27 August 2021, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 August 2021, 09:07 door Kogelman.)
Een schuurvondst met een verhaal: Overgenomen vd kleindochter van de eerste eigenaar die deze 940 High Pressure Turbo in 1997 gekocht heeft. Haar opa is onlangs overleden en de auto stond een tijdje stil en werd uiteindelijk verkocht. Deze buitenkans kon ik niet laten lopen en ik besloot deze auto als soort van Corona project te redden.
Specs:
* Volvo 940 (1997)
* B230FT High pressure Turbo (165 pk), turbo komt er goed in!
* M90 5 bak
* 1041 achteras met Eaton ALD Sperdifferentieel
* Volvo lakkleur: Black Berry Pearl Metallic (in mijn ogen de mooiste 940-kleur)
* Km-stand: 280.000 km (logisch volgens RDW, loopt nog op aangezien ik in deze auto rijd)
* Vol leder (zwart), zeer net en onbeschadigd
* Rondom nette all season banden op 15 inch lm-Velgen (de Vredestein Quatrac voorbanden zijn dit jaar gemonteerd)
* Werkende ECC climate control (airco onlangs gevuld: ijskoud)
* distributieriem ( 269.271 km 2019) en remvloeistof vernieuwd in 2019
* APK tot januari 2022
* Volvo 802CR Radio cassette
* elektrische antenne
* roestvrij (miv accubak die minder wordt)
* startonderbreker/alarm bv rode palletje in gleuf drukken alvorens te kunnen starten (goed werkend)
* 2 sleutels
* rimpelvrije deurpanelen
* centrale deurvergrendeling
* stoelverwarming
* cruise control
* origineel reservewiel+ krik
* airbags (SIPS)
* trekhaak
* laatste onderhoudsbeurt dateert van afgelopen januari (o.a. nieuwe APK, olie ververst, 2 nieuwe voorbanden, uitlaat gerepareerd), verder geen aantoonbare historie bij de auto. Kleindochter vertelde dat opa de auto wel jaarlijks een beurt liet geven, maar daar zijn geen bonnen van. Wel had opa zijn Volvo altijd overdekt gestald. De auto rijdt en schakelt zoals het hoort.
Minpunten:
- accubak wordt minder (heb ik behandeld met Hammerite en kan weer even mee)
- tellerbak: snelheidsmeter doet het soms wel/soms niet. Soms werkt de snelheidsnaald opeens (of als je een tik op de tellerbak geeft) en dan doet ook de cruise het ook weer. Sensor en bedrading op achteras is doorgemeten en was goed, waarschijnlijk achterkant tellerbak solderen / condensator vervangen).
Ik heb de auto eerst goed schoongemaakt, gekleid en gepoetst want hij zag er niet uit: zo vies! Een echte schuurvondst. De leren bekleding heb ik gecleand en gevoed met ledervet.
Er zijn twee achterbanden gemonteerd (de oude banden hadden droogtescheurtjes) en de airco heb ik laten vullen, nieuwe temperatuursensor geplaatst, nieuwe richtingaanwijzer voor geplaatst (oude was vaal). Vier rimpelvrije deurpanelen gekocht en geplaatst, radiocode achterhaald. Kortom, deze auto had wat TLC nodig, die heb ik haar gegeven nu mag ze door naar een volgende liefhebber. De auto ziet er weer representatief uit, heeft natuurlijk wel gebruikerssporen die passen bij een 24 jarige Volvo (een enkele buts en kras, maar roestvrij)
Ze worden zeldzaam; een 940 HPT in de sedan uitvoering, met sperdifferentieel, handgeschakeld en al helemaal in deze mooie kleur, met deze opties en in deze staat!
Zoals de Duitsers (en wij ook) al weten: Vergeet Mercedes Benz en vergeet BMW; de Volvo 940 is der Oldie furs Leben. Oersolide, de beste Volvo ooit gebouwd. Een waardevast exemplaar.
Vraagprijs: 3950,-
Ik hou het bij mijn 940 station en laat deze daarom gaan.
groet,
Kogelman
Nog een paar foto's:
Nog een paar foto's:
De laatste foto's:
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2