Topics: 1
Hallo,
Wij zijn sinds een maand of 4 eigenaar van een volvo amazon automaat.
Dit is een behoorlijke opknapper waar ook het motorblok (b18) van op is.
Nu willen we er een ander motorblok inleggen met meer vermogen en zat te denken aan een b21 of b23 motor.
Maar nu is mijn vraag past dit ook zonder moeite tegen mijn automaat?
Moet je veel aanpassingen maken om zo'n blok erin te lepelen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
grtz
Bob en Kimberley
Topics: 6
Beste Bob en Kimberly,
Het zal vast en zeker mogelijk zijn de automaat tegen de b21 of b23 motor te zetten, ik heb het zelf niet uitgezocht dus weet ik het ook niet zeker helaas. Aangezien de normale bakken wel tegen de b21 en b23 geschroefd kunnen worden, denk ik niet dat het een probleem is.
Ik heb sinds een week een B230 blok in mijn Amazon liggen, deze loopt alleen op gas dus geen injectie etc. Er moeten wel een aantal aanpassingen gedaan worden voordat het blok kan worden gemonteerd. Afhankelijk van de stand van het motorblok (schuin of recht) moeten er meer of minder aanpassingen gedaan worden. Aangezien ik van plan ben om er in de toekomst een turboblok in te zetten heb ik hem recht gezet. Edwin op dit forum heeft de meeste ervaring wat betreft deze ombouwen omdat hij eerst een b23 en vervolgens een b21et in zijn Amazon heeft gemonteerd.
De aanpassingen zijn een beetje afhankelijk van de keuze die wordt gemaakt, het verschil zit hem vooral bij de inlaatzijde. Ik heb er voor gekozen om de bekrachtigde hoofremcilinder en het nieuwe type stuurstang te laten vervallen en vervolgens een oud type stuurstang en alleen de hoofdremcilinder terug te monteren zonder bekrachtiging waardoor ik het inlaatspruitstuk van een B21et kon monteren. Edwin heeft deze zaken behouden en een nieuw inlaatspuitstuk vervaardigd (is naar mijn idee ook de beste oplossing maar ik draai misschien ook nog wel bij).
Wat betreft de rest van de aanpassingen;
- Nieuwe motorsteunen
- Elektrische fan setup
- Nieuwe slangaansluitingen van en naar radiateur
- B18/B20 carterpan
- B18/B20 oliepomp
- Verwijderen van de viscokoppeling
- Eventueel zwaardere motorsteunen
Er zijn nog meer aanpassingen nodig afhankelijk van het motorblok dat je kiest. Algemeen kun je zeggen; des te nieuwer het blok des te meer aanpassingen. Uiteraard is er ook nog de kwestie brandstofkeuze en injectie of carburateur, ook hiervoor geldt hetzelfde.
Edwin kan vast nog wel wat toevoegen aan het verhaal.
Alvast succes met keuzes maken!
Groeten Niels
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Topics: 78
Citaat:Edwin kan vast nog wel wat toevoegen aan het verhaal.
Nee hoor ...
Al het gras is al voor m'n voeten weggemaaid.
Alleen de combi B21/23 met een automaat heb ik ook geen ervaring mee.
Maar mijn inziens moet dat geen problemen opleveren.
De koppelomvormer moet op het B21/23 vliegwiel komen ,dus die maatvoering is bepalend.
Realiseer je wel dat als je het blok recht plaatst je alleen de oude BW35 bak kan gebruiken ( 3traps zonder lock-up).
Als je het blok schuin plaatst kan je de AW 70/71 bak gebruiken (3 traps met lock-up).
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Hey,
Dank je voor jullie reacties!
De brandstofkeuze is gas, dus de injectie moet ik laten varen...
Ik denk dat ik het oude type stuurstang heb? aangezien ik het oude type achteras eronder heb hangen.
Er zit geen bekrachtiger op dus dat is ook al makkelijker dan.
Er zit al een electrische fan op mijn radiateur, waarom weet ik eigelijk niet...
Nu zit ik er alleen nog mee welke bak ik er tegen heb hangen, hoe kan ik hier achterkomen? Staat dat ergens ingeslagen?
ik heb een b23a op het oog uit 1982, maar moet nog ff gaan kijken want hij ligt nog in de auto..
grtz
Bob
Topics: 78
Zal wel een BW35 zijn...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 55
'82 is in principe nog BW35/55, een 3-bak dus. Volgens mij heeft de AW71, met de overdrive, (geleverd vanaf eind '83) een knop op de zijkant van de pook om de overdrive handmatig aan- en uit te schakelen. Daar zou je het aan moeten kunnen zien.
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Hey,
Het is een B230f motor geworden waar een b23 spruitstuk op word gemonteerd, met daarbij een aw71 automatenbak waar het achterste gedeelte word overgezet van een bw35 voor de aansluiting.
Zit helaas alleen geen carb. bij want die had hij niet meer...
Maar past een spruitstuk van een b21 ook op een b230?
grtz
Topics: 6
Ja, dat past. Heb ik zelf ook gedaan, vrees echter wel dat er niet veel spruitstukken zijn die passen.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Topics: 176
Citaat:Het is een B230f motor geworden ...
Zit helaas alleen geen carb. bij...
Ben ik abuis ?
B230F is toch geen carb-motor?
ja klopt, maar het injectiegedeelte word eraf gehaald er er word een carb. opgezet.
moet er nog wel n beetje oud eruit zien in mijn amazon

wil er wel een van een b23, want ik had ergens gelezen dat de carb. van een 230k meer problemen zou hebben...
maar nu had ik ook een dubbele carb gezien voor een b21 met spruitstuk, ma weet dus nie of dit past ???
grtz