Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchtfilterhuisklep
Snap iets niet,…

Volgende doet zich voor ( zowel op lpg als met benzine).

Motor draait soms snel dan weer langzaam stationair. Ben er nu wel zeker van dat dit door de klep “warme lucht – koude lucht” in het luchtfilterhuis komt. De lange slang van de warme lucht toevoer levert meer weerstand dan de koude toevoer. Hierbij komt dat wanneer de lucht warmer wordt minder weerstand bevat en dus ook weer sneller begint te draaien.

Met als gevolg dat de eene x de motor sneller draait dan de andere x e.a. afhankelijk van de stand van die luchtfilterhuisklep (leuk woord voor scrabble trouwens Big Grin ).

Mijn vraag is nu, hoe kan ik zo’n klep nou zo afstellen dat deze zijn werk op de juiste manier doet? Naar mijn idee beweegt deze klep d.m.v. bi- metaal het zou dus kunnen dat deze gewoon versleten is (net zoals bij een thermostaat).

Klopt mijn redernatie? Of iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
denk eerder aan ontstekingprobleem;
alle kabels ,bougies en rotor/verdeelkap + luchtfilter al vervangen?
ontsteking op tijd?
koelvloeistof ok??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Dat van die slangen komt nogal onwaarschijnlijk over. Als je je hand op de opening houdt voel je nauwelijks lucht stromen, of de ene slang nou 10 cm langer is maakt dan ook niet meer uit.
Waarom ligt het niet aan de lucht zelf bv, motor loopt harder/makkelijker op warme lucht.

Maar goed, makkelijkste oplossing is het hele klepgebeuren + bijbehorende 2 slangen weg te halen. Min of meer standaard voor lpg auto's btw.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ontsteking, rotor, bougies zijn wel ok.

Wanneer je je hand op een slang houd (de inlaat dus blokkeert) gaat ie sneller lopen wat volgens mij komt doordat er meer lpg per eenheid lucht (lees zuurstof) gemengd wordt. Het zelfde gebeurt dus als de motor warm wordt dan neemt ook de zuurstof per mm³ lucht af wat dus ook weer zorgt voor het snellere stationair lopen. Maar of deze redernatie klopt,....?

Heb idd nu een week met een geblokkeerde koude luchtklep gereden wat opzich wel werkt maar weiger eigenlijks om dit zo te laten omdat het gewoonweg anders zou moeten kunnen en anders hoort. En de prestaties ten goede komt.
Antwoord
zit er een LMM in, en werkt die naar behoren?
ergens een lek, in een slang/vacuum??

BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Bij 15 graden en warmer komt er alleen lucht van de voorkant, bij 5 graden en kouder alleen hete lucht vd uitlaat. Het systeem kan de twee luchtstromen mengen en mikt op een constante temperatuur van 21 graden.

Ik denk dat je in NL ook zonder klepgebeuren gemakkelijk aan de 21 graden bij het spruitstuk komt, denk niet dat je veel van een perfecte thermostaatklep zou merken. Wel van eentje die alleen maar op "heet" staat.

Er zit ook een temp. compensatie in de carburateur, zou dat er niks mee te maken kunnen hebben?
Antwoord
hoe is het met starten, als alles koud is??
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Auto start verder wel oke op gas (wel 2x voorverdampen, choken?). Daarna met de handchoke op toeren houden (anders slaat ie af wanneer ik de garagedeuren dicht wil doen).

Maar er zit dus ook een thermostaat klep in mijn carburateur? Wist ik niet. Waar zit deze dan?

En wat is een LMM (lucht massa meter?). Verder heb ik alle slangen nagekeken op lekkage e.d. afgelopen kerstvakantie. Dus dat zou allemaal dicht moeten zijn (moest wel een paar lekken repareren).

En wat zou koelvloeistof hiermee te maken kunnen hebben? Peil is nu eindelijk stabiel met een dichte kop Big Grin.
Antwoord
Temp. compensatie zit bij de Pierburg in de vlotterkamer, een bimetaaltje duwt de sproeier omhoog als de temp stijgt, waardoor het mengsel armer wordt.

Al deze subtiliteiten doen er niet toe als je op gas rijdt, gastoevoer wordt bepaald door vacuum in het inlaatspruitstuk.
Antwoord
zie topic: AFSLAAN BIJ KOUDE MOTOR.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)