Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
glasmat reperatie
hoi,

ik vroeg me af wat wel en niet gerepareerd mag worden door middel van lagen glasmat, ipv metaal erin lassen. (Aan binnen en buitenkant). Snap dat dragende delen niet van glasmat mogen zijn, maar cosmetische dingen?

heb al de dragende delen van de carosserie vervangen door stalen balken en 1mm plaat staal daar waar nodig.
maar nu kom ik bij delen waar raam rubbers in zitten, en weet niet of makkelijk is deze te vervangen, of zelf te vormen zijn. Want anders kan ik de roest wegslijpen, conserveren en daarna glasmat om het gat te overdekken. De doorgeroeste rand zit bij mijn amazoncombi aan de binnenkant bij de achterste ramen.

bedankt voor info
Antwoord
Het heeft niet zoveel zin om met glasmatten aan de gang te gaan...na een paar jaar ziet het er dan al weer niet uit en kun je opnieuw beginnen. Het is eigenlijk evenveel werk om er een nieuw stuk in te lassen (Als je dat al eens gedaan hebt mag dat geen probleem zijn toch?) Zelf buigen, kloppen etc. is goed te doen als je 0.8 of 1.0mm plaat gebruikt.Gewoon veel passen en meten en als het mislukt uithuilen en opnieuw beginnen plaatstaal kost bijna niets! :'( Moet je een bocht of rond stuk maken kun je van stevig multiplex een mal maken en daaromheen kloppen.Als het een groot deel is kun je ook een donor zoeken en daar de betreffende delen uitslijpen.Vraag bij Nordicar, scandcar, dries bakkenes,veterancar e.d. Let bij het lassen op dat je steeds een klein stukje vastlast en dan een stuk overslaat zodat er niet te veel warmte ineens in de plaat komt zodat de boel krom trekt, zo ga je steeds de hele naad langs totad het dicht zit. Schijn met een bouwlamp oid vanachter de naad en kijk of hij helemaal dicht zit. dan voorkom je dat het later van binnenuit weer gaar roesten/bubbelen...
Kijk eens op de site van Timo van de Kasteele(http://www.vandekasteele.net), hij had hetzelfde probleem. Voor het inlassen van de stukken ze in de inox spray zetten werkt erg goed. en daarna de binnenkant goed afwerken Hiervoor gebruik ik bij de delen waar je nog bij kunt altijd por15 (http://www.por15.nl)
Gebruik voor het strakmaken van de buitenkant het liefst aluminium-plamuur of maak het strak met tin/lood.(http://www.blankers.nl of rustbuster)
Suc6!
Antwoord
Ik hoop dat je met stalen balk niet de H-vormige variant bedoeld, reparatie moet "passende of pas gemaakte delen". Met glasvezel mag je eigenlijk niks, naks, noppes repareren aan je plaatwerk, maar zolang het onzichtbaar blijft mag natuurlijk alles.

Ik zou nog net een gaatje van 2x2 in een wielkast of zo dichtdouwen met glasvezel, voor een paar jaar, maar een raamopening zeker niet. Dat wringt en draait alle kanten op, zodra je het raam erin trekt verschijnen ws. al de eerste scheuren.
Lassen is iets meer voorwerk, maar uiteindelijk veel sneller klaar. Als de vorm niet zo lekker uitkomt hamer je het gewoon wat naar binnen en plamuurt het strak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Snap even niet welke H-balk je bedoelt. Maar heb tot nu toe alles gelast. Gaatjes gerepareerd door ze dicht te lassen, plaatwerk dat rot was weggeslepen en nieuwe stukken ingelast, dus niet erop.
Aan de dragende delen zaten wat rotte plekjes. niet de hele kokers, alleen wat plekjes. Deze uitgeslepen en nieuw dik plaatwerk ingelast. Maar aangezien ik geen tectyl of bitac op de bodem wil gaan dien ben ik benieuwd wat ze zeggen bij apk.

dus ben benieuwd wat je bedoelt met H balk
Antwoord
Ik bedoelde dat je een kokerbalk van een auto niet mag repareren door er een massief stalen H balk (was een U balk bedenk ik me nu) in te lassen. Heb ik niet zelf verzonnen maar kwam het tegen onder een 145. Zoiets dus: http://link.marktplaats.nl/149130385

Als je gewoon de originele vorm en dikte aanhoudt kan er niks van gezegd worden tijdens de keuring. Ze zullen er wel even goed naar kijken en mompelen "dat we dat anders zouden doen". Of "is er geen APK eis voor hoevÃÃl plaatwerk vervangen mag worden aan een auto?"
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)