede waarde moet zijn. Daar kan iemand anders wrs wel antwoord op geven. Meet je oneindig (breuk), issie stuk. Meet je nul, dan gaat het ook niet goed.
Oh, ja: ik verwacht dat als de weerstand doorgebrand is (weerstand = oneindig) dat je bobine geen spanning meer krijgt en hij dus niet start.
`88 245, B230K, M47
Topics: 39
En als je hem er dan tussenuit laat. Dus een nieuwe bobine en daar de kabel recht op?
En welke kabel moet je dan hebben? De bruine vanaf de startmotor of de blauwe vanaf het zekeringenkastje?
Topics: 84
De bobine is 9V en kan spanning krijgen van 2 bronnen: 12V vanaf de startmotor, en 9V vanaf de weerstand. Met 12V vonkt-ie uiteraard veel krachtiger, handig om te starten.
Met een kapotte weerstand zal-ie vreemd genoeg wel starten maar direkt weer afslaan.
Om kort te sluiten haal je de draad vd startmotor weg en verbindt de blauwe met de bruine naar de bobine. Dat moet dan wel een 12V bobine zijn, met de juiste primaire en secundaire weerstanden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 13
Marc1970 schreef:12V vanaf de startmotor, en 9V vanaf de weerstand.
..........Met een kapotte weerstand zal-ie vreemd genoeg wel starten maar direkt weer afslaan.
Wist ik niet. Handig om te weten. Je geeft overigens zelf een verklaring voor het feit dat'ie start: De weerstand wordt dus overbrugd tijdens het starten en die overbrugging valt af als je de sleutel loslaat.
`88 245, B230K, M47