Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Airbox / Inlaatspruitstukken.
Er zijn al meerdere topics wat betreft uitlaatspruitstukken maar nog weinig over aftermarket inlaatspruitstukken/ zogenaamde airboxen.

-even klein beetje reclame-
samen met een vriend van me maak ik airboxen.

we hebben 1 standaard model maar als je wat anders wilt is dit ook mogelijk.
Airboxen zijn van alu, en worden TIG gelast.

voorbeeld van airbox in ontwikkeling;

[Afbeelding: 6ath0043sp6.jpg]

[Afbeelding: 6ath0044gv9.jpg]

[Afbeelding: 6ati0050df6.jpg]

[Afbeelding: 6atk0051sq5.jpg]

latere foto's volgen nog !
Antwoord
Super!

Voor welke motoren allemaal?

Ik zou willen dat ik het geld had voor wat goede tools! Een goed AC/DC tig apparaat, draai+freesbank, snijmachines, kolomboor, plasmasnijder..... :oops:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Voor elke auto/ motor kunnen ze gemaakt worden.

geen probleem!

voor elke set-up kan een juiste oplossing verzonnen worden.

nog meer vragen??

KOM MAAR KOM MAAR KOM MAARRRR :lol:
Antwoord
Wat moet zoiets gaan kosten?
Hoeveel werk/tijd gaat in het monteren zitten?
Wat moet ik aanpassen om dat (fastoenlijk) aan het werken te krijgen op een B230ET/FT?
Dan moet ik injectoren ed dus omzetten?
Hoeveel denk je dat mijn 740 hierop vooruit kan gaan?
Antwoord
Bossie schreef:Wat moet zoiets gaan kosten?

Daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik zal het er zo snel mogelijk bijzetten.

Bossie schreef:Hoeveel werk/tijd gaat in het monteren zitten?

Niet al te lang, de montage is eigenlijk precies het zelfde als een standaard inlaat spruitstuk.
(moertjes, slangetjes, en aansluiting van intercooler op de gasklep, (luchtfilter op de gasklep, als het een N/A motor bevat)
Je zult alleen idd de injectoren over moeten zetten.

Bossie schreef:Wat moet ik aanpassen om dat (fastoenlijk) aan het werken te krijgen op een B230ET/FT?

je zal misschien wat vacuumslangetjes om moeten leggen, en misschien de benzineslang, dat ligt eraan waar je de drukregelaar plaatst, en wat voor een drukregelaar je plaatst (standaard of aftermarket).
Hier hou ik al rekening mee bij het ontwerp van de airbox, zodat er zo min mogelijk aangepast hoeft te worden.

Bossie schreef:Dan moet ik injectoren ed dus omzetten?

dat klopt.

Bossie schreef:Hoeveel denk je dat mijn 740 hierop vooruit kan gaan?

Het kan veel verschil maken, maar dat ligt ook een beetje aan de staat van de motor, de afstelling van de motor, en wat er verder nog veranderd/ getuned is aan de motor.
ligt dus een beetje aan de set-up.
Antwoord
het betreft geen NA motor maar een 2.0/2.3 T.....
Nou heb net een 360 project waarvoor ik alles al had aangeschaft afgeblazen dus ben nu op zoek een leuke 740 om daar wat aan te knutselen. De eerste aanpassingen zullen waarschijnlijk een complete 3" (als t groter kon groter) uitlaat vanaf de turbo zijn, ook uitlaatspruitstuk old style vervangen door iets beters. Verder benn ik al een tijdje op zoek naar een betere intercooler..... daarna is het weer even sparen. (voor hogere benzinedruk, grotere injectoren, turbo ed)
Maar zo'n dingetjes als het uitlaatspruitsuk dat je al eens gepost hebt en een dergelijk inlaatsruitstuk spreekt me ook wel aan.
Je moet bij het maken van een inlaatspruitstuk wel heel veel rekening houden met de lengte van de buizen, dit kan namelijk het motorkarakter enorm beinvloeden. Kan dat inlaatspruitstuk wel flink wat druk hebben?
Antwoord
Bossie schreef:het betreft geen NA motor maar een 2.0/2.3 T.....
Nou heb net een 360 project waarvoor ik alles al had aangeschaft afgeblazen dus ben nu op zoek een leuke 740 om daar wat aan te knutselen. De eerste aanpassingen zullen waarschijnlijk een complete 3" (als t groter kon groter) uitlaat vanaf de turbo zijn, ook uitlaatspruitstuk old style vervangen door iets beters. Verder benn ik al een tijdje op zoek naar een betere intercooler..... daarna is het weer even sparen. (voor hogere benzinedruk, grotere injectoren, turbo ed)
Maar zo'n dingetjes als het uitlaatspruitsuk dat je al eens gepost hebt en een dergelijk inlaatsruitstuk spreekt me ook wel aan.
Je moet bij het maken van een inlaatspruitstuk wel heel veel rekening houden met de lengte van de buizen, dit kan namelijk het motorkarakter enorm beinvloeden. Kan dat inlaatspruitstuk wel flink wat druk hebben?

Dit inlaatspruitstuk kan zeker hoge drukken hebben, dat testen we ook !

De lengte van de buizen dat is iets wat nog even uitgevogeld moet worden.
Maar dat komt echt wel goed Wink

Wat de prijs betreft zal voor een custom airbox zal rond de 300 euro liggen.
Als er meer mensen wat voelen voor een airbox dan kan er behoorlijk wat aan de prijs gedaan worden, aangezien het rotste werk de flenzen en aansluiten van gasklep is.
(en als je er meerdere maakt die zo kan 'kopieren')

Als je idd je in & uitlaat gaat veranderen, en dan ook de kop gaat flowen kan het zeker verschil maken.

Wat betreft de intercooler is de standaard 740 intercooler toch al behoorlijk, wat je alleen moet doen is de plastic kappen eraf halen en alu laten lassen.
(je snapt het al, dit kan ik ook voor je regelen).
Dan kan de intercooler meer druk hebben, en dan de IC piping ook vervangen voor Alu.
en je bent al een heel stuk verder.
Antwoord
nou als de prijs niet hoger wordt maar eventueel bij veel interesse nog een beetje omlaag gaat dan heb ik hier zeker interesse in! Houdt me maar op de hoogte!
Antwoord
prijs gaat zowiezo niet hoger dan dat !

//beetje offtopic.

Kaasie wat vind jij er eigenlijk van? ben beetje nieuwsgierig naar jou mening
Antwoord
wanneer denk je eigenlijk dat je voor het eerst iets kunt gaan testen?
Ben wel benieuwd..
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)