Berichten: 103
Topics: 41
Lid sinds: Oct 2017
Ik vond het moeilijk om op het forum recente informatie te vinden. Dus ik start toch even een nieuw topic,
Ik ben bezig met een motorswap van B200F naar B230FK. Hoe werkt dit qua RDW en APK? Ik heb de B230FK dusdaning aangepst dat het in werkelijkheid een B230FT of meer is (ong. 200pk), maar voor de RDW mag het een FK zijn ivm met vermogenstoename.
De site van de RDW is er in ieder geval niet helemaal duidelijk over. Mijn auto is een 1992 240 Polar.
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
https://www.rdw.nl/particulier/voertuige...n-voertuig
Staat hier vrij duidelijk beschreven. Afspraak maken bij de rdw en langs rijden. De keurmeester zal dan bekijken of een en ander deugdelijk is ingebouwd. Mocht het al te gek zijn dan kan een aanvullende keuring nodig zijn. Herkomst van de nieuwe motor moet ook duidelijk zijn geloof ik. Al staat dat op deze pagina niet vermeld.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
4 August 2020, 09:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 August 2020, 10:22 door Grey240Polar.)
(31 July 2020, 17:39)TeunTimmermans schreef: Ik vond het moeilijk om op het forum recente informatie te vinden. Dus ik start toch even een nieuw topic,
Ik ben bezig met een motorswap van B200F naar B230FK. Hoe werkt dit qua RDW en APK? Ik heb de B230FK dusdaning aangepst dat het in werkelijkheid een B230FT of meer is (ong. 200pk), maar voor de RDW mag het een FK zijn ivm met vermogenstoename.
De site van de RDW is er in ieder geval niet helemaal duidelijk over. Mijn auto is een 1992 240 Polar.
Als je een B200F voor een B200F vervangt hoef je niets te doen, je wijzigt immers niks. Nu verander je de motor naar een ander type dus een individuele herkeuring door de RDW is noodzakelijk.
Zoals ik het lees op de site van de RDW is een swap van B200 naar B230 alleen al een reden voor herkeuring, los van het feit of het nou een F, FK of FT is. Dit vanwege het feit dat je motorcode en cilinderinhoud wijzigen.
Daarnaast geldt in jouw geval ook nog eens dat je meer dan 20% afwijking in het motorvermogen hebt t.o.v. de motor die je vervangt. Ook met een ongetunede B230FK zit je al aan de "verkeerde" kant van de 20% grens. Of dat betekent dat de RDW ook een aanvullende keuring gaat eisen durf ik niet te zeggen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 103
Topics: 41
Lid sinds: Oct 2017
Die tekst van de RDW had ik wel gevonden, maar het is me niet helemaal duidelijk wat individuele keuring precies betekent. Als ik dat aanklik kom ik op de zakelijk site van de RDW...
Qua vermogen ga ik officieel van 111 naar 136 pk, dus dat is idd randje.
Ik ga het gewoon eens vragen bij de lokale garage.
Hoe hebben de andere leden het geregeld die deze ombouw hebben gedaan?
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Er zijn 240’s die van de rdw meer dan 200pk op kenteken hebben gekregen. Ze gaan geen extra keuring eisen vermoed ik. Maar der is echt maar één manier om er echt achter te komen... zorg dat het er netjes uit ziet, dan zal et zo’n vaart niet lopen. Staat die 20% trouwens op de rdw site vermeld?
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
5 August 2020, 08:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2020, 08:51 door Grey240Polar.)
Dit is wat de RDW zelf vermeldt:
Citaat:Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
> de motorcode of het motortype;
> het aantal cilinders;
> de cilinderinhoud;
> de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
> het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
> het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Auto's vallen in de laatste regel onder "andere voertuigen" i.v.m. de voertuigen genoemd in de regel erboven.
Die 20% is m.i. toegevoegd zodat ook af-fabriek gemonteerde motoren die vervolgens opgevoerd worden volgens de regels moeten leiden tot herkeuring. Strikt genomen betekent het woord "afwijking" ook dat herkeuring nodig is als je het vermogen met meer dan 20%
verlaagt...
Hoe het ook zij, dat maakt voor dit geval toch niet uit want vanwege het verschil in motortype en cilinderinhoud moet de herkeuring sowieso plaatsvinden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2020
(5 August 2020, 08:49)Grey240Polar schreef: Dit is wat de RDW zelf vermeldt:
Citaat:Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
> de motorcode of het motortype;
> het aantal cilinders;
> de cilinderinhoud;
> de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
> het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
> het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Auto's vallen in de laatste regel onder "andere voertuigen" i.v.m. de voertuigen genoemd in de regel erboven.
Die 20% is m.i. toegevoegd zodat ook af-fabriek gemonteerde motoren die vervolgens opgevoerd worden volgens de regels moeten leiden tot herkeuring. Strikt genomen betekent het woord "afwijking" ook dat herkeuring nodig is als je het vermogen met meer dan 20% verlaagt...
Hoe het ook zij, dat maakt voor dit geval toch niet uit want vanwege het verschil in motortype en cilinderinhoud moet de herkeuring sowieso plaatsvinden.
Ben zelf ook zoekende op dit gebied, zou namelijk graag met de 245 van G2 overgaan op een G3 lpg installatie.
Heb al het nodige op verschillende plaatsen gevraagd maar een G3 op kenteken zou niet mogelijk zijn bij een 245.
Als ik nu eens een 940 turbo koop met G3 installatie leg het geheel over en ga naar het RDW zou het dan lukken?
Graag jullie mening
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
zie dit recent topic. Goed praatje met de keurmeester is de enige oplossing.
https://volvolvo.nl/thread-15985.html
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 April 2021, 17:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2021, 18:01 door Marc1970.)
Nogal prijzig om een G3 940 te kopen voor het G3 voordeeltje. En het gaat niet om de motor, het LPG systeem, bouwjaar of het type, het gaat om een EU richtlijn EG 94/12 die de hele 240 serie nooit gehad heeft.
Hoedanook doet onze mening in deze er niet toe, bel/schrijf de RDW te Veendam, zij zijn meest heel voorkomend en informatief, en bevoegd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Zoals Marc zegt: het gaat om type goedkeur.
De fabrikant heeft dan aangetoond dat het aan de eisen (van die
norm uit 1994). dat vergt een forse investering, maar dat ging voor een 240 niet meer terug verdiend worden, in 1994. De 240 heeft dus gewoon geen typegoedkeur op G3.
Na ombouw kan hij wel voldoen, maar zul je dat dus moeten (laten) testen. En dat ga je nu ook niet meer terugverdienen.
Niettemin: navraag in Veendam kan natuurlijk. Nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. Zorg wel dat het op schrift staat, zodat je indien nodig later hun standpunt kunt aantonen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005