Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M46 + OD vs M47???
#1
Voor mijn turbo project kan ik gebruik maken van de bijhorende M46 + OD of een M47 die nu nog aan mijn b230a hangt.
Nu is het enige wat ik kan vinden op internet dat het nou niet echt verstandig is om de M47 te gebruiken ivm zwakke syncro's.
maar ik heb natuurlijk liever een 'echte' 5-bak onder mijn auto dan zo'n elektrische overdrive.......

dus...heeft iemand hier ervaring mee??
weet iemand hoeveel pk/koppel deze beide bakken ongeveer aan kunnen?
past een M90 plug en play? (wat kost zo'n ding, als de M47 niet lukt....)

Of zou ik het gewoon moeten proberen,of zou die bak zo zwak zijn dat ie de eerste 100km al niet overleeft?? ???
alle info is welkom, m vr gr Niels.
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#2
Hoeveel vermogen komt erop te staan ??

Antwoord
#3
200pk om mee te beginnen...
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#4
200pk houd een m46 of m47 wel.

boven de 230/240 pk word het pas gevaarlijk.
Antwoord
#5
een M90 is best wat werk om passend te maken. Aandrijfas andere lengte (M90 is 50 mm korter dan M47 vanwege de 3-shift opbouw), hydraulische koppeling, aangepaste steun, andere koppelingsplaat (228 mm 850 plaat als je het gewone B2xx vliegwiel wil behouden), deuk in de transmissietunnel.....

Ook de versie M90 die je neemt is belangrijk, sommige zijn helemaal niet zo heel veel steviger dan een M46. Een Duitse Volvo monteur beweerde dat eenlaat type M46 goed was voor 330 of 350 NM voor lange tijd. M90H en M90L2 zijn de beste geloof ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
bakken van aan b30 uit 164 (volgens mij m441 oid, iig geen m4*) zijn bijna niet kapot te krijgen en kunnen veel vermogen hebben maar of die passend zijn te maken op een b2*/b2**.......

Getrag is ook een oplossing maar daar heb je een adapterplaat voor nodig. Dat is ook geen goedkope oplossing maar wel als je goed zoekt is er op fora veel te vinden. Vooral VS/UK/Zweden

Op turbobricks verkiest men het hebben van een echte 5e versnelling boven de nonbetrouwbaarheid van een overdrive op de 4bak.

sam steffansson maakt levert volgens mij m46 koppelingen die 440nm kunnen verwerken, beetje gek om zoiets te leveren als er geen m46 bak is die dat kan hebben:http://www.samsteffansson.se/samindex.html zoek maar eens bij transmission.
Antwoord
#7
De m45/46/47 zouden in goede staat 250 pk kunnen verwerken. Er zijn motoren met 120 pk die een m** bak kapot krijgen, terwijl ze het toch ook weer een hele tijd achter een 300pk redblock kunnen uithouden. Toch zul je dan iets aan je koppelingssetup moeten doen.
Antwoord
#8
ik quote kaasie

''De tandwielen zijn net gevulde koeken'' ;D


correct me if i'm wrong !
Antwoord
#9
hmm probleem dus.......

Ik dacht dat een standaard 240/245 turbo na het plaatsen van een IC toch al snel op 185pk zat, en dat de m46+OD toch wel mee uit de voeten kon..
En ik dat dus dat ca 15pk nog eens extra niet zo veel kwaad kon....Nou ja dan de turbo druk maar iets lager en voorlopig gewoon de m46+OD!!

eerst sparen voor 17inch zodat ik ook wat grotere remmen kan monteren om het geweld wat beter tot stilstand te brengen, en dan eens kijken naar een andere bak!!(liefst volvo maar een collega van me heeft ook nog een supra bak liggen,maar dat is ook geen goedkope oplossing)

bedankt voor jullie reacties zover....
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#10
rond de 200pk is prima te doen.

bij 230/240/250 pk is pas kiele kiele.

ligt uiteraard wel aan de staat van de bak, zoals JW al eerder aangaf.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)