16 December 2007, 17:19
Omdat ik voor iemand van dit forum nog wat zou zeggen over PPO heb ik er maar een nieuw topic tegenaan gegooid.
Ruben vroeg of ik (gezien mijn inspannigen met een D24TIC in een 245) ook op plantaardige olie wilde gaan rijden.
Bij deze mijn reactie;
Er zal meer niet-dan-wel gezegd zijn maar het is maar een aftrap.........
PPO=pure plantaardige olie, in de volksmond ook wel frituurolie.
Laat ik om te beginnen het misverstand uit de weg ruimen dat je op afgewerkte frituurolie zou kunnen rijden.
Deze vetten/olien bevatten dusdanige zouten en corrosieven dat het gebruik ervan (ook na filteren door een fijnfilter) spoedig leidt tot vernieling van je brandstofinspuitpomp!!!!!!!!!!(en verstuivers)
Er zijn wel (bewerkelijke ) methoden om de oude olie weer geschikt te maken maar dat is nog al veel werk ,uitzoekerij en geklieder.....
Pas nog op TV geweest bij DISCOVERY ondw. "dirty jobs"
Verder valt er te melden dat als je op 100% PPO wilt rijden je een voorverwarminstallatie nodig hebt omdat de PPO dikvloeibaarder is dan diesel.
Je hebt systemen die op diesel starten en dan over gaan op PPO, waarbij de motorwarmte de PPO lekker vloeibaar maakt.
Ook zijn er vlgs mij systemen die wel op PPO koud starten met andere voorverwarmings-mogelijkheden.
Je hebt 1 en 2 tanksystemen.
Voor de aanzuig en retour heb je dikkere leidingen nodig.
Meestal moeten verstuivers worden aangepast.
(ander type nozzle,andere openingsdruk)
Het vergt wat meer van de mechanische componenten van je brandstofinspuitpomp.
![[Afbeelding: PA020052-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020052-1.jpg)
De plunjer perst immers makkelijker dunne diesel weg dan de wat dikkere PPO
En aangezien die plujer zich weer afzet via een spiegelplaat zijn er heel wat onderdelen zwaarder belast.......
![[Afbeelding: plunjer.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/plunjer.jpg)
Daarnaast zijn ook niet alle dieselmotoren geschikt zonder verdere aanpassingen.(lijsten te vinden op tros-radar)
Je kunt ook op een mengsel gaan rijden van bijvoorbeeld 75% diesel en de rest PPO.DIT IS STRAFBAAR OMDAT JE GEEN BRANDSTOFACCIJNS BETAALD EN OP HET MOMENT VAN MENGEN ZELF BRANDSTOF VERVAARDIGD.
(bron; DOUANE, tijdens laatste vrachtwagen-RAI )
De mengmethode is vooral populair vanwege het "niet hoeven aanpassen"
Er zijn ook verhalen genoeg op het WWW dat het heel goed gaat.
Toch sluipt hier het gevaar in van brandstofpomp-schade.(steeds wat meer bijmengen)
De voordelen van PPO zijn zo groot dat ik niet snap wat de overheid bezielt niet veel meer PPO te promoten zoals in Duitsland.
De uitstoot alleen al is veel minder schadelijk(lees de sites voor specs.)
De motor loopt net wat minder rauw.
Schonere verbrandingruimte.
PPO is in vloeibare vorm (in je tank dus)niet schadelijk voor milieu bij lekkage.
En wie vult er verder nog aan:
---
----
Voor mij is het verder niet intressant met 5000 KM/jaar , daarom ga ik verder ook geen aanpassingen doen en mij er niet in verdiepen.
Voor hen die meer willen lezen google maar op PPO en er gaat een wereld open
Ik ben benieuwt of er op dit (diesel)forum nog gebruikers zijn met wat voor ervaringen dan ook met PPO.
Ruben vroeg of ik (gezien mijn inspannigen met een D24TIC in een 245) ook op plantaardige olie wilde gaan rijden.
Bij deze mijn reactie;
Er zal meer niet-dan-wel gezegd zijn maar het is maar een aftrap.........
PPO=pure plantaardige olie, in de volksmond ook wel frituurolie.
Laat ik om te beginnen het misverstand uit de weg ruimen dat je op afgewerkte frituurolie zou kunnen rijden.
Deze vetten/olien bevatten dusdanige zouten en corrosieven dat het gebruik ervan (ook na filteren door een fijnfilter) spoedig leidt tot vernieling van je brandstofinspuitpomp!!!!!!!!!!(en verstuivers)
Er zijn wel (bewerkelijke ) methoden om de oude olie weer geschikt te maken maar dat is nog al veel werk ,uitzoekerij en geklieder.....
Pas nog op TV geweest bij DISCOVERY ondw. "dirty jobs"
Verder valt er te melden dat als je op 100% PPO wilt rijden je een voorverwarminstallatie nodig hebt omdat de PPO dikvloeibaarder is dan diesel.
Je hebt systemen die op diesel starten en dan over gaan op PPO, waarbij de motorwarmte de PPO lekker vloeibaar maakt.
Ook zijn er vlgs mij systemen die wel op PPO koud starten met andere voorverwarmings-mogelijkheden.
Je hebt 1 en 2 tanksystemen.
Voor de aanzuig en retour heb je dikkere leidingen nodig.
Meestal moeten verstuivers worden aangepast.
(ander type nozzle,andere openingsdruk)
Het vergt wat meer van de mechanische componenten van je brandstofinspuitpomp.
![[Afbeelding: PA020052-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020052-1.jpg)
De plunjer perst immers makkelijker dunne diesel weg dan de wat dikkere PPO
En aangezien die plujer zich weer afzet via een spiegelplaat zijn er heel wat onderdelen zwaarder belast.......
![[Afbeelding: plunjer.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/plunjer.jpg)
Daarnaast zijn ook niet alle dieselmotoren geschikt zonder verdere aanpassingen.(lijsten te vinden op tros-radar)
Je kunt ook op een mengsel gaan rijden van bijvoorbeeld 75% diesel en de rest PPO.DIT IS STRAFBAAR OMDAT JE GEEN BRANDSTOFACCIJNS BETAALD EN OP HET MOMENT VAN MENGEN ZELF BRANDSTOF VERVAARDIGD.
(bron; DOUANE, tijdens laatste vrachtwagen-RAI )
De mengmethode is vooral populair vanwege het "niet hoeven aanpassen"
Er zijn ook verhalen genoeg op het WWW dat het heel goed gaat.
Toch sluipt hier het gevaar in van brandstofpomp-schade.(steeds wat meer bijmengen)
De voordelen van PPO zijn zo groot dat ik niet snap wat de overheid bezielt niet veel meer PPO te promoten zoals in Duitsland.
De uitstoot alleen al is veel minder schadelijk(lees de sites voor specs.)
De motor loopt net wat minder rauw.
Schonere verbrandingruimte.
PPO is in vloeibare vorm (in je tank dus)niet schadelijk voor milieu bij lekkage.
En wie vult er verder nog aan:
---
----
Voor mij is het verder niet intressant met 5000 KM/jaar , daarom ga ik verder ook geen aanpassingen doen en mij er niet in verdiepen.
Voor hen die meer willen lezen google maar op PPO en er gaat een wereld open
Ik ben benieuwt of er op dit (diesel)forum nog gebruikers zijn met wat voor ervaringen dan ook met PPO.