Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Het is gebeurd, ook mijn Volvo heeft sinds kort een Volvo-kwaaltje erbij.

De hendel achteraan de achterbank, waarmee je de bank kan ontgrendelen en voorover klappen, doet het niet meer. Er is geen beweging in de hendel te krijgen (schuift niet meer omhoog), en volgens mijn garagehouder zouden 'twee stukjes (in het mechanisme) ontbreken'. Veronderstel dat binnenin dus iets afgebroken is, want toen ik de auto kocht, deed alles het nog prima.
Heb al hier en daar begrepen dat ik best op zoek ga naar een achterbank (of -mechanisme) van de sloop. Of zijn er nog andere tips?
Is er een verschil tussen achterbanken/mechanismes van verschillende bouwjaren (past een zeventiger bijvoorbeeld in een negentiger-auto?)? Stel dat ik een bank zonder hoofdsteunen versier en over wil (laten) zetten, zitten er bovenin al gaten zodat ik de huidige hoofdsteunen kan overzetten?
Oja, mijn exemplaar is een Volvo 240 GLE, 1992 (modeljaar 1993). Donkergrijs interieur.
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Bij mijn beide Volvo's zijn ze ook afgebroken.
1 heb ik inmiddels gerepareerd. Kapje er afgehaald en daarachter zie je een mechaniekje met twee stalen draden die naar de ontgrendeling lopen.
Door het restant van het afgebroken handvat heb ik met een boutje en wat ringetjes en een kunstof busje een nieuw handgreepje gefabriekt.
Is even frutten maar met een beetje handigheid is er wel wat van te maken.
Ik heb nu wel een rond busje als handgreep maar het werkt prima.
Zijn die handgreepjes niet ergens te koop?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
Bij estateservice heb ik er vorig jaar nog een gehaald (moet er alleen nog in :oops: )
Bij de dealer kun je ze ook bestellen , maar de oude types passen niet op de nieuwere die werken nÃÂt weer even anders.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
a.huis schreef:Bij estateservice heb ik er vorig jaar nog een gehaald (moet er alleen nog in :oops: )
Bij de dealer kun je ze ook bestellen , maar de oude types passen niet op de nieuwere die werken nÃÂt weer even anders.
Waar ligt de grens tussen de 'oude' en de 'nieuwe' types?
Aan de buitenzijde van de greep is niets te zien, dus dat is wel ok. Ik heb zelf nog niet kunnen kijken wat er (binnenin) loos of gebroken is :?
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
Ik geloof dat de ''oudere'' 2 hendeltjes hebben die zijwaarts bewegen , correct me if i'm wrong .
De ''nieuwe'' werkt door 1 hendel omhoog te schuiven.
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
You're right
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Nou, bedankt hoor. Ik ga tzt eens een kijkje nemen op de sloop. Veel haast heeft het niet, maar uiteindelijk zou ik de grendel wel graag hersteld/vervangen zien. Maakt mijn Volvo toch weer wat minder perfect
Berichten: 602
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Rubicon schreef:[quote="a.huis"]
Waar ligt de grens tussen de 'oude' en de 'nieuwe' types?
Bij 1986.
Berichten: 5
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2012
Hoi 240 Estate,
Ik ben sinds Valentijnsdag de eigensaar van een Estate met het zelfde kwaaltje, ik ben wel handig maar nou ook weer niet ZO handig.
Zou je mij een plezier willen doen en een fotootje maken van hoe je je hendel gefabriekt hebt? (mn de situatie nu in de auto)
Alvast bedankt.
PS wat een genot om dagelijks in een 240 te rijden