Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nivomat, hoe en wat?
Beste Volvisten,

Ik heb in mijn Turbo Estate Nivomats. Ik geloof dat ze de hoogte van de auto automatisch aanpassen aan de hoeveel crap je achterin de auto laadt. Na een paar meter moet het kontje dan weer net zo hoog staan als ongeladen, toch?

Daarbij zit er een metertje onder de motorkap, met 2 plastieke slangetjes en een ventiel.

Laatst per ongeluk een slangetje kapot gestoten (was blijkbaar broos). Resultaat: Psssssssssss.... Nivomats leeg :oops: Slangetje gefixed en opgepompt. Metertje staat nu op '2'. Ik heb geen idee wat dit inhoudt en of dit goed is (zit wel onderaan in het groen gebied).

Hoe moet ik die meter interpreteren en hoe weet ik of mijn Nivomats nog goed werken??

Gr 8)

PS: Nee, ik heb nog geen boekje van mijn 240 Sad
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Volgens mij moet je zelf de wagenhoogte aanpassen aan de belading.
Je kunt dit doen door met een bandenpomp lucht erbij te doen of te laten ontsnappen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Nivomats hoef je niet op te pompen, die doen het vanzelf.

Die je kunt oppompen zijn Load Adjusters.
Die pomp je op tot ie recht staat ..... dus 2 kan goed zijn.
Er is wel een maximum maar dat is geloof ik wel 5 bar of zo.
Moet ik even op mijn metertje in de auto kijken.

Ik heb ook een compressor en kan de hoogte regelen van binnenuit, met een meter in het dashboard.
(Alleen moet ik de dempers nog even vervangen ......)

E.
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Antwoord
ik hoor wel zo om mij heen dat er altijd wat is met dat systeem.Bij mij zat t er ook in toen ik m kocht. Ondanks dat het wel functioneerde reed het niet lekker,en vond ik de stand van de auto niet mooi.Na alle suggesties hier op het forum tegen elkaar te hebben afgewogen, en het rijgedrag van de auto te hebben ervaren heb ik, mede op advies van Rens van Bonne Route gekozen voor rode koni's.De Ljesjofors verlagingsveren in originele verlaging, en rubbers waar nodig,gewone, want laten we eerlijk zijn, het is geen sportwagen, en ietsje vering is toch comfortabeler.Het zit er nu anderhalve week in, en de auto voelt en veert als nieuw.Alle rammelltjes en piepjes verdwenen.De auto staat ook weer mooi strak op zijn wielen,en in de juiste stand, (dat lijkt een tikkie voorover).Bevalt goed dus. Voor de minder sportieve rijder dus naar mijn idee een goed advies, en goed uitgevoerd, snel en het viel mij reuze mee wat het kostte
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
Ze zijn nog leverbaar hoor.....

Met compressor 519 euro de set, zonder 289 :oops:

Gr :?
Antwoord
Ok, ik ben er een beetje uit welke typen er leverbaar waren in die tijd.

Niveauregeling:
1. met vulnippel (Hfl 662,50)
2. met ingebouwde compressor (Hfl 1433,50)
3. volledig automatisch (alleen Estate, Hfl 1433,50)

Verder nog leverbaar:
4. achterschokdemper (Koni) met hulpveer (zware lading/caravan, Hfl 438,-)
5. oranje GT schokdempers (vanaf MY'77) (Hfl 662,-)
6. R-sport gele GT schokdempers en stabilisatorstang (gasgevuld, stabi past niet op Turbo modellen, prijs onbekend)

Ik heb dus optie 1.

Mijn vraag is nu welke schokdempers het beste passen bij een Turbo Estate die sportief bereden gaat worden, maar zeker niet vermoeiend mag aanvoelen na 200km (of meer for that matter) :?: Comfort moet dus gehandhaafd blijven.

Velgen: In de zomer 17" Polarissen en in de winter 15" Virgo's.

Ik heb gehoord dat de nivoregelings-dempers niet zo heel stabiel aanvoelen op hogere snelheden. Ik wil uiteraard wel een goede wegligging op hoge snelheid maar de auto moet ook belaadbaar blijven.

Tenslotte vind ik het niet erg de auto een paar cm. te laten zakken, liefst dan met progressieve veren. En ik vraag me af of het zin heeft de stabi's te vervangen door dikkere exemplaren? :?:

Andere dempers wil ik uiteraard niet uitsluiten (Koni rood/geel, etc.).

Graag jullie expertise 8)

Gr Wink
Antwoord
koni geel.

heb ze er nu 2 jaar eronder en het zijn geweldige dempers: gaat erg goed door de bochten en is nog comfortabel. Is nu wel icm met originele wielen en veren. Polaris velgen en verlagingsveren liggen te wachten om nog hierbij gemonteerd te worden.

Koni rood is ook heel aardig, zeker ook icm verlagingsveren, maar zijn voor niet instelbaar (achter wel) en bochtengedrag is iets minder.

Kortom:

koni geel!
Antwoord
Ik heb vorige week nieuwe Nivomat schokbrekerset onder de auto laten zetten.

Ik vond dat de auto met caravan behoorlijk in de kont ging hangen en nu heb ik ook nog een 3e bankje geplaatst.

De kosten van de set was 555 euro. Tot nu voel ik nog geen verschil tijdens het rijden. Ik heb nog geen ervaring met een zware belading.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord
Ik heb van die oppompbare dingen, maar die zijn lek..... Moet ik dan de dempers vervangen, of zal ik de hele vering moeten vervangen?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
michiel schreef:Ik heb van die oppompbare dingen, maar die zijn lek..... Moet ik dan de dempers vervangen, of zal ik de hele vering moeten vervangen?

De monteur (oude volvomonteur) vertelde mij dat de oppompbare veren snel stuk waren en daarom heb ik ook deze laten monteren.
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nivomat 240 schokbrekers chrisvhout 5 5.676 24 March 2021, 10:43
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Nivomat veerpoot vervangen Ruud W.brink 1 2.712 26 August 2019, 13:11
Laatste bericht: Marc1970
  Rubberhoes vervangen nivomat hun 0 2.164 28 February 2015, 11:55
Laatste bericht: hun
  slijtagepatroon nivomat 240estate 9 12.617 4 April 2008, 00:32
Laatste bericht: Hommerson
  Passen nivomat's van een 92'er 945 ook op een 88'er 740 TIC ? pwassink 0 1.577 30 November 2007, 14:11
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)