Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden met kleinere afrolmaat monteren.
#1
Mijn zomerbanden zijn aan vervanging toe en nu is mijn oog gevallen op de Bridgestone Turanza ER300
(al 2 jaar beste uit de test)

Ik heb er nu Michelins MXT onder zitten (al 150.000km!) in de maat 185/80 R14.

Alleen zijn de Bridgestone niet te krijgen in die maat [Afbeelding: frown.gif], en komt de 195/60/ R14 het dichtste in de buurt.
(15" velgen nemen is geen optie omdat ik mijn 14" corona's net gereviseerd heb) Dasty
Verschil in omtrek is een dikke 19cm (-9,50%).

is dit verschil te groot omdat ik op verschillende plekken lees dat Je maximaal 2% mag afwijken van de afrolmaat die bij jouw auto orgineel
geleverd is.

kleinere afrolmaat = hoger toerental bij gelijke snelheid volgens mij.

nadelen:
- hoger toerental.
- afwijking snelheidsmeter van -9% (100km/u = 91 km/u)

Zijn er nog meer nadelen?
Te denken valt aan:
- Weggedrag?
- overbrenging?
- stuurinrichting?
- slijtage?

Verstandig om te doen of juist niet?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Je hebt natuurlijk al even gekeken op http://www.autobandenmarkt.nl Maar je zou ook voor de vredestein sprint of classic kunnen kiezen, ook een redelijk bandje volgens mij.

Verder kan het volgens mij geen kwaad om een kleiner bandje te monteren,.... Voor en nadelen had je zelf uitgevonden,... dus is het maar net hoe graag je op die brugstenen wild rijden. Misschien via het buitenland ze proberen te verkrijgen
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#3
nadelen:
- hoger toerental. Voordeel, trek sneller op
- afwijking snelheidsmeter van -9% (100km/u = 91 km/u) Een 1 x toetsen aan gps weet je hoe groot je marge is

Zijn er nog meer nadelen?
Te denken valt aan:
- Weggedrag? Comfort gaat omlaag (nihil denk ik) bochtengedrag verbeterd ivm de lagere wangen van je band
- overbrenging?
- stuurinrichting? Maakt niet veel uit, je zou zeggen dat die alleen maar
- slijtage? Bandje draait sneller en dus vaker in net rond voor de zelfde afstand dus slijtage gaat omhoog

Verstandig om te doen of juist niet?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#4
Op mijn benzineklep staan een paar bandenmaten, grootste is 185 R14, de kleinste is 195/60 R15, dat is 7% kleiner. Dus ik ga ervan uit dat alles wat daartussen is acceptabel is voor Volvo.

Voor 14" is 195/70 veel beter. Dat banden als beste uit de test komen zegt mij niks, vergeleken met de banden van 18 jaar geleden is elke merkband van nu beter dus ik kan het nauwelijks slechter maken. Ik kijk wel een beetje welke band slijtvast heet te zijn.

Nog wat bij de Turanza: de load index is te laag voor een estate, moet dacht ik 91 (615 kg) zijn. Daar gaat in de toekomst zeker op gelet worden bij de APK.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Citaat:Nog wat bij de Turanza: de load index is te laag voor een estate, moet dacht ik 91 (615 kg) zijn.
Thx, daar had ik nog niet op gelet.

Btw, het worden toch niet de Turanza's; de afwijkking is gewoon te groot.

Ik heb een onderzoekje gedaan naar welke banden de laatste tijd goed uit tests komen, + een overzicht gemaakt van (%)-afwijkingen van andere maten tov de 185/80/R14.
Wel allemaal 14" ivm de gepoetste corona's Big Grin

De banden die tot nu toe in aanmerking komen zijn:

- Continental EcoContact 3
- Pirelli P3000 Energy
- Bridgestone B250
- Pirelli P7
- Uniroyal Rallye 500
- Vredestein Sportrac 3
- Pirelli P6
- Bridgestone Potenza RE050A

Ik heb nu zelf gekozen voor de Pirelli P3000 Energy 195/70/R14 91T
Omdat hij:
- iets breder (195) is dan de standaard 185, dus meer wegcontact, + optisch mooier.
- iets lager (70 tov 80) is, dus wat stabieler in heftig bochtenwerk.
- een hogere laadindex heeft dan bijv de Turanza's (91T) ivm vaak zware shit achterin + gastank etc.
- 1 van de testwinnaars is in o.a de ANWB-bandentesten van 2006/2007.
- hij maar 3,5 % afwijkt van de standaard 185/80
- hij niet al te duur is (€65,- bij de Profile).

Plaatje volgt nog.

In de midden de 185/80/R14
Naar links toe 14" maten met kleinere omtrek
Naar rechts toe 14" maten met grotere afrolmaat (% verschil tov de 185/80).

In groen wat ik nagenoeg gelijk vind aan de 185/80.
In lichtgroen, vind ik de maximale afwijking tov origineel.
In oranje vind ik teveel afwijking

[Afbeelding: banden7pm2.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
ik heb zelf de Bridgestone Potenza RE050A erop liggen wel in de maat 215/45-17 maar ze bevallen prima super veel grip
van te voren had ik michelin maar die hadden niet zoveel grip
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#7
in december heb ik er ook 2 nieuwen onder moeten doen; bij profile konden ze alleen in de maat 185-8014r 91T het merk toyo voor me bestellen.
ik wilde graag dezelfde maat, maar enig verschil met mijn vorige band (michelin, zelfde maat) merk ik niet. de banden liggen achterop.
wel 90 euri per band. vond ik eigenlijk wel iets prijzig, maar ja :-\

Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#8
Welke TOYO ? heb je de T1R dan is het droog extreem veel grip, bij regen of ander glad weer dan is het glijden geblazen.....
Antwoord
#9
Viking, hmmmmmmmm.

Als ik heel eerlijk ben, kies ik toch voor een merk met "naam".
Is toch maar een paar vierkante cm rubber waarmee je auto contact maakt met de weg, en
dan kies ik toch voor iets betrouwbaars.

Nou is hun bandenrange ook niet echt uitgebreid; 3 types of zo, en
komen ze niet in de juiste maten.
Daarbij zijn ze niet significant goedkoper dan de merkbanden.
En hun site: http://www.vikingbanden.nl/ lijkt wel door een kleuter inelkaar
gezet , en biedt veel te weinig informatie.

Ik wil ze niet afkraken of zo, maar ik kies dan gevoelsmatig meer voor een A-band.

Testresultaten ANWB 2005:
Viking CityTech:
Goed op droog en op nat wegdek.
Lichte tekortkomingen op droog wegdek en op slijtvastheid.

Testresultaten ANWB 2004:
Viking Pro Tech 550
Bijzonder lage rolweerstand (beste beoordeling) en een prima
slijtvastheid. Lichte tekortkomingen op droog wegdek en duidelijke
tekortkomingen op nat wegdek (afwaardering).

Testresultaten ANWB 2006:
Viking Snowtech
Zeer goed prestaties op de pure winterdiciplines
Lichte tekortkomingen wat betreft slijtvastheid en duidelijke tekortkomingen
op nat wegdek waardoor de band is afgewaardeerd.

Ook op www.autobandentest.com zijn er weinig positieve berichten.

Al met al (voor mij iig) genoeg reden om niet voor Viking te kiezen.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Ik ben ook heel dankbaar voor alle tips hoor, alleen mag ik graag een hele studie maken van iets alvorens ik het aanschaf.
Ik probeer altijd het beste product tegen de beste prijs te vinden, en daar horen ook gebruikerservaring bij natuurlijk.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke banden? Madman 0 726 3 June 2023, 16:20
Laatste bericht: Madman
  banden voor en achter Brat 27 19.567 7 May 2020, 09:10
Laatste bericht: Arjan.
  Welke banden passen er op de standaar velg 240? Gurd 6 9.763 30 August 2019, 08:53
Laatste bericht: Grey240Polar
  Michelin banden, eens maar nooit weer... Volvo 142 B23 27 28.318 12 December 2017, 20:50
Laatste bericht: Volvo240
  banden volvo amazon nico8948 4 7.415 16 July 2017, 09:44
Laatste bericht: Grey240Polar
  All season banden 15 inch voor 245 JeroenVolvo 2 4.841 3 July 2017, 09:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Max maat velgen en banden onder een 245 ? jero 33 38.983 16 August 2016, 08:33
Laatste bericht: skidje
  Het nieuwe rijden, op hoeveel Bar staan jullie banden? Frank&Frida 5 5.136 30 July 2015, 18:11
Laatste bericht: Jambon
  Welke banden hellohaas 12 10.780 29 June 2014, 14:52
Laatste bericht: Dinges
  Veerschotel (onderste voor) lassen of los monteren? Huubhuub 4 4.941 27 May 2013, 10:35
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)