Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
5 February 2022, 17:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2022, 17:12 door Nicolaas H.)
Ik baal nog steeds dat ik mijn groene boek met 'wiring diagrams' kwijt ben geraakt. Nu ik dat ding niet meer heb weet ik pas hoe ik het mis. maar misschien kan iemand mij helpen. Rechtsachter doet mijn achterlicht het niet meer. Remlicht doet het daar wel, massa is dus intact.
De contactstrips in het achterlicht waren wat vettig van de dinitrol. Schoongemaakt. Geen effect. Nog steeds geen achterlicht. Pluskabel er uitgetrokken; deze blijkt geen spanning te geven als de achterlichten worden ingeschakeld. Dit kabeltje is witbruin en loopt onder de dorpel naar links. VERMOED IK. Het bruin witte kabeltje komt – op het eerste gezicht niet aan bij het linkerachterlicht aan. Mijn vraag is eigenlijk: waar loopt het witbruine kabeltje naar toe?
Tekening zou welkom zijn. Groet van Niek
Trouwens; de lamp is prima. ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dacht even waarom meldt ie niet welke auto het betreft, maar dat blijkt uit je onderschrift wel.
Er zijn ook sites waar je de greenboks kunt vinden. Zelf kijk ik meestal op de register site, maar dan moet je wel lid zijn geloof ik.
Ook Haynes en vraagbaak hebben stroomschema's (o, da's eigenlijk wat anders), maar misschien niet het detail dat je nodig hebt.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
5 February 2022, 17:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 February 2022, 18:05 door Nicolaas H.)
O daar ben ik nota bene lid van maar keek niet meer op hun site. Is een heleboel verbeterd, zie ik! Dank voor de tip!
En dan zie je ook hoeveel tijd en gezoek zo'n boek scheelt. Er was een zekeringetje uit z'n klemmen gevallen. ('Zeker' het klepje zekeringkastje beetje ruw dichtgedaan ...)
Bedankt Bart, van jouw tip ga ik vast vaker profijt hebben!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Mooi dat het opgelost is!
Maar nu nog een antwoord op die andere vraag over dat bruin/witte kabeltje... (Mag het ook bruin zijn?)
Om een kapotte lamp te kunnen detecteren worden beide achterlichten afzonderlijk gevoed vanaf de sensor. Het linker achterlicht heeft een rode draad, het rechter een bruine.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ja klopt, dat viel mij ook op maar ik dacht een witbruin kabeltje is ook een beetje bruin ...
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Haha, dat is ook zo...
Mocht het weer gebeuren dan kun je eerst even aan de voorzijde van de auto de parkeerlichtjes checken voordat je meteen het achterlicht de "schuld" geeft. Met de zekering eruit had parkeerlicht RV nl. ook niet kunnen werken.
Parkeerlicht LV deelt zekering #15 met LA en kentekenplaatverlichting en RV zekering #16 met RA en dashboardverlichting.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Het vreemde was dat dat lampje mij het eerst was opgevallen. Toen ik het controleerde bleek het lampje zelf kapot te zijn. Ik heb me toen eerst met het achterlicht bezig gehouden omdat ik dat belangrijker voor mijn veiligheid vond. Toen dat was opgelost heb ik het lampje RV vervangen en die deed het natuurlijk gewoon meteen.
Daarna had ik nog een rechter knipperlicht op dubbele snelheid. [Links ging op gewone snelheid.] Blijkbaar had ik bij de vervanging van het achterlicht rechts ook even aan het lampje erboven gedraaid. Na terugdraaien was het knipperlicht ook weer als vanouds.
Wat mij wel opvalt is dat er achter regelmatig iets is met de verlichting. [Elk jaar is er wel wat.] Dit was ook al zo met mijn vorige 240 uit '84. Heb ik dat nou of hebben jullie die ervaring ook?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
7 February 2022, 07:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 February 2022, 07:17 door Grey240Polar.)
Twee keer een verbleekte achterlichtunit en afgebroken plastic van de kentekenplaatverlichting waardoor die wit licht naar achteren straalde, beiden waren APK afkeur.
Wat de verlichting zelf betreft eigenlijk nooit problemen mee. Ik tel een kapotte lamp natuurlijk niet, maar in ruim 16 jaar met een 245 alleen koplampen hoeven vervangen. Dashboardlampjes heb ik meer werk aan.
Doet me denken aan een verhaal van een oud-collega die eens op een "beruchte" parkeerplaats een uur op de Wegenwacht heeft moeten wachten omdat beide koplampen dienst weigerden.
Hoe onwaarschijnlijk het ook leek, het bleek dat het toch gewoon de lampen waren die tegelijk stuk waren gegaan.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 February 2022, 13:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 February 2022, 13:19 door Marc1970.)
De H4 koplamp heeft z'n eigen stekker, stevige bedrading en z'n eigen massa. Alle andere verlichting heeft wat minder 'positieve' bevestiging en aarding. Achterlicht (vd estate tenminste) zit in een akelig hol met scherpe randen gepropt, waar ook nog wel s de bedrading vd trekhaak op/aan geprikt zit, en de draaidoppen vd bolletjes hebben slappe veercontacten en zijn ook al niet heel gebruiksvriendelijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(7 February 2022, 01:38)Nicolaas H schreef: [...]
Wat mij wel opvalt is dat er achter regelmatig iets is met de verlichting. [Elk jaar is er wel wat.] Dit was ook al zo met mijn vorige 240 uit '84. Heb ik dat nou of hebben jullie die ervaring ook?
Nee, niet echt. Behalve dan het kentekenverlihtingslampje, daar moet ierdere keer wel weer een nieuwe in. Al is de APK 2jaarlijks, en krijgt ook meer klappen bij het openen en vooral sluiten van de achterklep.
(7 February 2022, 07:15)Grey240Polar schreef: [...]
Doet me denken aan een verhaal van een oud-collega die eens op een "beruchte" parkeerplaats een uur op de Wegenwacht heeft moeten wachten omdat beide koplampen dienst weigerden.
Hoe onwaarschijnlijk het ook leek, het bleek dat het toch gewoon de lampen waren die tegelijk stuk waren gegaan.
Tijdje terug met de 340 het zelfde, beiden kanten tegelijk donker. Vanalles doorzocht omdat ik inderdaad had aangenomen dat het dus in het gedeelde circuit moest zitten. Fijn te horen dat ik niet de enige ben die daar in trapt en dat ook professionals als de WW zich zo om de tuin laten leiden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005