Topics: 33
Ik heb op internet een plaatje gevonden van een afgedraaid vliegwiel, dit vliegwiel kwam op ongeveer 6 a 6,5 kg...Heeft iemand ervaring met zo'n vliegwiel? Ik ben wel benieuwd hoe de bevindingen zijn icm met een turbo... Ik heb m'n eigen vliegwiel al afgdraaid naar 9kg en het is voor mij goed te doen om er nog wat af te draaien. Zijn er hier eventue mensen die zitten te denken om een vliegwiel nog wat lichter te maken, wie weet kan ik wat combineren met draaien.
Ziet er opzich wel sexy uit
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Geen ervaring mee.
Maar met de idioot lange schakelweg van de volvo versnellingsbakken zal die wel aardig terugvallen in toeren dan als je schakelt?
Topics: 23
Als je er zo'n vliegwiel op zet heb je het niet meer over een M4X versnellingsbak...... Het gaat ook niet om het terugvallen in toeren, maar het stijgen in toeren als het gas erop staat ! ;D
Een ander verhaal is: Van de dual-mass vliegwielen heb ik nog wel eens een verhaal gehoord dat ze breken. Van deze vliegwielen nog niet. En standaard zijn ze wel heel erg zwaar. Ik wil graag zo'n zware, maar dan lichter gemaakt, monteren. Voor mij is het belangrijk dat de gaten voor de sensor er nog inzitten. Dus naar 6kg zal ik niet kunnen gaan. Bovendien zou ik als ik een dermate licht vliegwiel zou willen hebben toch naar een stalen exemplaar kijken.
In de VOC moet het vliegwiel minimaal ~9,6 kg wegen meen ik. Ik denk dat 8 kilo een mooie score is.
Topics: 22
dat dmm vliegwiel is inderdaad niet goed, maakt erg ongezonde geluiden bij zwaar gebruik en is erg zwaar. Helaas laat mijn budget geen beter vliegwiel+koppeling toe
Een diesel koppeling en turbo drukgroep wordt ook nog wel eens gecombineerd om een gewoon vliegwiel met M90 te gebruiken.
De schakelweg van een M90 (of andere volvo bakken) kun je nog verkorten als je wil, dat gaat wel redelijk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 33
Citaat:Helaas laat mijn budget geen beter vliegwiel+koppeling toe
Als je zo'n 9kg vliegwiel op de kop kunt tikken wil ik um wel voor niet al teveel voor je afdraaien
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Ik weet er nog stapels te liggen....
Maarre... Nou we het er toch over hebben...
Wát is nu de combo voor een M90 ? Is dat zo'n verzonken vliegwiel met een turbo drukgroep en dieselplaat ? Of moet ik dan aan een andere combo denken ? ~200 pk
Bozzma schreef:Ik weet er nog stapels te liggen....
Maarre... Nou we het er toch over hebben...
Wát is nu de combo voor een M90 ? Is dat zo'n verzonken vliegwiel met een turbo drukgroep en dieselplaat ? Of moet ik dan aan een andere combo denken ? ~200 pk
dit kreeg ik door via mn Zweedse intelligence (die zelf een 300+ pk ethanol powered 940 rijd)
The preferred setup is as follows:
1. Dog-dish flywheel (from 740/940 with M46/M47 and LH2.4).
2. Clutch plate for 850GLT, 20splines, 228mm, Sachs p/n:1862 314 032 (This is the stock clutch plate for 850GLT)
3. Pressure plate, reinforced, 228mm, Sachs p/n: 3082 999 763 (This is the performance pressure plate for the M46)
This setup is much better than the inferior setup with diesel clutch that people use to talk about. It will hold at least 450NM of torque. It has not been tested how much it will hold, but it has been used in 300HP+ cars many times (so probably 500+NM is possible).
Dog-dish... Dat is dat diepe vliegwiel met die enorme rand erop ? Mooi. Dat wieltje moet even onder handen genomen worden om er een paar kg-s af te krijgen. Maar de sensor-gaten moeten er wel in blijven zitten. Daarnaast moet het gedeelte waar de koppeling op aangrijpt weer even netjes gemaakt worden...
Maare... Even die nummertjes bestellen en karren dus maar.
Ik ga er vanuit dat als je geen M90 hebt maar bijvoorbeeld een M46 dat je enkel een andere koppelingsplaat dient te nemen ?
Bozzma schreef:Ik ga er vanuit dat als je geen M90 hebt maar bijvoorbeeld een M46 dat je enkel een andere koppelingsplaat dient te nemen ?
nope, de drukgroep is de verzwaarde 'sport' drukgroep voor de M46, zwaarder dan de turbo uitvoering. Ik heb de dealer er al naar gevraagd (ze keken wel raar toen ik naar de bovenstaande combinatie vroeg

), maar ze konden de drukgroep niet vinden.
Koppelingsplaat zelf is niet bijzonder. enige vereisten is 228 mm diameter en de splines voor een M90, en die ingebouwde veren (zoals een M90 koppelingsplaat niet heeft vanwege het dubbel massa vliegwiel)
Bij KG trimming hebben ze de drukgroep. In Nederland zou is ook te koop moeten zijn..
Misschien is een diesel koppeling wel veel makkelijker. Houd ook al veel heb ik me laten vertellen..