Topics: 5
hoi allemaal,
't is geen gezwam, maar ik vind het zo genant dat ik het maar in dit deel van het forum post.
mijn startmotor (b18 motor) hield er vorig jaar mee op.
toen heb ik die gedemonteerd en ingeruild.
nu ik de boel weer wil aansluiten kan ik me gewoon niet meer herinneren hoe de draden zaten ???
![[Afbeelding: 0240360-B.jpg]](http://www.volvo-parts.nl/images/0240360-B.jpg)
ik heb de draad van de accu, en de draad naar de dynamo op de zilverkleurige bout zitten.
de dunnere rode draad die van het contactslot komt op de zwarte en de witte draad op het 'staafje'
volgens mij is dat in orde. doe ik iets fout?
Topics: 13
Haynes er even op nagekeken: Zij hebben het over maar 2 aansluitingen. De dikke kabel die van de dynamo via de startmotor naar de accu loopt onder de zilverkleurige moer en de startslotaansluiting (dat lijkten 2 draden te zijn, kleur onbekend (Foto is z/w)) op de fastonstekker. Massa maakt hij m.i. op het blok, dus meer zou je niet nodig hebben.
Toch maar even buiten gekeken.... De twee dunne draden (Bij mij dus geel en blauw) zitten bij mij in 1 stekker op de fastonpen (het staafje). Nou heb ik een B230K, dus de kleuren zullen wel afwijken, maar er gaat in ieder geval niets onder de zwarte moer. Dat lijkt me overigens de massa-aansluiting van de solenoid, dus daar hoeft verder niets onder. Ik zou dus zeker geen poging wagen om te starten, want dan hang je de stuurstroom van je startslot (de plus 12V die van het slot afkomt bij het starten) direct aan massa. En dat knettert best, denk ik.
Succes!
`88 245, B230K, M47
Topics: 107
Ik weet niet of er op jouw startmotor twee stekkerschuifjes zitten maar normaal kun je die niet verwisselen omdat het ene stekkerschuifje smaller is dan het andere.
En zoals Martin al aangaf: de zwarte moer daar hoort volgens mij ook niets aan te zitten.
Nogmaals Hayes erop nagekeken: Bij mij zitten er 2 dunne draden (blauw en geel) waarvan er 1 vanaf het contactslot komt en de andere naar de elektronische ontsteking. Beide draden zitten bij elkaar in 1 fastonstekker. En dat heb ik niet uit Hayes maar op m'n eigen startmotor bekeken.
Aangezien de foto van Floor ook maar 1 fastonstekker heeft verwacht ik hetzelfde (tenzij hij geen elektronische ontsteking heeft. In dat geval kan ik die 2e draad niet plaatsen. Die voert alleen maar spanning tijdens het starten.)
`88 245, B230K, M47
Topics: 176
Check deze even, wellicht heb je er iets aan.
Topic: Startmotor
Jos heeft gelijk. Ik zie nu pas op de foto dat schuin rechts onder de zilverkleurige moer een smallere fastonaansluiting zit. Er steekt net een puntje onder uit. Dan zou het formaat stekker de oplossing moeten zijn. (Ware het niet dat Floor 1 van de draden onder de zwarte moer had gezet. Exit stekker?)
`88 245, B230K, M47
Topics: 5
had de ene draad even onder die zwarte moer gedaan omdat ie het niet deed.
voor zover ik kan nagaan is de fastonverbinding voor het startrelais en zit de rest dus op de zilveren moer.
massa voor relais en startmotor zitten gewoon op het blok voor zover ik kan beredeneren
misschien dat mijn contactslot is overleden, maar denk zelf dat ik een kapotte startmotor heb gekocht (was 25 euro dus zou niet gek zijn)
kan ik het contactslot verhaal isoleren door de faston verbinding en de + aan elkaar te verbinden? dan moet ie aanslaan toch?