Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
Hallo volvovrienden,
Sinds een paar weken heb ik een olielek geconstateerd bij mijn 240 1985 (B230A) en eerst maar eens stap voor stap gekeken waar het nu vandaan komt. (druppelt langzaam 2 of 3 mL per etmaal)
Vandaag heb ik na een flinke rit en een schoonmaak actie gezien waar het vandaan komt. (zie foto's)
het komt achter de aansluiting met de versnellingsbak.
iemand enig idee ?
Ik zoek naar wat aanknopingspunten
alvast bedankt voor jullie reactie
mvg Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 January 2020, 20:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2020, 20:52 door Marc1970.)
Hij wordt er wel mooi schoon van! Dat U vormige stuk aluminium is een verstevigingsbeugel voor de verbinding bak-blok (of misschien alleen maar voor het mooi). Het kan eraf, 6 boutjes (zeker als de auto stilstaat houden de overige 6 bouten bak en blok prima bij elkaar), dan kan je nog beter zien waar de olie vandaan komt.
Ik gok ergens uit de carterpakking of hogerop, ws. aan de uitlaatkant. Daar zitten verder niet veel gaten in het blok. Misschien achteruit de cilinderkop of de kleppendekselpakking, het blok hangt schuin die kant op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je uitlaat mist trouwens het ophanghoekje vanaf de zijkant van het koppelingshuis naar de dubbele pijp.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
(5 January 2020, 15:56)adrianus240 schreef: Hallo volvovrienden,
Sinds een paar weken heb ik een olielek geconstateerd bij mijn 240 1985 (B230A) en eerst maar eens stap voor stap gekeken waar het nu vandaan komt. (druppelt langzaam 2 of 3 mL per etmaal)
Vandaag heb ik na een flinke rit en een schoonmaak actie gezien waar het vandaan komt. (zie foto's)
het komt achter de aansluiting met de versnellingsbak.
iemand enig idee ?
Ik zoek naar wat aanknopingspunten
alvast bedankt voor jullie reactie
mvg Aad
Aad heb je een automaatbak want de kleur lijkt wel rood/roze te zijn. En dat duid op een lekkage van de automaatbak. Ook stuurbekrachtiging heeft deze kleur olie maar het lijkt mij waarschijnlijk dat dit de boosdoener is.
Berichten: 31
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2010
7 January 2020, 02:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 January 2020, 02:45 door adrianus240.)
(5 January 2020, 20:51)Marc1970 schreef: Hij wordt er wel mooi schoon van! Dat U vormige stuk aluminium is een verstevigingsbeugel voor de verbinding bak-blok (of misschien alleen maar voor het mooi). Het kan eraf, 6 boutjes (zeker als de auto stilstaat houden de overige 6 bouten bak en blok prima bij elkaar), dan kan je nog beter zien waar de olie vandaan komt.
Ik gok ergens uit de carterpakking of hogerop, ws. aan de uitlaatkant. Daar zitten verder niet veel gaten in het blok. Misschien achteruit de cilinderkop of de kleppendekselpakking, het blok hangt schuin die kant op.
Thanks Marc voor je duidelijke antwoord.
Bovenenin het blok had ik wel een kleine lekkage bij het kleppendeksel achter bij het halve maantje maar dat heb ik een paar weken geleden verholpen door de bouten van het kleppendeksel wat meer aan te draaien (19Nm)
de olie lijkt wat roodachtig te zijn kan dit uit de versnellingsbak komen ? ik heb een gewone schakelbak met 5 versnellingen (het M-nummer weet ik helaas niet)
(6 January 2020, 13:12)RM schreef: (5 January 2020, 15:56)adrianus240 schreef: Hallo volvovrienden,
Sinds een paar weken heb ik een olielek geconstateerd bij mijn 240 1985 (B230A) en eerst maar eens stap voor stap gekeken waar het nu vandaan komt. (druppelt langzaam 2 of 3 mL per etmaal)
Vandaag heb ik na een flinke rit en een schoonmaak actie gezien waar het vandaan komt. (zie foto's)
het komt achter de aansluiting met de versnellingsbak.
iemand enig idee ?
Ik zoek naar wat aanknopingspunten
alvast bedankt voor jullie reactie
mvg Aad
Aad heb je een automaatbak want de kleur lijkt wel rood/roze te zijn. En dat duid op een lekkage van de automaatbak. Ook stuurbekrachtiging heeft deze kleur olie maar het lijkt mij waarschijnlijk dat dit de boosdoener is.
Hoi RM, Thanks voor je reactie......ik heb geen automaatbak, maar een handgeschakelde 5-bak (M-nummer weet ik zo niet) kan het uit de versnellingsbak afkomstig zijn? en welke kleur heeft de versnellingsbakolie?
Wel grappig dat je de stuurbekrachtiging noemt want daar heb ik al lang een lek aan de pomp en dat is rode olie, maar dat zit helemaal aan de voorkant.
Deze pomp (laten) reviseren is mijn volgend projectje aan de 240 :-)
dat maak ik wel regelmatig schoon
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
In M47 (5-bak) zit ook ATF
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
(7 January 2020, 11:06)polestar-volvo schreef: In M47 (5-bak) zit ook ATF
Dan is het een lekkage uit de bak hoogstwaarschijnlijk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe kan dit nou uit de versnellingsbak komen, die hangt 20 cm verderop achter het koppelingshuis, en er draait een vliegwiel tussendoor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
(7 January 2020, 16:40)Marc1970 schreef: Hoe kan dit nou uit de versnellingsbak komen, die hangt 20 cm verderop achter het koppelingshuis, en er draait een vliegwiel tussendoor.
Ja dat is een goeie wat zou het dan moeten zijn volgens jou, dan toch misschien een stuurbekrachtiging slang die lekt??
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik ben dol op exotische lekken op gekke plekken maar ik denk dat dit gewoon motorolie is. ATF is echt rood rood, en als het uit de stuurbekrachtiging lekt, volgt het keurig de slangen.
Eigenlijk lopen alle lekken in grote lijnen naar beneden langs het oppervlak waar ze ontstaan zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969