Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brandstoflek
Hallo volvisten,

Ik zit waarschijnlijk met een klein brandstoflek bij mijn 240 dl. Het gaat om een 87'er met een B200K.
Als de wagen een tijd heeft stilgestaan, bv een week, is het vrij moeilijk om hem gestart te krijgen. De motor slaat dan sputterend aan na een keer of 10 proberen starten..

Als er dagelijks mee gereden wordt start hij elke ochtend prima zonder tegenpruttelen.
Ik vermoed dus dat er een klein brandstoflek is, waardoor de benzine langzaam terug loopt tot in de tank, en de pomp veel moeite moet doen om hem dan terug naar voor te halen.

Vermits dit mijn eerste stappen zijn met een benzine motor (ik ben altijd een verwoed dieselfanaat geweest) moet ik nog veel leren 8)
Waar de brandstofleiding toekomt in het motorcompartiment, kan ik denk ik de benzinepomp (een membraanpompje?) ontwaren, maar een ander rechtopstaand cylindervormig torentje met een retourleiding, zorgt voor enige verwarring.
Is dit een drukregelaar of zo??

De hele omgeving blok, benzinefiltertje, leidingen daar zijn allen vettig, dus dat wordt eerst proper maken om juist te zien waar het lek zich bevindt. Op het eerste zicht leken alle aansluitingen vast te zijn en de leidingen nog ok. Ik gok dat het van dat cylindertje komt.

Het zou leuk zijn mocht ik zo het starteuvel kunnen oplossen, maar bovenal vind ik benzinelekken gewoon gevaarlijk. Bij dieselmotoren mag je iets minder hard panikeren. Wink
Antwoord
Als er een benzinelek is zou je dat behoorlijk moeten ruiken.

Ik denk eerder dat er iets loos is met een van de ontstekingsdelen: bougiekabels,kontaktpunten e.d.
Antwoord
een carb motor ruikt altijd wat naar benzine, denk ik.

Ik heb maandag de delco vervangen, de rotor; beide met gecorrodeerde contacten, nieuwe bougies en de carburator uitgekuist.
Nieuwe bougiekabels heb ik morgen, degene die er nu op steken zijn niet meer in beste staat en ik hoop daarmee het hikken tijdens het rijden op te lossen.

Maar dat moeizaam starten is dus enkel als hij een paar dagen niet gestart heeft. Anders heeft hij er koud/warm geen enkel probleem mee.
Mijn denkpiste van een lek, wordt een beetje aangemoedigd door het feit dat het rond de slangen en dat cylindertje allemaal vochtig is.
Antwoord
Benzinelekken zijn eerder schoon dan vies. De pomp heeft een terugslagklep, en de carb heeft een vlotterkamer vol benzine. Dus er zou, zelfs als de druk vd pomp wegvalt, altijd nog genoeg benzine in de vlotterkamer staan om te starten.

Is het een carburateur met luchtinlaat van bovenaf? Dat is een Solex Cisac, hopeloos ingewikkeld, met 20 gekleurde vacuumslangetjes eraan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
/quote: Is het een carburateur met luchtinlaat van bovenaf? Dat is een Solex Cisac, hopeloos ingewikkeld, met 20 gekleurde vacuumslangetjes eraan./unquote

Oh, ja maak me gelukkig. Dit is overigens de reden dat ik er tot dusver alleen geïnteresseerd naar heb staan kijken en verder niets......
Ik heb hetzelfde probleem: een aantal dagen stilstand is geen punt, 2 weken betekent doorstarten. Wel zonder (hand)choke, want anders verzuipt'ie acuut. Mijn vermoeden is eerlijk gezegd dat de vlotternaald niet goed meer sluit, waardoor de benzine terugzakt. Na 20 jaar en 269.000 ongereviseerde kilometers heb ik iets minder vertrouwen in het zorgvuldig sluiten van de naald en terugslagklep. (wat weer niet rijmt met het eerder genoemde verzuipen)
Misschien dat ik het lef nog eens heb als de EGR en pulsair zijn verdwenen. Dat reduceert het aantal vacuumslangetjes aanzienlijk waardoor ik een stuk minder fouten kan maken bij het opnieuw aansluiten. Dat die eraf gaan is zeker, ik heb een lekkage in 1 of 2 van de stalen buisjes die aan het spruitstuk zijn gelast. Klinkt als een kapotte spruitstukpakking. Maar da's weer een ander topic, denk ik.
Houd ons op de hoogte van je vorderingen. Het mag duidelijk zijn dat ik daar ook iets aan heb.... Wink

groet,
Martin.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Vlotters raken lek of worden sponzig (vooral bij de Cisac), vlotternaald slijten, maar daardoor lekt de benzine nog niet uit de vlotterkamer. Het tegenovergestelde gebeurd: de benzine loopt over en de motor verzuipt.

Voor onderdelen kan je zoeken in de Volvo 360 GL met B200K: Solex 34-34 CISAC 1985-
Antwoord
Dank voor de reactie, Marc.
Je sterkt me in mijn idee dat een carb-revisie geen kwaad kan. Overigens is de tip over de 360-onderdelen een goede, had hier geen idee van. Ik zal alleen toch voor een nieuwe revisieset gaan, want gebruikt vertrouw ik met dit soort dingen toch niet helemaal. Ik heb al het nodige afgezocht en weet dat ze beschikbaar zijn.
Voor wat betreft het terugzakken: Lastig verhaal. Ik ga mijn best doen........
Zoals aangegeven (ook door Stijn) is regelmatig gebruik het beste voor het startgedrag van de auto. Het niet goed afsluiten van de vlotternaald is blijkbaar zo minimaal dat het verzuipen (dat gebeurt alleen bij draaiende motor) niet snel zal gebeuren, tenzij er een flinke speling in de opening tussen naald en zitting zit. De retourleiding zal in zo'n geval het grootste overschot opvangen. Die naald hoeft bij stilstand alleen wat lucht door te laten, en dat gaat makkelijker dan benzine. Als de terugslagklep van de pomp dus niet goed sluit, druk er dus een leiding benzine op dat ding (iets overdreven....... )
Dan de beruchte wet van de communicerende vaten: de carb zit hoger dan de tank, dus bij stilstand zal de benzine het laagste punt opzoeken. En dat is niet de carburateur. De vlotterkamer zal niet leeglopen, dus de eerste slagen zal de motor dus wel maken als je start. En dat doet'ie ook!! Daarna is het over en moet ik redelijk doorstarten om hem aan de praat te krijgen.

Ik geef meteen toe: Ik val dit theoretisch aan. Zit ik er (serieus) naast, dan hoor ik dat graag. Misschien hoor ik wel liever dat ik zaken in het ontstekingssysteem na moet kijken...... ;D
Overigens: Je gaf aan dat de vlotter sponzig wordt. Waar is dat ding dan van gemaakt? (Ik kan me van vroegere sloopacties herinneren dat het een aluminium drijvertje was)(OK, geen Volvo)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Op een vlotterkamer vol benzine loopt een motor toch wel een paar honderd meter, en de opbrengst van dat membraanpompje is enorm, heeft de benzine zo vooraan.
Kan de vlotterkamer niet door verdamping leeg raken?

De 740 heeft ook dezelfde carburateur, op de B200K en B230K en KH.
Antwoord
spot on! :-[ :-[ where was my mind..

Carburators zijn voor mij nieuwe materie, ik had er beter nog wat over nagedacht.
Overigens is het startgedrag identiek als dat van Martin: als hij dan uiteindelijk weg is, heeft hij aanvankelijk erg de neiging om te verzuipen.

hmm, dat wordt vanavond nog wat lezen over de werking van carbu's op "how stuff works" :Smile

en wat is nu dat cylindrisch torentje? toch een drukregelaar?
Antwoord
Dit vond ik gister nog: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/vi...loat+solex

Mooi plaatje van gezonken Solex vlotter. De poster van die foto kan je ook een hoop vertellen over de twin barrel downdraft carburator. Hij is ook te vinden op het Nederlandse Volvo 300 forum.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)