Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
frituurolie / PPO
Omdat ik voor iemand van dit forum nog wat zou zeggen over PPO heb ik er maar een nieuw topic tegenaan gegooid.

Ruben vroeg of ik (gezien mijn inspannigen met een D24TIC in een 245) ook op plantaardige olie wilde gaan rijden.

Bij deze mijn reactie;

Er zal meer niet-dan-wel gezegd zijn maar het is maar een aftrap.........

PPO=pure plantaardige olie, in de volksmond ook wel frituurolie.

Laat ik om te beginnen het misverstand uit de weg ruimen dat je op afgewerkte frituurolie zou kunnen rijden.
Deze vetten/olien bevatten dusdanige zouten en corrosieven dat het gebruik ervan (ook na filteren door een fijnfilter) spoedig leidt tot vernieling van je brandstofinspuitpomp!!!!!!!!!!(en verstuivers)

Er zijn wel (bewerkelijke ) methoden om de oude olie weer geschikt te maken maar dat is nog al veel werk ,uitzoekerij en geklieder.....
Pas nog op TV geweest bij DISCOVERY ondw. "dirty jobs"

Verder valt er te melden dat als je op 100% PPO wilt rijden je een voorverwarminstallatie nodig hebt omdat de PPO dikvloeibaarder is dan diesel.
Je hebt systemen die op diesel starten en dan over gaan op PPO, waarbij de motorwarmte de PPO lekker vloeibaar maakt.
Ook zijn er vlgs mij systemen die wel op PPO koud starten met andere voorverwarmings-mogelijkheden.
Je hebt 1 en 2 tanksystemen.
Voor de aanzuig en retour heb je dikkere leidingen nodig.
Meestal moeten verstuivers worden aangepast.
(ander type nozzle,andere openingsdruk)
Het vergt wat meer van de mechanische componenten van je brandstofinspuitpomp.

[Afbeelding: PA020052-1.jpg]

De plunjer perst immers makkelijker dunne diesel weg dan de wat dikkere PPO
En aangezien die plujer zich weer afzet via een spiegelplaat zijn er heel wat onderdelen zwaarder belast.......

[Afbeelding: plunjer.jpg]

Daarnaast zijn ook niet alle dieselmotoren geschikt zonder verdere aanpassingen.(lijsten te vinden op tros-radar)
Je kunt ook op een mengsel gaan rijden van bijvoorbeeld 75% diesel en de rest PPO.DIT IS STRAFBAAR OMDAT JE GEEN BRANDSTOFACCIJNS BETAALD EN OP HET MOMENT VAN MENGEN ZELF BRANDSTOF VERVAARDIGD.
(bron; DOUANE, tijdens laatste vrachtwagen-RAI )

De mengmethode is vooral populair vanwege het "niet hoeven aanpassen"
Er zijn ook verhalen genoeg op het WWW dat het heel goed gaat.
Toch sluipt hier het gevaar in van brandstofpomp-schade.(steeds wat meer bijmengen)

De voordelen van PPO zijn zo groot dat ik niet snap wat de overheid bezielt niet veel meer PPO te promoten zoals in Duitsland.
De uitstoot alleen al is veel minder schadelijk(lees de sites voor specs.)
De motor loopt net wat minder rauw.
Schonere verbrandingruimte.
PPO is in vloeibare vorm (in je tank dus)niet schadelijk voor milieu bij lekkage.
En wie vult er verder nog aan:
---
----

Voor mij is het verder niet intressant met 5000 KM/jaar , daarom ga ik verder ook geen aanpassingen doen en mij er niet in verdiepen.

Voor hen die meer willen lezen google maar op PPO en er gaat een wereld open

Ik ben benieuwt of er op dit (diesel)forum nog gebruikers zijn met wat voor ervaringen dan ook met PPO.
Antwoord
ik dacht dat juist bio-diesel door de bewerking (verestering enzo) relatief corrosief was en de seals zou wegvreten, en dat ppo onschadelijk is (behalve dan als je het er lang in laat zitten enzo, dus altijd starten+stoppen op diesel)

Ik heb voor mn straalmotor ook met ppo geexperimeteerd en dat brandde erg goed als het werd voorverwarmd. ruikt ook lekker ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Goed dat je dat aanhaalt die biodiesel.

Het is totaal wat anders dan PPO,het is meer diesel met wat erdoor gemengd

Wie het weet mag het zeggen.

Ik ben ooit eens bij het opbouwen geweest van een mercedes truck die voor Mac Donalds rijdt.De firma Elsbett deed dat toen en ik heb mij toen alleen wat verdiept in PPO.Die truck heeft trouwens vele tonnen gelopen naar volle tevredenheid (bij mijn weten tenminste)

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het biodieselverhaal dus wie.............
Antwoord
Jan nog bedankt voor je mail!

Het 50-50 idee blijft aantrekkelijk ;D
Antwoord
deze site kwam ik tegen toen ik wat info zocht over Warmte Kracht Koppeling met een oude diesel. Leuk forum met veel info!

tadaa: http://www.ppo.nu/
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
heeft de D24 een lijnpomp of een rotatiepomp?
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
een rotatiepomp van het type BOSCH VE
je kunt op deze webpagina een kijkje in het binnenste nemen;

http://zwalve.eu/v/Smoketail+Supplies/Di...6.jpg.html
Antwoord
jammer!
hoewel Bosch the master is mbt pompen is de lijnpomp minder gevoeliger voor stroperige olie dan de rotatiepomp
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Antwoord
De boetes voor het rijden op sla-/frituurolie of rode diesel zijn denk ik even hoog.

Dus als je het risico wilt nemen kun je in dat geval beter rode diesel tanken? Dan weet je in ieder geval zeker dat de motor er niet extra mee lijdt. Wink
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)