Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontroesten onderdelen
Een leuke en goedkope manier om te ontroesten, heb het zelf nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker doen !

http://antique-engines.com/electrol.asp#wash-soda

Bron: http://www.geocities.com/sjuulskever/tec...esten.html
Electrisch ontvetten en ontroesten
Electrisch ontroesten is heel gemakkelijk, veilig en efficiënt. Elke "huis-, tuin- en keukenklusser" kan het en nog belangrijker: Het is goedkoop.

Wat heb je nodig:
- Een acculader
- Stroomdraad
- Stukken draadstang of betonijzer
- Emmer (moet plastic of een andere niet-geleider zijn)
- Soda, soort zout om mee te wassen (vraag maar aan mama)
- Een geroest onderdeel

De opstelling:

[Afbeelding: electrolyse.jpg]

Plaats de emmer op een stevige vlakke ondergrond. Zaag 3 stukken draadstang af. Ze moeten ongeveer 5cm langer zijn dan de hoogte van de emmer. Plaats de draadstangen aan de binnenkant van de emmer tegen de zijwand. Zet ze ongeveer allemaal even ver van elkaar af. Boor of prik onder de rand van de emmer voor elke draadstang twee gaatjes zodat je bijvoorbeeld met een touwtje of kabelbandje de draadstangen kunt vastmaken. Verbind alle draadstangen aan de bovenkant electrisch aan elkaar met de stroomdraad.
Pak nu een stuk droomdraad en strip aan beide kanten ongeveer 10cm. Een kant verbind je met je roestige werkstuk. De andere kant draai je rond een stukje hout, dat dienst gaat doen als dwarsbalkje. Leg het dwarsbalkje op de rand van de emmer zodat het werkstuk ongeveer in het midden van de emmer hangt. Let goed op dat het werkstuk niet in contact komt met de draad stangen. Pak nu de acculader (nog niet insteken) en verbindt de zwarte klem met de draad die naar het werkstuk gaat. De rode klem verbind je met ÃÃn van de draadstangen. Pak nu een andere emmer of nog beter een gieter en los ongeveer 1 koffie mok soda op in water. Als de soda goed is opgelost, schenk je dit voorzichtig in de emmer met de hele opstelling. Wacht even tot het water tot rust is gekomen en zet dan de acculader aan.

Deel2: http://www.geocities.com/sjuulskever/tec...sten2.html
[img][/img]
Antwoord
Ook ik ga het zeker een keer proberen ;D
Alleen nog een keer een acculader scoren :-[ (ik kan het ook met een lastrafotje van mijn werk doen Wink)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Let wel op dat er geen aluminium onderdelen aan je te ontroesten onderdeel zitten. Deze worden door de soda opgevreten.

Is dit trouwens wel ok voor je accu lader??
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Wat het voor je acculader doet weet ik niet.
Op zich gaat het er maar om een gelijkstroomspanning over het object te zetten.

Voor de veiligheid wel buiten, of op zijn minst geventileerd doen!
Er zullen namelijk belletjes ontstaan bij de polen: bij de min waterstof, en bij de plus zuurstof.
Samen maakt dit een explosief mengel, althans bij voldoende ophoping. :o
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Een ouderwetse acculader zonder electronika moet er geen probelemen mee hebben...

BartJu schreef:Er zullen namelijk belletjes ontstaan bij de polen: bij de min waterstof, en bij de plus zuurstof.
Samen maakt dit een explosief mengel, althans bij voldoende ophoping. :o
oh leuk, ik ga het gelijk proberen!

Wink
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
lache, ik krijg meteen een 'VWO-natuurkunde-proefjes' gevoel!! :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ja, leuk he?
Alleen is dit een proefje dat wij bij scheikunde deden: electrolyse van water.

2 H2O -> 2H2 + O2

Mocht je nu je LPGtank naar waterstof willen ombouwen:
Als brandstofvoorziening is dit wat inefficient: eerst kolen/gas verbranden voor je 220 thuis (rendement ~50%), dan weer brandstof maken....
Daarnaast: alleen het waterstof opvangen, zuurstof haal je wel uit de lucht, en maakt dat het mengsel explosief is....
Technisch goed mogelijk trouwens, door alleen het gas van de juiste pool op te vangen.

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderdelen nummer rolgordels. Madman 1 2.274 6 April 2015, 21:55
Laatste bericht: ZOAB
  Witte knippers / Leuk onderdelen adres ***t_blijft_behelpen*** 46 26.529 20 July 2005, 09:16
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)