Topics: 9
Na wat topics op dit forum doorgespit te hebben over koel problemen wordt ik nog steeds niet erg veel wijzer. Mn volvo 244 van 81 met B23a motor wordt in de winter nooit lekker warm binnen in de auto, en zomers komt er ook nooit koude lucht uit de ventilatieopeningen. De motor komt wel lekker op temperatuur, maar de verwarming doet practisch niks en wordt eigenlijk alleen maar een beetje lauw. Nu denk ik zelf dat dát te wijten is aan een kachelkraantje die waarschijnlijk naar de fillistijnen is, en omdat mn blower toch al piept wilde ik dat binnenkort gaan oplossen als het weer wat warmer en vooral droger is. Het probleem is nu dat toen ik vorige week mn koelwater checkte ik een ruime liter water moest toevoegen. Nu is er wel een nieuwe radiateur geplaatst in augustus, dus kan het zijn dat er ergens wellicht een luchtbel zat ofzo. Sinds vorige week houd ik de boel in de gaten en hoewel mn koelwater minimaal gezakt is, hoef ik nog niks bij te vullen. Wel viel het mij op dat er in de oliedop water zat (witte aanslag) niet schokkend, maar toch... Ik rijdt vaak korte stukjes, dus daar kan het ook wel aan liggen. Na alle verhalen over teveel druk in het koelsysteem ben ik ook dat maar eens gaan checken. De dop van het expansievat kan ik er moeiteloos afdraaien, totaal geen drukopbouw, en het water in het expansievat is ook niet warm??? Nu vraag ik mij dus af: Is alleen mn kachelkraan naar de klote? of is er toch iets meer aan de hand. Ohja... de vloer aan de passagierszijde is ook nat, maar dat ruikt niet naar koelvloeistof maar gewoon naar water. Wie weet raad?
Topics: 107
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er weinig aan de hand is.
Het kan zijn dat er een (minieme) lekkage is bij de waterpomp of een waterslang omdat je wel eens wat bij moet vullen. Je zou evt. het koelsysteem onder druk kunnen zetten en kijken of ergens een lekkage zichtbaar wordt.
De lauwe kachel kan ook als oorzaak een slecht werkende thermostaat zijn of verwarmingsbuizen die die los zijn gegaan van de kachel.
Witte drap aan de oliedop hoeft niet perse verontrustend te zijn. Gewoon om de zoveel tijd de dop met een doek goed schoonmaken.
Water op het lager liggende deel van de vloer aan de bestuurderszijde is een bekend probleem bij de Volvo 200 modellen. Het kan zijn dat het langs de deur of de deurstijl naar binnen loopt of via de voorruit of zelfs via het schutbord,vooral waar de motorkapkabel naar binnen komt wil het wel eens naar binnen lekken.
Om erachter te komen waar het lekt kun je met de waterslang de auto bespuiten. Wel moet je dan eerst de vloerbekleding van het schutbord losmaken en omhoogtrekken.
Topics: 9
De witte drab is inmiddels vanzelf weg gegaan. Gewoon een paar keer op en neer naar Purmerend, een wat langer ritje dus zodat hij goed warm werd. Zodra het wat beter weer wordt ga ik de boel eens open halen om te kijken waar die lekkage vandaan komt. Misschien maak ik me ook wel te druk hoor, maar ik schrok wel ff toen ik ruim een liter bij moest vullen. Ik had 'm ook al een tijdje niet nagekeken omdat hij normaal gesproken niet hoort te zakken qua niveau. Zodra het wat warmer is gaat de auto sowieso uit elkaar op de parkeerplaats bij gebrek aan een betere plek, en loop ik alles even na. Zoals gezegd ben ik ook aan de beurt voor een nieuwe blowermotor en de kachelkraan. Die lauwe verwarming vind ik nog het vervelendst. Is het verstandig om de kachelradiateur te vernieuwen als ik toch bezig ben om de motor te vernieuwen?
Topics: 176
Citaat:Is het verstandig om de kachelradiateur te vernieuwen als ik toch bezig ben om de motor te vernieuwen?
Als ie niet stuk/lek is niet; dingen zijn duur.
Topics: 4
Mijn probleem is omgekeerd:
Ik heb onlangs mijn kachelmotor vervangen en alles werkt weer naar behoren met ÃÂÃÂn uitzondering: als ik op het dashboard de schuifjes op 'koude lucht' zet, komt er bij de ventilatoren op het dashboard bij de ramen (die kleintjes dus, links en rechts) nog steeds hele warme lucht.
Nu is dat niet zo erg, maar als dat straks in de zomer nog steeds zo is overleef ik een warme dag niet. Enig idee hoe dat kan? Koelvloeistof ruimschoots aanwezig, radiateur bij vervangen kachelmotor gecheckt en niets mis mee.
Iemand?
Topics: 38
ik denk dat je kachelkraantje niet meer helemaal afsluit.
met de schuif bedien je een bowdenkabel (moeilijk woord voor soort van handremkabel op je fiets).
die bowdenkabel bedient de kachelkraan.
het kan zijn dat de buitenkabel iets verschoven is op het vaste punt van de kraan of schuifhuis waardoor de kraan de stand "dicht" niet meer bereikt.
het kan ook zijn dat de kraan z'n bedienings-slag wel haalt maar gewoon INWENDIG lekt.
de kraan bevind zich achter de kunststof plaat rechts van de "voet die gas geeft"
als je de schuif bediend zal je makkelijk kunnen zien wat de standen doen en of de kraan volledig sluit tegen de aanslag (omgebogen lipje op kraanhuis)
Ik heb zelf 2 200's gehad met dat euvel en beide keren was de kraan inwendig "lek"
Lui als ik ben zet ik s'zomers een aderklem op de kachelslang en s'winters de klem er weer af voor verwarming.
(alleen lastig als je s'zomers een natte dag hebt met beslagen ramen.......)
Ik loop met het plan de kraan eens te vervangen voor een gewone radiator-kraan met draaiknop.......
Topics: 32
240diesel schreef:Ik loop met het plan de kraan eens te vervangen voor een gewone radiator-kraan met draaiknop.......
Das een goed idee. Neem je dan wel een thermostaatkraan.
Kun je de temperatuur ook nog regelen
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 15
Wat betreft de lekkage aan de rechterkant. Dit probleem had ik ook. Na veel zoeken de oorzaak gevonden. Mijn 244 heeft een orgineel schuifdak. Het rechter afwaterings-slangetje moet uit de A-stijl bij de scharnieren van het voorportier door een gat naar buiten steken. Dit slangetje (doorzichtig plastic met een diameter van ongeveer 10 mm) was bij mij teruggetrokken en al het regenwater kwam dus gewoon op via de a-stijl rechts voor op de bedem terecht. Slangetje weer gelegd zoals het moet en de lekkage is over.
Jan