Topics: 119
Hallo heb een 240 2.3 bj 1992 met het volgende probleem.
Stadslicht rechts en rechter achterlicht werkt niet instrumenten verlichting werkt ook niet meer.
Heb zekeringen gecontroleerd en gemeten schoon gemaakt maar helpt niet.
Geen zekering kapot.
Heb ook een andere lichtschakelaar geprobeerd helpt ook niet.
Dan blijft alleen nog bedrading stekkers etc over.
Ri aanwijzer werkt wel.
Bij spanning meten op de draad bij stadslicht 0.0 spanning.
Maarja waar zit het probleem ik weet het niet maar bedrading is verdacht.
Topics: 85
Het lijkt erop dat al die lampjes vanuit zekering 16 12V krijgen, die kan misschien nog wat meer verwend worden. Contacten beetje krapper buigen, zekering met keramieke kern erin, beetje schuiven met de stekkers op de achterkant vd zekeringdoos.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ja je zou zeggen dat het wel daarin te zoeken is of een stekker of eventueel een draadbreuk.
Ga het nog even bekijken.
Ze waren wel redelijk geoxideerd allemaal.
Of kapotte lampen naar zal wel heel toevallig zijn als achterlicht rechts en stadslicht rechts en instrumenten verlichting ineens allemaal tegelijk kapot zijn.
Dat moet iets van een zekering of draad, stekker zijn kan bijna niet anders.
Laat het zeker weten als ik het heb opgelost.
Topics: 48
Mee enes dat dat het waarschijnlijkst is, anderzijds.... controleer de lampjes wel even.
Ik heb ooit door zo'n aannname uren lopen zoeken, om te concluderen dat meerdere lampjes in een soort van ketting reactie het haden begeven, of ook mogelijk, dat ik pas de andere defecte lampjes ging opmerkte nadat ik er een (die niet de eerste was) gezien had.
Zeker die achterlichten zou ik dus toch even checken dus, is niet veel werk, geeft wel bevestiging.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Nee lamp controleren is echt 1 minuut werk. Dat is nauwelijks moeite.
Net ff gekeken was zeer waarschijnlijk een zekering of wat oxidatie deed het gelijk instrumenten verlichting stadslicht rechts en achterlicht rechts.
Kan je zien hoeveel ellende je kan krijgen van een beetje oxidatie.
Zonet kreeg de benzine pomp geen spanning even rommelen met de zekering meteen huuhhhh pomp ging gelijk lopen.
En startte meteen.
Kortom is nogal oxidatie gevoelig.
Topics: 48
Klopt, de ouderwetse torpedo-zekeringen zijn hier erg gevoelig voor.
De nieuwerwetse steekzekeringen zijn daar minder gevoelig voor. Er zijn trouwens vervangende zekeringkasten verkrijgbar voro 240, voor ombouw naar steekzekeringen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Ja over een ombouw heb ik al wel eens vaker gedacht.
Maar ben ook van plan een B230 FK erin te maken dit jaar.
Dus nog plannen genoeg alleen tijd een stuk minder.
Binnenkort eerst maar eens een verse apk dat is ook alweer een jaar of 5 geleden ondertussen.
Gat in bodemplaat moet nog dicht gelast worden.
En pu rubbers in het hele onderstel.
En nog veel meer plannen maar teveel om alles op te noemen.