Topics: 40
Hallo,
Kun je er achter komen hoe oud je banden zijn?
Mijn banden achter zijn nieuw dat is duidelijk te zien maar de banden voor zijn Michelins uit .......
Wie kan me vertellen hoe ik dat kom te weten.
Ik vraag dit ook weer in het kader van het zware sturen van mijn auto.
Ik vermoed dat de banden voor oud zijn maar het profiel is nog prima.
Kan een band slechter worden door nauwelijks mee te zijn gereden maar wel dus al wat jaartjes oud is??
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Topics: 35
Volgens mij staat er ergens op de banden een code, die je kan vertellen wat hun 'bouwjaar' is, maar mogelijk ben ik verkeerd geïnformeerd. Ik ken er zelfs dus geen details van..
Wel: belangrijker dan hoe oud je banden zijn, is de staat van het rubber ervan! Rubber is erg gevoelig voor licht en vocht. Droog en in het donker, bewaart rubber het best. Afhankelijk van de omstandigheden waarin de banden werden bewaard / stonden, kan een band van 20 jaar er in bv betere conditie aan toe zijn dan bv. een band van 1 jaar. Wisselende temperaturen zijn eveneens nefast.
Controleer dus een band goed op zicht en 'gevoel': knijp er in en kijk of het rubber nog gaaf en soepel is. Zie je barstjes en (droogte)scheurtjes, dan zou ik beginnen opletten.. Let ook er op dat bij een auto die al een poosje op dezelfde banden stilstaat, dat er zich geen 'vlakke' kanten hebben gevormd. Heb je vermoeden dat de banden oud zijn, ook al zie je er niet veel aan, vervangen is nog altijd de meest veilige optie!
Topics: 107
Er staat inderdaad een code op maar je moet wel weten naar welke datum die verwijst

Ik had ooit een lijstje van Michelin maar ben het helaas kwijt geraakt.
Topics: 176
Alles wat je wilt weten over de codes op banden staat in de
Tire-Bible
Beetje naar beneden scrollen en onder DOT Codes, vind je alles.
Bedankt Rob, ik ga het direct nakijken!
21:09 uur update: geloof het of niet maar op mijn Michelin MX staat geen code die begint met DOT ......
Ik heb er 5 minuten met een zaklamp opgestaan en niets gevonden dat lijkt op DOT.
Wel zag ik nu met de zaklamp overduidelijk kleine scheurtjes in de band. Heel veel zelfs die je overdag niet zo ziet.
Wellicht is een verklaring dat de auto lang en veel heeft stilgestaan.
Hij is uit 1982 met 89000 km origineel.
Het profiel is nog bijna als nieuw!
Maar op de eoa manier heb ik het idee dat de grip slecht is en hij comfortabeler moet kunnen rijden.
Ook stuurt hij m.i. te zwaar.
Ik ga maar eens naar de bandenboer.......
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Topics: 84
Tuurlijk staat er een DOT code op. Staat maar aan ÃÂÃÂn kant, dus ze kunnen allemaal aan de binnenkant staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 176
Check idd maar eens de binnenkant, daar staat ie.
Citaat:maar op mijn Michelin MX staat geen code die begint met DOT .....
FYI: De code hoeft niet te beginnen met "DOT".
Banden van voor 2000 zijn voorzien van een 3-cijferige code; in jouw geval dus zoeken naar 3 cijfertjes, en waarschijnlijk staan ze in een vakje/rondje oid.
De MX(T)'s van michelin staat er om bekend dat ze gewoon niet slijten; die van mij heb ik na dik 150.000 km toch maar vervangen ondanks dat er nog ruim voldoende profiel op zat.
Goede vervanger is o.a. de
Vredestein Hitrac 195/70 R 14 91 H
Voor een bandendiscussie, check:
Topic: Banden met kleinere afrolmaat monteren
Band uit 1999 week 45
Band uit 1994 week 41
Band uit 2001 week 13
Topics: 84
Van die middelste band kan je niet zeker zeggen uit welk decennium hij komt, kan 1974 of 1984 zijn. Voor 1994 zou er een driehoekje achter staan, net als de eerste band.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 6
Hallo William,
Ook ik had oude michelin banden. Helaas was niet meer te achterhalen wanneer die banden zijn gemaakt. Ik heb mij laten vertellen dat dit pas is gekomen omdat er regelgeving in bepaalde landen is ingevoerd dat de maximale leeftijd vastlegd. Begin jaren tachtig staat er voor zover ik weet nog geen code in.
In de compound van banden wordt gebruik gemaakt van z.g. weekmakers. Deze weekmakers verdwijnen naarmate de band ouder wordt. De band wordt dan harder en heeft minder grip.
Wanneer je met zo'n band een lange beladen snelwegrit (b.v. in de vakantie naar het Zuiden) gaat maken loop je het risico dat je een klapband krijgt. Wanneer de wangen hard en droog zijn zal er meer hitte optreden in de band dan bij een soepele wang.
Om die reden heb ik juist mijn zomerbanden vervangen.
Groet,
Henk-Jan
Hoi Veertje,
Ik vermoed ook dat mijn Michelins erg oud zijn.
Ik heb gezocht op de banden naar de codes maar het zal wel aan mij liggen maar ikkan ze niet vinden.
Wel allerlei andere codes.
De banden voelen keihard aan, als ik het vergelijk met mijn 940 is dat verschil m.i. te groot.
Maar goed, ik ga volgende week even langs de bandenboer om de velgen en banden te laten checken en dan zie ik wel wat ik doe.