13 June 2007, 22:42
Weer aan de klus geweest.
Goed... De Volvo Intercooler is niet veel waard. Niet persoonlijk ondervonden maar uit diverse bronnen gehaald. Er zijn trouwens ook mensen die zeggen dat het ding prima werkt. Dus maak je geen zorgen als je er eentje hebt en er niet aan wilt komen.
Door een klein foutje tijdens het E-bayen kwam de 4" dikke InterCooler mijn kant op. Dat wil zeggen: het bestellen was bewust maar ik dacht dat ik een 3" dikke IC had besteld. Hoe dan ook, voor ~150 euro thuis bezorgd.
Het mooie van deze IC:
- GROOT
- Werkt goed
- Bling-bling
- goedkoop
Minder mooi:
- GROOT
- redelijk zwaar
- tikkeltje lomp
- nieuwe slangen en koppelingen nodig
Als ik het nu opniew voor een FMIC zou moeten kiezen dan zou het zeker een 3" worden. Deze is makkelijker in de neus te krijgen. Ik heb ervoor gekozen de FMIC voor de N/A positie van de radiateur te zetten. Waarom kan ik niet zeggen. Voor de gewichtsverdeling is verder naar achteren beter. Als je een 3" uitvoering besteld past deze met een platte E-fan net tussen de neus en de radiator. Ik heb er dus voor gekozen om de IC in de neus te plaatsen.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen voor een intercooler dan zou ik denk ik voor een iets duurdere oplossing gaan. Ik kwam een kwartier nadat ik de IC had afgerekend en op zoek was naar slangen de volgende sites tegen:
http://www.siliconeintakes.com/ en http://www.frozenboost.com/
Op de laatste site kom je air2water intercoolers tegen. In het slangenstelsel vanaf de turbo naar het spruitsuk zit een compacte warmtewisselaar en deze wisselt de warmte uit met water. Er hangt nu dus een bak met water (radiateur) voor in de neus. En deze wisselt de warmte weer uit met de lucht.
Zwaarder, duurder en meer onderdelen waaronder een pomp... Maar vele malen efficienter en cooler. Eigenlijk over de top.
Goed, Dan nog wat aandachtspuntjes. Waar veel Jappen met turbo en dito FMIC last van hebben is oververhitting. De FMIC zit de radiator in de weg. Nou laat deze FMIC nog 15 centimeter van de radiator onbedekt dus daar ben ik minder bang voor. Maar, in dit onderste gedeelte is niet veel rijwind aanwezig. Daar zit immers een enorme balk voor. Heb je een laat type spoiler dan hoort daar een lip in te zitten die de lucht naar boven stuwt. Controleer of deze lip aanwezig is.
Genoeg woorden.... Plaatjes !
![[Afbeelding: img9707jw4.th.jpg]](http://img19.imageshack.us/img19/2995/img9707jw4.th.jpg)
![[Afbeelding: img9708nd9.th.jpg]](http://img529.imageshack.us/img529/7453/img9708nd9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9722oo9.th.jpg]](http://img55.imageshack.us/img55/2353/img9722oo9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9710au9.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/7394/img9710au9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9714lm5.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/9497/img9714lm5.th.jpg)
![[Afbeelding: img9717ki7.th.jpg]](http://img530.imageshack.us/img530/1884/img9717ki7.th.jpg)
![[Afbeelding: img9720hh1.th.jpg]](http://img238.imageshack.us/img238/7548/img9720hh1.th.jpg)
![[Afbeelding: img9723lk6.th.jpg]](http://img79.imageshack.us/img79/5885/img9723lk6.th.jpg)
![[Afbeelding: img9712fe0.th.jpg]](http://img223.imageshack.us/img223/2672/img9712fe0.th.jpg)
Goed... De Volvo Intercooler is niet veel waard. Niet persoonlijk ondervonden maar uit diverse bronnen gehaald. Er zijn trouwens ook mensen die zeggen dat het ding prima werkt. Dus maak je geen zorgen als je er eentje hebt en er niet aan wilt komen.
Door een klein foutje tijdens het E-bayen kwam de 4" dikke InterCooler mijn kant op. Dat wil zeggen: het bestellen was bewust maar ik dacht dat ik een 3" dikke IC had besteld. Hoe dan ook, voor ~150 euro thuis bezorgd.
Het mooie van deze IC:
- GROOT
- Werkt goed
- Bling-bling
- goedkoop
Minder mooi:
- GROOT
- redelijk zwaar
- tikkeltje lomp
- nieuwe slangen en koppelingen nodig
Als ik het nu opniew voor een FMIC zou moeten kiezen dan zou het zeker een 3" worden. Deze is makkelijker in de neus te krijgen. Ik heb ervoor gekozen de FMIC voor de N/A positie van de radiateur te zetten. Waarom kan ik niet zeggen. Voor de gewichtsverdeling is verder naar achteren beter. Als je een 3" uitvoering besteld past deze met een platte E-fan net tussen de neus en de radiator. Ik heb er dus voor gekozen om de IC in de neus te plaatsen.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen voor een intercooler dan zou ik denk ik voor een iets duurdere oplossing gaan. Ik kwam een kwartier nadat ik de IC had afgerekend en op zoek was naar slangen de volgende sites tegen:
http://www.siliconeintakes.com/ en http://www.frozenboost.com/
Op de laatste site kom je air2water intercoolers tegen. In het slangenstelsel vanaf de turbo naar het spruitsuk zit een compacte warmtewisselaar en deze wisselt de warmte uit met water. Er hangt nu dus een bak met water (radiateur) voor in de neus. En deze wisselt de warmte weer uit met de lucht.
Zwaarder, duurder en meer onderdelen waaronder een pomp... Maar vele malen efficienter en cooler. Eigenlijk over de top.
Goed, Dan nog wat aandachtspuntjes. Waar veel Jappen met turbo en dito FMIC last van hebben is oververhitting. De FMIC zit de radiator in de weg. Nou laat deze FMIC nog 15 centimeter van de radiator onbedekt dus daar ben ik minder bang voor. Maar, in dit onderste gedeelte is niet veel rijwind aanwezig. Daar zit immers een enorme balk voor. Heb je een laat type spoiler dan hoort daar een lip in te zitten die de lucht naar boven stuwt. Controleer of deze lip aanwezig is.
Genoeg woorden.... Plaatjes !
![[Afbeelding: img9707jw4.th.jpg]](http://img19.imageshack.us/img19/2995/img9707jw4.th.jpg)
![[Afbeelding: img9708nd9.th.jpg]](http://img529.imageshack.us/img529/7453/img9708nd9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9722oo9.th.jpg]](http://img55.imageshack.us/img55/2353/img9722oo9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9710au9.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/7394/img9710au9.th.jpg)
![[Afbeelding: img9714lm5.th.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/9497/img9714lm5.th.jpg)
![[Afbeelding: img9717ki7.th.jpg]](http://img530.imageshack.us/img530/1884/img9717ki7.th.jpg)
![[Afbeelding: img9720hh1.th.jpg]](http://img238.imageshack.us/img238/7548/img9720hh1.th.jpg)
![[Afbeelding: img9723lk6.th.jpg]](http://img79.imageshack.us/img79/5885/img9723lk6.th.jpg)
![[Afbeelding: img9712fe0.th.jpg]](http://img223.imageshack.us/img223/2672/img9712fe0.th.jpg)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl


![[Afbeelding: onderdelen14gb7.th.jpg]](http://img398.imageshack.us/img398/8038/onderdelen14gb7.th.jpg)
![[Afbeelding: shockedy.gif]](http://img192.imageshack.us/img192/8264/shockedy.gif)
;D :