14 January 2021, 20:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 January 2021, 20:43 door Volvo240.)
Denk eerder dat je teveel vloeibare pakking gebruikt hebt.
Waardoor de pomp misschien een paar tiende van een mm scheef zit.
En dat hoeft ook helemaal niet volvo monteerde dat ook niet met vloeibare pakking.
Gewoon pasvlakken GOED schoonmaken pakking ertussen en klaar niet meer en niet minder.
En vast is vast met een papieren pakking anders draai je hem kapot misschien is dat wel aan de hand.
Of misschien ben je wat te fanatiek aan het schuren geweest en teveel materiaal weg gehaald.
Waardoor er ook weer lekkages kunnen optreden.
Met dit soort klusjes moet je secuur werken anders krijg je dit soort ellende.
Waardoor de pomp misschien een paar tiende van een mm scheef zit.
En dat hoeft ook helemaal niet volvo monteerde dat ook niet met vloeibare pakking.
Gewoon pasvlakken GOED schoonmaken pakking ertussen en klaar niet meer en niet minder.
En vast is vast met een papieren pakking anders draai je hem kapot misschien is dat wel aan de hand.
Of misschien ben je wat te fanatiek aan het schuren geweest en teveel materiaal weg gehaald.
Waardoor er ook weer lekkages kunnen optreden.
Met dit soort klusjes moet je secuur werken anders krijg je dit soort ellende.
(13 January 2021, 23:58)Marc1970 schreef: Het retourpijpje wat langs het blok loopt kan je van het blok loshalen ergens bij cilinder 4 (als je daarbij kunt langs de turbo enzo), boutje bij de waterpomp eruit en dan uit de pomp trekken.
Vloeibare pakking is niet nodig, officieel. Maar in dit stukje worden de bouten wel ingesmeerd met iets om ze waterdicht te maken: https://www.volvoclub.org.uk/faq/WaterPumpChange.html
De bouten draaien in gietijzer, dat gaat niet zomaar stuk, en als je een bout breekt haal je m eruit en zoekt een andere.
Het blok heeft een koelwateraftappunt (ook bij cil 4 toevallig) zodat je het waterpeil kan laten zakken tot onder de pomp. Scheelt KVS.
Turbo welke turbo? een B230FB heeft helemaal geen turbo.