Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
24x12x4 FMIC install
#1
Weer aan de klus geweest.

Goed... De Volvo Intercooler is niet veel waard. Niet persoonlijk ondervonden maar uit diverse bronnen gehaald. Er zijn trouwens ook mensen die zeggen dat het ding prima werkt. Dus maak je geen zorgen als je er eentje hebt en er niet aan wilt komen.

Door een klein foutje tijdens het E-bayen kwam de 4" dikke InterCooler mijn kant op. Dat wil zeggen: het bestellen was bewust maar ik dacht dat ik een 3" dikke IC had besteld. Hoe dan ook, voor ~150 euro thuis bezorgd.

Het mooie van deze IC:

- GROOT
- Werkt goed
- Bling-bling
- goedkoop

Minder mooi:

- GROOT
- redelijk zwaar
- tikkeltje lomp
- nieuwe slangen en koppelingen nodig

Als ik het nu opniew voor een FMIC zou moeten kiezen dan zou het zeker een 3" worden. Deze is makkelijker in de neus te krijgen. Ik heb ervoor gekozen de FMIC voor de N/A positie van de radiateur te zetten. Waarom kan ik niet zeggen. Voor de gewichtsverdeling is verder naar achteren beter. Als je een 3" uitvoering besteld past deze met een platte E-fan net tussen de neus en de radiator. Ik heb er dus voor gekozen om de IC in de neus te plaatsen.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen voor een intercooler dan zou ik denk ik voor een iets duurdere oplossing gaan. Ik kwam een kwartier nadat ik de IC had afgerekend en op zoek was naar slangen de volgende sites tegen:

http://www.siliconeintakes.com/ en http://www.frozenboost.com/

Op de laatste site kom je air2water intercoolers tegen. In het slangenstelsel vanaf de turbo naar het spruitsuk zit een compacte warmtewisselaar en deze wisselt de warmte uit met water. Er hangt nu dus een bak met water (radiateur) voor in de neus. En deze wisselt de warmte weer uit met de lucht.

Zwaarder, duurder en meer onderdelen waaronder een pomp... Maar vele malen efficienter en cooler. Eigenlijk over de top.

Goed, Dan nog wat aandachtspuntjes. Waar veel Jappen met turbo en dito FMIC last van hebben is oververhitting. De FMIC zit de radiator in de weg. Nou laat deze FMIC nog 15 centimeter van de radiator onbedekt dus daar ben ik minder bang voor. Maar, in dit onderste gedeelte is niet veel rijwind aanwezig. Daar zit immers een enorme balk voor. Heb je een laat type spoiler dan hoort daar een lip in te zitten die de lucht naar boven stuwt. Controleer of deze lip aanwezig is.

Genoeg woorden.... Plaatjes !


[Afbeelding: img9707jw4.th.jpg]

[Afbeelding: img9708nd9.th.jpg]

[Afbeelding: img9722oo9.th.jpg]

[Afbeelding: img9710au9.th.jpg]

[Afbeelding: img9714lm5.th.jpg]

[Afbeelding: img9717ki7.th.jpg]

[Afbeelding: img9720hh1.th.jpg]

[Afbeelding: img9723lk6.th.jpg]

[Afbeelding: img9712fe0.th.jpg]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#2
Ik vind hem daar wel mooi zitten eigenlijk, de kantjes waar je die gaten hebt gezaagd even bijwerken en het ziet er prima uit.

Volgens mij zou zo'n groot ding alleen niet passen met de nieuwere koplampen die een eind naar achteren uitsteken? Wat zijn de afmetingen precies?
Ik ben ook benieuwd waar je hem kocht (ik neem aan dat het een ebay-shop was?), heb je toevallig en linkje? De prijs was iig niets mis mee!


Edit: Dah, afmetingen stonden in topic.. Ik dacht al dat ik gek was geworden, wist bijna zeker dat ik ze had gezien maar ik kon ze niet vinden in je post Smile
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
#3
Ik ook....

De core is 24 x 12 x 4 inch. De hoogte en dikte blijven 12 x 4 maar bij de breedte moet je zeker wel een 5 inch optellen. En dan moet je de bocht nog maken.....

De koplampen geven een probleem bij een dergelijke montage. Ik heb ook nog gekeken naar de montage op zijn kop. Dan komen de slangen onderop uit. Mogelijk is dat een oplossing voor de auto's met vierkante koplampen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#4
als je de IC onderste boven hangt komen er wel meer bochten in het systeem.
dit weer ten ongunste van de luchtweerstand in je buizenstelsel.

ik heb min of meer het zelfde probleem.
maar komt ook wel goed.

[Afbeelding: onderdelen14gb7.th.jpg]
Antwoord
#5
Verplaats de accu naar achteren, kun je dat extra gewicht van de IC voorin wat compenseren of verschuif wat andere dingetjes..
Netjes gedaan, ik ga voor mn komende 240 zelf een escort rs500 setup radiateur en IC kopen, hele mooie setup.
Antwoord
#6
Daar heb ik ook naar gekeken. Erg mooi spul. Lijkt goed te passen.

Waarom een FMIC op een ITB motor ????
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
ik gok dat dat puur voor de foto is gedaan...
Antwoord
#8
Jah... Showoff... Wanabee ;D

Óf.... Hij gebruikt de motorruimte als plenum :-\
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#9
kaasie een wannabee ? denk dat wij die mening niet helemaal delen ;D

voorlopig heb jij ook geen turbo of aangesloten IC ..... ;D

dus over wannabe gesproken... Wink ;D :Smile
Antwoord
#10
idd, Kaasie wannabe...... Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
neeeuuuhhh, dachttniet ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)