Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
overdrivewielen
dit is nu de 2e diesel die ik heb en ik wordt zo'n beetje gek van de herrie en toeren in het vooronder........
om de toeren zoveel mogelijk naar beneden te krijgen heb ik 2 stappen genomen;

a-aanschaf van achteras met kleinere eindoverbrenging 3.54 ipv 3.73
b-aanschaf van 940 velgen, 15" ipv 14"

de as moet er nog onder maar de wielen zijn al gerealiseerd;

[Afbeelding: PA110023.jpg]

[Afbeelding: PA110021.jpg]

met de banden die ik ergens anders op marktplaats kocht (205 / 80 / 15") geeft dit ten opzichte van m'n oude (te kleine) banden een omtrekverhoging van 12%.
je weet niet wat je mee maakt!
ik dacht dat die 12% niet heel veel uit zou maken maar het is een wereld van verschil.
om zeker te weten dat ik de banden kwijt kon (met name voor) heb ik de volvo met gemonteerde wielen op de hefbrug gezet en er 500kg beton onder gereden met palletwagen. toen spanbanden om voortrein en beton en de brug nog wat hoger gedaan waardoor de vooras in z'n veren getrokken werd........
m'n zoon heeft toen de auto gestart en van li naar re gestuurd terwijl ik de wielruimte rondom in de peiling hield, tot m'n verbazing is er ruimte zat, de vrije ruimte tussen veerschotel en band bedraagt ong. 20mm.

kortom een aanrader voor ieder die gek wordt van de herrie in met name de diesels, ik heb nu een soort "permanente overdrive"
met de korte 1e versnelling is wegrijden geen probleem

ik moet nog wel even wennen aan de velgen, persoonlijk vond ik de stalen 14"modellen mooier......(met die 5 gaten)
Antwoord
205/80 :o :o :o

Ik wil niet weten hoe erg die dingen gaan zwabberen als je met een lading de hoek om gaat.....
Antwoord
240diesel schreef:dit is nu de 2e diesel die ik heb en ik wordt zo'n beetje gek van de herrie en toeren in het vooronder........

Dit was juist een van de mooiste eigenschappen van mijn diesel :Smile
&quot;Nostalgie is niet meer wat het geweest is&quot;<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Antwoord
Dat zijn inderdaad nogal ballon banden, ik heb die velgen ook en t zijn 6J velgen toch? 205 is vrij breed dan. Zeker in combinatie met van die brede en hoge banden kan dat wel eens gaan zwabberen denk ik.

Ik was van plan 185/60 eronder te leggen. (die ik nog heb)

wel op je snelheid (flitsers) letten trouwens!
Antwoord
waarom dan niet direct mooie velgen (aluminium)? 17" ofzo..
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
het zwabberen valt reuze mee, wel loopt hij uiterard eerder weg in de bochten dan m'n 195/65/14"
maar met een wagenzieke familie zoek je toch de grenzen van het wegcontact niet op...........
wat er met vracht gebeurt in de bocht ga ik nog wel eens beleven,(maar voor 15,- euro per band wilde ik dit ook wel eens beleven)

"Dit was juist een van de mooiste eigenschappen van mijn diesel"..... nou Filip daar denken we dan verschillend over.........een ritje van 10KM ronken vind ik ook wel grappig maar 1,5 uur in een ronkende diesel doet mijn enthousiasme wel wat temperen.

de velgen zijn inderdaad 6J breed met en ET van 25

ik had er erg graag ATS-en onder gehad van die klassieke 5-spaak-sterren maar die zijn slecht te vinden in 15"en mijn budget is wat te beperkt om andere exoten aan te schaffen.Maar dat is niet heel erg ik vind het acceptabel zo.

"wel op je snelheid (flitsers) letten trouwens!" klopt ja, bedankt ik heb er een fietscomputer in zitten die per mm wielomtrek is te ijken, werkt heel prettig, ik heb al vaker eens wat lopen experimenteren met banden en dan is zo'n ding wel fijn.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)