Topics: 56
Helaas is mijn koppakking stukgegaan en mijn Volvomonteur loopt in de ziektewet.
Wie heeft er tijd/zin/kennis/ervaring in om mij uit de brand te helpen?
Het gaat om een B23A blok, welke ik vorige week op gas heb laten ombouwen.
Ik denk dat het hier niks mee te maken heeft, maar dat de koppakking al lek was. Ik heb de auto pas 3 weken.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Erg herkenbaar.
Als je een beetje handig bent en een goed boek hebt, dan kom je al een heel eind! Succes.
Hoeveel tijd kost zoiets en heb ik nog speciaal gereedschap nodig.
Distributieriem moet toch nog vervangen worden.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
VW T3 camper TD
Topics: 42
Klusje is goed te doen voor een eerste keer, kwestie van loshalen en op een 1 zelfde manier weer inelkaar sleutelen (
spreek uit ervaring ;D )
Het enige wat je kan overwegen is om je kop gelijk een revisie te geven. Kleppen laten stellen, laten vlakken etc. Je bent ff wat langer uit de running maar dan kan ie er ook weer ff tegenaan,ââ¬Â¦
Betreft gereedschap:
Momentsleutel ben je nodig en info over hoe en op welk moment je de kopbouten moet aandraaien.
Verder nodig; pakking setje, kop, spruitstuk in en uit + klepdeksel
Tip die ze mij destijds gedaan hebben is dat je de carb gewoon aan het spruitstuk kan laten zitten met alle kabels ed ernog aan. Je hangt het spul dan ff aan de motorkap o.i.d.
Igg suc6.
Wow Postma, dat topic heb ik nooit gelezen. Gaaf man, echt veel dezelfde dingen (zo'n verrotte kabel enz. haha).
Wat betreft de pakkingset. Ik had voor 80 euro een gehele pakkingset. Daar zit dan ook echt alles is.
Nieuwe koppaking, spruitstukpakking (zowel voor op het blok als voor de carburateur). Kleppendeksel pakking en half maantje, waterpomprubber,
klephoedjes (of zoiets), uitlaatpakkingen en nog wat rubbertjes.
Spanrol + dist. riem heb je ook wel voor 50 euro en is echt super gemakkelijk om meteen te vervangen.
Totaal tijd als alles mijzit toch wel een uurtje of 10. Maar dat kwam omdat het de eerste keer was (jij hebt al volkswagen ervaring zo te lezen) en heb nog een hoop dingen schoongemaakt en gespoten.
Aanvulling op het speciale gereedschap. Volgens het boek heb je nog een speciale Volvo tool nodig om de nokkenas terug te zetten. Dit is echter niet nodig, dat kan ook wel op een andere manier.
Waarom hadden ze jou die carburateur en spruitstuk tip gegeven Postma?
Topics: 42
Dirk242 schreef:Waarom hadden ze jou die carburateur en spruitstuk tip gegeven Postma?
Zodat ik niet de carb van het spruitstuk hoefde te halen in combinatie van alle kabels en snoeren ed die daaraan weer vast zitten. (was bij mijn vaste garage langs geweest om de zaken even door te spreken hoe e.e.a. het beste aan te pakken).
Enne leuke klus als je het aan tijd hebt en je een beetje droog en warm staat ;D
Ja droog en warm is het probleem, ik heb voor dinsdag een afspraak met een ervaren Volvo monteur, jullie horen er nog van.
Tot die tijd is het weer ff behelpen met mama's polootje, als je er ook geen Volkswagen bij hebt....... ;D
VW T3 camper TD
Topics: 256
deze tijd van het jaar is waardeloos... als je geen verwarmde schuur of garage hebt.
Dirk, was jouw motorkabelboom ook verteerd? Wat heb je er aan gedaan?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Nee, niet de "hele kabelboom" (ik vond er weinig boom aan).
Postma had die kabel naar zijn temp sensor kapot. Ik had de kabel naar de anti-pingel-iets (solenoid, zit op het inlaatspruitstuk) kapot. Hij was voor een lang stuk heel slecht, maar ook voor een stuk goed. Het slechte stuk afgeknipt, nieuw kabeltje eraan gesoldeerd, krimpkousje erover, nieuw stekkertje, klaar.
Voor de rest waren de kabels goed.
;D ;D ;DGisteren bij de monteur geweest. Volgens hem liep de motor heel mooi, er zat geen olie in het koelvloeistoftankje en het nivo reageerde normaal op gasgeven. DHet oliepeil was wel weer gezakt, maar dat was volgens hem 'normaal' bij Volvo, zelfs nieuwe volvos mogen 1 liter op 1000 km verbruiken.En er was een pijpje (carterontluchting geloof ik) afgebroken wat de lekkage op de stoep verklaarde. Hij heeft het luchtfilter nog ff omgeleid want door de rijwind kreeg ik backfire boven de 120km/u.
Dus..... gewoon blijven rijden, regelmatig olie pijlen/bijvullen en over 10.000km weer eens terugkomen om de klepspeling te controleren.
Weer een tevreden Volvo-rijder ;D
VW T3 camper TD