Topics: 163
Een oude auto maakt natuurlijk altijd wat meer lawaai als een moderne auto. Maar dat heeft wel zijn charme natuurlijk.
Nu maakt mijn auto een aantal geluidjes waar ik niet zo van gecharmeerd ben:
- Geratel rondom de rembekrachtiger: Vooral bij stationair hoorbaar, bij wat gas verdwijnt het vaak, soms blijft het. Het wordt volgens mij veroorzaakt door het vacuum zelf, als ik de slang dubbelknijp is het weg. Dus het zal wel het ventieltje zijn ofzo. Oplossing lijkt me een nieuw ventieltje/terugslagklepje (hoe heet dat?) M'n vraag is eigenlijk: in welke richting moet het (extra) terugslagklepje geplaats worden?
- Bij iets van 50km/h resoneert het dashboard en allerlei andere fratsen: Alles een keer goed nalopen/aandraaien
- Bij start slaat de uitlaat soms tegen de panhardstang: Panhardstang verwijderen Laatste stuk van de uitlaat ietsje draaien/beter ophangen.
- De V-snaar laat zich bij kou wel eens horen, de laatste tijd is het weer over. Ik heb al een nieuw liggen; kunnen de poulies ook versleten zijn hoe zie ik dat bij een B20? Ik las over een B21(of later) dat de krukaspoulie uit twee delen bestaat, ook met rubber wat kan slijten, heeft een B20 dat ook?
Ik heb het weekend weer wat te doen ;D
Topics: 78
De luchtstroom door de terugslagklep moet naar het inlaatspruitstuk wijzen .
(even doorheen blazen )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 51
DopdeDouwer schreef:Een oude auto maakt natuurlijk altijd wat meer lawaai als een moderne auto. Maar dat heeft wel zijn charme natuurlijk.
- Geratel rondom de rembekrachtiger: Vooral bij stationair hoorbaar, bij wat gas verdwijnt het vaak, soms blijft het. Het wordt volgens mij veroorzaakt door het vacuum zelf, als ik de slang dubbelknijp is het weg. Dus het zal wel het ventieltje zijn ofzo. Oplossing lijkt me een nieuw ventieltje/terugslagklepje (hoe heet dat?) M'n vraag is eigenlijk: in welke richting moet het (extra) terugslagklepje geplaats worden?
Dat heb ik ook gehad en is een bekend probleem,dit is de oplossing: je haalt met een draai dat ventiel uit je bekrachtiger en zaagt het dopje aan de onderzijde open zodat dat rottige rammelende klepje eruitvalt en voor het laast een geluid maakt, terugsteken. je hebt dan al een losse teruslagklep gekocht die je, niet verkeerd om, in het verloop van de slang monteert, probleem over, voor altijd..
- Bij iets van 50km/h resoneert het dashboard en allerlei andere fratsen: Alles een keer goed nalopen/aandraaien
- Bij start slaat de uitlaat soms tegen de panhardstang: Panhardstang verwijderen Laatste stuk van de uitlaat ietsje draaien/beter ophangen.
dit kan ook komen door slappe motorophanging rubbers, en die van de bak ook. bij het starten krijgen die het meest op de donder. kijk maar eens naar het starten met de kap open.
- De V-snaar laat zich bij kou wel eens horen, de laatste tijd is het weer over. Ik heb al een nieuw liggen; kunnen de poulies ook versleten zijn hoe zie ik dat bij een B20? Ik las over een B21(of later) dat de krukaspoulie uit twee delen bestaat, ook met rubber wat kan slijten, heeft een B20 dat ook?
poelies bestaan uit een stuk, maar een oude snaar wordt gewoon ook wat gladder en wanneer je met koud weer en de lampen aan rijdt, geeft de dynamo lekker weerstand, als de snaar wat opwarmt door de wrijving geeft ie ook wat meer frictie. gewoon alleen de snaar een keer vervangen dus
Ik heb het weekend weer wat te doen ;D
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Topics: 107
DopdeDouwer schreef:Een oude auto maakt natuurlijk altijd wat meer lawaai als een moderne auto. Maar dat heeft wel zijn charme natuurlijk.
Resonantie in het interieur bij bepaalde snelheden komt me heel bekend voor ???
Het vervelende is dat ik het bij mijn Volvo niet opgelost krijg om die geluiden weg te krijgen. Wat dat betreft zijn het rotauto's

Bij andere auto's lukte me het altijd wel om erachter te komen waar bepaalde bijgeluiden vandaan kwamen.
volvoman0_0 schreef:DopdeDouwer schreef:Bij start slaat de uitlaat soms tegen de panhardstang: Panhardstang verwijderen Laatste stuk van de uitlaat ietsje draaien/beter ophangen.
dit kan ook komen door slappe motorophanging rubbers, en die van de bak ook. bij het starten krijgen die het meest op de donder. kijk maar eens naar het starten met de kap open.
Mmm. ik ben een beetje te laks geweest, het rammelen heeft ervoor gezorgd dat de uitlaat nogal flexibel is geworden (nogal wat roest) bij het laatst ophangpunt, ff opzoek naar 't laatste slingertje (pot t/m einde). De rest is nog prima geloof ik.
Topics: 135
DopdeDouwer schreef:Mmm. ik ben een beetje te laks geweest, het rammelen heeft ervoor gezorgd dat de uitlaat nogal flexibel is geworden (nogal wat roest) bij het laatst ophangpunt, ff opzoek naar 't laatste slingertje (pot t/m einde). De rest is nog prima geloof ik.
soms lijkt t goed. Maar sla ff met de hamer erop en je weet t
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
De rest is nog geen half jaar oud.
Had toen bezuunigd op t laatste stukje en de bocht over de as...
Topics: 51
DopdeDouwer schreef:De rest is nog geen half jaar oud.
Had toen bezuunigd op t laatste stukje en de bocht over de as...
ja die bocht is vaak gevoelig voor roest, heeft ook te maken met spanning op de buis, maar meestal is het het staal dat van pisbakkenkwaliteit is
en in de eindpot blijft vaak condenswater staan omdat ie niet heet genoeg wordt en het dus niet verdampt. lekker roesten........
ik heb hem bij mij weggelaten en daarvoor in de plaats een dubbele pijp in het middenstuk. heb ik ook geen gedoe met mijn trekhaak (station)
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Topics: 52
De eenvoudigste oplossing voor bijgeluiden: de radio wat harder zetten.
werkt inderdaad erg goed