Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
15 May 2021, 20:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 May 2021, 20:10 door Rin.)
Mijn 740 230E 1985 houdt willekeurig op met rijden. Om het even later weer te doen.
Ik wil het electrisch circuit nalopen maar weet niet waar alles zit.
Bij mijn 240 zitten twee kastjes rechts bij de voeten van de rechter stoel.
Waar vind ik die bij een 740. Ik weet dat er een pagina bestaat met complete pdf gegevens van
Volvo's, maar weet die niet meer te vinden.
Maar allereerst, weet iemand waar het kastje, (ik dacht enkel eentje) ergens zit?
Verder. Heeft zo'n 740 ook een eindtrap en dergelijke?
Voorts de vraag waar het kastje (origineel Volvo) zit waar de centrale vergrendeling afstandsbediening zit?
Zit daar mogelijk een resetknop op? Hij ontvangt het signaal van de sleutel niet.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Achter de abak zitten vrijwel alle relais. (en zekeringen).
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Maar zit daar ook de jetronic, dat is een vrij grote kast van 12 bij ongeveer 15 cm.
Ik zie die zo niet zitten. Of zit die daar ergens onder?
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Of zitten er niet zo'n kastjes bij een 1986 model?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 May 2021, 08:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2021, 08:37 door Marc1970.)
Nou, als het een 230E is vermoed ik een motor met K jet, en die heeft veel minder elektronica. De injectie werkt hoofdzakelijk mechanisch en op brandstofdruk, benzine wordt continu (Kontinuierlich zegt Bosch) ingespoten.
ALs ie er in ene mee ophoudt, zou ik iets in de ontsteking gaan zoeken, een gare stekker, versleten contactslot of zo. De isolatie vd bedrading in die jaren is biologisch afbreekbaar, maar dat proces is iets te vroeg gestart (of de auto blijft te lang doorrijden) waardoor je kortsluiting op rare plekken kan krijgen. Ook in de kabelboom bijvoorbeeld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
17 May 2021, 14:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2021, 14:52 door Rin.)
Aha. Het is een 230E. Dan zit ik dus naar iets te zoeken wat daar niet inzit.
Het valt me op dat hij bij stevig remmen en over drempels rijden er mee stopt.
Mogelijk wat je zegt zit er iets los.
Ik ga op zoek!
Biologisch afbreekbaar klinkt milieuvriendelijk.
Maar toch liever niet toepasbaar op elektrische bedrading
Ik had al eens compleet verzeepte draden bij een 245 van 1984 onder bij de distributiekap.
Gelukkig nog net geen kortsluiting.
Merci voor de tips en toelichting.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
30 May 2021, 16:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2021, 18:04 door Rin.)
De motor slaat niet meer af. Bleek dat de bougiekabel naar de verdeler tegen het schutboard vonkte.
En ga ik nu verder. Bij constante snelheid houdt hij met lichte stootjes in. Bij gasgeven tot mijn verwondering helemaal niet. Mogelijk iets met benzinetoevoer. Vervanging filter levert niets op. Ik kijk verder.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Ben bezig stotteren van mijn 740 230e Bosch K Jetronic 1986 op te lossen. Heb op advies van forumleden onderdrukslangen gecheckt met remmenspray en de bougies en bougiekabels vervangen. Auto blijft stotteren bij constante snelheid (niet als je optrekt).
Nu lees ik in de vraagbaak dat onder het filterelement een stelarm zit, maar ik zie daar niets. Ik neem aan dat het hier over de rechthoekige filter rechtsvoor onder de motorkap gaat toch? En daar zou dan die stelarm moeten zitten?