Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage motorblok
Hallo,

Vraagje, sinds een week vind ik olie onder de auto. Nou denk ik dat het de klepdekselpakkin is, op de hoeken ligt olie.

Sinds kort rijden we er veel in, kan het daardoor komen (motor komt nu goed los)

Alle advies is welkom.
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
het kan ook zeer goed wezen dat de carterventilatieslang zoveel olie meestuurt dat deze olie tussen de plastic luchtfilterslang en het aluminium inl.spr.st. doorlekt.

dit geeft hetzelfde beeld op in de "kommetjes"van je inl.spr.st.
als het dan uiteindelijk doorsijpelt naar je hete uitl.spr.st. gaat het ook nog eens stinken en liggen roken.

in een eerder topic is al eens meer aandacht geschonken aan dit euvel.
vaak heeft het namelijk ook wel wat te maken met de staat van de motor.

de carterventilatieslang voert namelijk normaal gesproken de carterdamp af , die damp is afkomstig van langs de zuigers weglekkende verbrandingsgassen.
hoe slechter de zuigerveren hoe meer lekgassen.
hoe meer lekgassen hoe meer olienevel er meegevoerd wordt die uiteindelijk naar je luchtinlaat gevoerd wordt.
en die olie-nevel zorgt dan voor lekkende olie die uiteindelijk vlak onder je kleppendekselpakking terecht komt.

hoe weet je nu of dit bij jou ook het geval is?????
stoom de motor schoon ga een stukje rijden en kijk waar de olie weg komt.
loop ook even de moertjes M6 van je klepdeksel na niet vaster draaien als ze al gewoon vast blijken te zitten want dat leidt tot vervorming die alleen nog meer lekkage geeft.

hier staat een brok info voor je met wellicht herkenbare foto's (pag 5 )

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=1559.0

en hier nog een onderwerp over carterventilatie;

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...ic=1965.45

succes ,jan
Antwoord
dit was toch een orgineel motorblok dat is dan natuurlijk wel al oud, dus al die pakkingen waarschijnlijk ook, of is ie onlangs losgeweest. ik dacht begrepen te hebben van niet dus ja al dat ouwe spul kan er misschien niet goed tegen dat het ineens goed gebruikt wordt, ik weet niet of ie lang heeft stilgestaan of zo?
misschien inderdaad een pakking of keerring die van ouderdom begint te lekken, maar goed eerst goed schoonmaken, kun je ook met een doek doen ,krijg je wel vieze vingers, spuit je ook niets kapot. maar goed dan proberen te kijken waar't zit.
en anders bij het adres waar ie vandaan komt kun je samen op onderzoek, en eventueel op de brug, van onder lijkt t vaak anders
Vitara
Antwoord
Holowkregel schreef:dit was toch een orgineel motorblok dat is dan natuurlijk wel al oud, dus al die pakkingen waarschijnlijk ook, of is ie onlangs losgeweest. ik dacht begrepen te hebben van niet dus ja al dat ouwe spul kan er misschien niet goed tegen dat het ineens goed gebruikt wordt, ik weet niet of ie lang heeft stilgestaan of zo?
misschien inderdaad een pakking of keerring die van ouderdom begint te lekken, maar goed eerst goed schoonmaken, kun je ook met een doek doen ,krijg je wel vieze vingers, spuit je ook niets kapot. maar goed dan proberen te kijken waar't zit.
en anders bij die hobbyschuur zaterdag???? daar komt ie toch vandaan of had ik dat verkeerd begrepen

Nou ik denk het gevonden te hebben, de (olie?) sensor aan de rechterkant van het motorblok als je er voorstaat. Dus maar even langs de dealer voor een nieuwe afdichtring. Toch ook maar even de kleppendekselpakking vervangen. Zit niet helemaal jofel, de moeren zijn in ieder geval niet juist vasetgedraaid. De caterontluchting schijnt goed te zijn, de slang is schoon, en als ik die eraf haal en ook de olievuldop losdraai komt er weinig uit! (niets eigenlijk) dus da's mooi!

244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
ik ben blij voor je dat de carterontluchting fris lijkt, de andere mogelijkheden die je noemt zijn verwaarloosbaar in prijs vergeleken met een revisie!

De oliedrukzender/sensor zit zo'n beetje midden tussen de vacuumpomp, en de motorsteun.

WAARSCHUWING: LEER JEZELF AAN OM DE BESTUURDERSKANT (van een nederlandse auto uiteraard)LINKS TE NOEMEN EN DE BIJRIJDESKANT RECHTS.

in de garagewereld (van invalideauto tot trucks ) hanteert men deze stelregel.
het kan je nog voor verrassingen behoeden als je je dit aanleert.

ik hoor graag hoe het afloopt, succes, jan

Antwoord
240diesel schreef:.

WAARSCHUWING: LEER JEZELF AAN OM DE BESTUURDERSKANT (van een nederlandse auto uiteraard)LINKS TE NOEMEN EN DE BIJRIJDESKANT RECHTS.

in de garagewereld (van invalideauto tot trucks ) hanteert men deze stelregel.
het kan je nog voor verrassingen behoeden als je je dit aanleert.

ik hoor graag hoe het afloopt, succes, jan

Goede tip, en uiteraard hou ik het forum op de hoogte!
Antwoord
Hey, Holowkregel,

het is inderdaad een auto bij ons afkomstig,en wij hebben er al dik €1000,00 aan versleuteld en alle vitale delen vervangen(meeste is zelfs bij de volvodealer gebeurt). De wagen had de laatste 10 jaar minder dan 40dkm gereden.

Een auto waarmee altijd rustig/bedaard en weinig mee gereden is en waarmee dan nu veel mee gereden wordt vertoont vaak dit soort kleine makken omdat de meeste slijtbare onderdelen zoals pakkingen nog origineel zijn. Dit hebben wij ook bij benzine 240's gezien.

De auto kwam wel met glans door de APK met roetmeting bij de RDW en ik kreeg complimenten voor de staat van de auto van de keurmeester dus dit is zeker geen slecht exemplaar! Klaas geniet er duidelijk meer en intenser van dan de eerste Belgische eigenaar.

Ik vind het nog steeds een erg mooie originele 244 met een motor die erg mooi loopt voor een diesel :Smile
Antwoord
dat zeg ik toch ook, en dat dat kan voorkomen, en dat jullie al preventief onderhoud hebben gedaan geloof ik ook maar dan kan er toch door ineens intensief gebruik iets stukgaan of gaan lekken, is toch logisch, is allemaal niet nieuw. ik vind het ook een erg moooie en orginele auto.
niks geen kwaad woord over jullie als je dat begreep, excuus.
en zoals achteraf bleek was het waarschijnlijk ook iets simpels wat gewoon uitgedroogd of oud was.
ik bedoelde niet dat jij een slechte auto levert, zeker niet. vind ze maar eens met zo weinig kilometers, een uniek ding.
ik zou de mijne direct omwisselen zelfs als hij olie lekt.
Vitara
Antwoord
Joh...

jouw verhaal zie ik niet als negatieve kritiek op hoe ik een auto verkoop.

Deze auto is een toevalstreffer die Bram en mij is toegeschoven door kennissen van een Belgische familie die hem overhielden na het overlijden van papa.

de auto stond al die tijd stil(ergens tussen een 3/4 en 1,5jaar)dat kregen wij niet helemaal duidelijk,accu was inmiddels ook overleden.
uiteindelijk is er technisch veel aan de auto gedaan om hem weer goed te krijgen voor een nieuw leven, meer dan wij dachten.

Wij hebben er allebei nog een maand mee gereden en ja het rijdt erg anders dan een 240 met b230 blok..wel vind ik dat de auto een erg imposant geluid produceert,het lijkt wel of hij op z'n grote vrachtwagen broertjes wil lijken.

Holowkregel , wij zijn nog steeds vriendjes hoor ;D
Antwoord
oke ik las het terug en dacht dat ik het misschien wat bot verwoord had gezien je reactie, vandaar even de verheldering dat ik niet het mankement aan jullie toeschreef.
Vitara
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)