Allen,
Ik neem afscheid van mijn twee Volvo 245's. Hierbij nummer 1.
Wellicht wel bekend bij een aantal van jullie, mijn Volvo 245 Superpolar met B230FK, 15G turbo. Lekker soepel en vlot.
Auto heeft nog ruim half jaar APK, ook recent uitgelijnd op een goed stuurhuisje en een nieuwe Sachs koppeling gehad.
Een Volvo 245 Superpolar uit 92 in het donkergrijs metallic, niet zonder krasjes maar zeker zonder roest!280k bijna op de klok.
De specificaties van de Superpolar kennen jullie vast:
Leer, ABS, Elec ramen voor en achter, cv, airco (moet wel gevuld worden), stoelverwarming, armsteun, en deze heeft aftermarket (maar prima werkende) cruise control, hoofsteunen achter en een rolgordijntje voor de achterbak. Uiteraard heeft deze 245 een trekhaak. De auto wordt verkocht op Polarissen.
[i]
Wat heb ik aan deze auto veranderd?
In 2016 is er een B230FK uit ‘98 ingekomen. Km-stand rond de 250k. Motor aangepast naar 240-specs, helemaal 'stage 0' onderhoud gegeven. Alles vervangen wat er aan onderhoud aan te vervangen is. De motor heeft een 15G turbo gekregen van een 850T5R met revisiesetje, een feilloos scheurloos 90+ turbo uitlaatspruitstuk en ademt via een 2016 nieuwe Simons 2,5" uitlaat die voor de helft is vervangen met RVS, een breedbandlambda plekje in de uitlaat, flexstukje en een nieuwe race-katalysator e.d. Alles is door Jelmar (wie kent hem niet) pas gemaakt. Om e.e.a zo origineel mogelijk te houden is het luchtfilterhuis van een originele turbo ingeplaatst. Het ruitensproeier reservoir is daarom naar achteren verhuisd.
Om de turbodruk naar wens te kunnen instellen is er een MBC gemonteerd met een afleesbaar turbodrukmeter in klassieke 52mm Volvo stijl. Qua meters zit er nu een olietemperatuur, de turbodrukmeter en een AFR meter in. Allemaal zoveel mogelijk in stijl. Op de plank nog een oliedrukmeter met sensor en analoge temperatuurmeter. Qua ‘entertainment’ heb ik een moderne sony-radio met vier goeie speakers (Panasonic in de originele behuizing voorin en achterin JBL's) voor een beetje sound. Auto heeft wel een te controleren storing in de bedrading op het moment. Het stuur is leren momo driespaaks stuur (uit een MX5) met de ‘prancing moose’ als claxonknop, claxon werkt momenteel niet.
Er is een originele 240-intercooler met orgineel intercooler-aansluitset gemonteerd op het netjes gestraalde inlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk is voorzien van 'browntop' 850 T5R-injectoren met verse rubbertjes. De injectoren krijgen de brandstof uit de brandstoftank vlot genoeg van een nieuwe (2016) Deatschwerks brandstofpomp. De originele L.H. 2.4 ECU en EZK ontstekingscomputers zijn vervangen voor die van een 940 en die zijn gechipt door BTI.
De auto is verlaagd (4 cm) door een Apex setje en de schokdempers aan de voorzijde zijn B6 Biltstein Sport schokdempers. De voorste stabilisatorstang is die van een originele turbo en is voorzien van nieuwe PU rubbers. De achterste schokdempers zijn oppompbare exemplaren. Een honingraat-turbo grille is erin gezet, origineel erbij geleverd en een veerpootbrug voor en stabi-stangen liggen klaar om gespoten hun weg te vinden naar deze auto.
De achterklep/ plaatwerk achter is afgelopen jaar opnieuw professioneel gespoten door de schadehersteller.
Uiteraard is er nog voldoende te verbeteren aan de auto, echter de basis is meer dan goed. Zo'n harde 240 kom je weinig tegen. Geen plaatwerk of bodem met roest te bekennen. Een motor die snel is en waar alle slijtagedelen ruimschoots van zijn vernieuwd met originele Volvo-onderdelen.
Het vermogen hangt nu rond de 170 - 180 pk. Ik hou de versnellingbak (originele M47) graag heel en vind m zo erg lekker soepel rijden. Stel je zet er een automaat in (AW71L), of een M90 (uit een 940) of je legt alvast een volgende M47 klaar dan kan je met de MBC het vermogen moeiteloos ver voorbij de 200 pk schroeven. Ik had als doel om er 230 pk uit te slepen met deze setup, maar er zijn verhalen bekend van ca 240 - 250 pk en meer.
Wil je een 240 die snel is, meest compleet in de fabrieksopties zit, en strak stuurt dan is deze Volvo 240 de ultieme 240.
[i]De auto is al wat ouder, kan wat kleine details mankeren maar ik heb er 100% goed spul voor gebruikt om hem naar wens aan te passen. Geen concessies.
![[Afbeelding: 1.png]](https://i.ibb.co/xJX5Dhx/1.png)
![[Afbeelding: 2.png]](https://i.ibb.co/vq5f03D/2.png)
![[Afbeelding: 3.png]](https://i.ibb.co/tD8Pkn4/3.png)
![[Afbeelding: 4.png]](https://i.ibb.co/r7y2wwh/4.png)
![[Afbeelding: 5.png]](https://i.ibb.co/hDzwtgz/5.png)
![[Afbeelding: 6.png]](https://i.ibb.co/WKfPc2f/6.png)
![[Afbeelding: 7.png]](https://i.ibb.co/ThDNFdx/7.png)
![[Afbeelding: 8.png]](https://i.ibb.co/p0M4PWJ/8.png)
![[Afbeelding: 9.png]](https://i.ibb.co/jV0yfHj/9.png)
![[Afbeelding: 10.png]](https://i.ibb.co/DRjXgrL/10.png)
![[Afbeelding: 11.png]](https://i.ibb.co/Ks6sY8m/11.png)
![[Afbeelding: 12.png]](https://i.ibb.co/bNkXPV3/12.png)
![[Afbeelding: 13.png]](https://i.ibb.co/dPQ2sDN/13.png)
![[Afbeelding: 14.png]](https://i.ibb.co/8jTvjt2/14.png)
https://ibb.co/kQ5cxKN
https://ibb.co/3dXVgpk
https://ibb.co/vkZvgfH
https://ibb.co/TvhMggG
https://ibb.co/jgXs18X
https://ibb.co/2Kdsjkd
https://ibb.co/ysmxb7c
https://ibb.co/M2tPh8M
https://ibb.co/Q8SPQXx
https://ibb.co/G5rw3HF
https://ibb.co/DM4MNjL
https://ibb.co/xzN6Dbs
https://ibb.co/3p0N5cx
https://ibb.co/YtYntw8
Vraagprijs/ prijsindicatie: € 5500 op staaltjes of 6500 op de Polarissen.
Bij interesse, hoor ik het graag.
groet,
Stefan.
Ik neem afscheid van mijn twee Volvo 245's. Hierbij nummer 1.
Wellicht wel bekend bij een aantal van jullie, mijn Volvo 245 Superpolar met B230FK, 15G turbo. Lekker soepel en vlot.
Auto heeft nog ruim half jaar APK, ook recent uitgelijnd op een goed stuurhuisje en een nieuwe Sachs koppeling gehad.
Een Volvo 245 Superpolar uit 92 in het donkergrijs metallic, niet zonder krasjes maar zeker zonder roest!280k bijna op de klok.
De specificaties van de Superpolar kennen jullie vast:
Leer, ABS, Elec ramen voor en achter, cv, airco (moet wel gevuld worden), stoelverwarming, armsteun, en deze heeft aftermarket (maar prima werkende) cruise control, hoofsteunen achter en een rolgordijntje voor de achterbak. Uiteraard heeft deze 245 een trekhaak. De auto wordt verkocht op Polarissen.
[i]
Wat heb ik aan deze auto veranderd?
In 2016 is er een B230FK uit ‘98 ingekomen. Km-stand rond de 250k. Motor aangepast naar 240-specs, helemaal 'stage 0' onderhoud gegeven. Alles vervangen wat er aan onderhoud aan te vervangen is. De motor heeft een 15G turbo gekregen van een 850T5R met revisiesetje, een feilloos scheurloos 90+ turbo uitlaatspruitstuk en ademt via een 2016 nieuwe Simons 2,5" uitlaat die voor de helft is vervangen met RVS, een breedbandlambda plekje in de uitlaat, flexstukje en een nieuwe race-katalysator e.d. Alles is door Jelmar (wie kent hem niet) pas gemaakt. Om e.e.a zo origineel mogelijk te houden is het luchtfilterhuis van een originele turbo ingeplaatst. Het ruitensproeier reservoir is daarom naar achteren verhuisd.
Om de turbodruk naar wens te kunnen instellen is er een MBC gemonteerd met een afleesbaar turbodrukmeter in klassieke 52mm Volvo stijl. Qua meters zit er nu een olietemperatuur, de turbodrukmeter en een AFR meter in. Allemaal zoveel mogelijk in stijl. Op de plank nog een oliedrukmeter met sensor en analoge temperatuurmeter. Qua ‘entertainment’ heb ik een moderne sony-radio met vier goeie speakers (Panasonic in de originele behuizing voorin en achterin JBL's) voor een beetje sound. Auto heeft wel een te controleren storing in de bedrading op het moment. Het stuur is leren momo driespaaks stuur (uit een MX5) met de ‘prancing moose’ als claxonknop, claxon werkt momenteel niet.
Er is een originele 240-intercooler met orgineel intercooler-aansluitset gemonteerd op het netjes gestraalde inlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk is voorzien van 'browntop' 850 T5R-injectoren met verse rubbertjes. De injectoren krijgen de brandstof uit de brandstoftank vlot genoeg van een nieuwe (2016) Deatschwerks brandstofpomp. De originele L.H. 2.4 ECU en EZK ontstekingscomputers zijn vervangen voor die van een 940 en die zijn gechipt door BTI.
De auto is verlaagd (4 cm) door een Apex setje en de schokdempers aan de voorzijde zijn B6 Biltstein Sport schokdempers. De voorste stabilisatorstang is die van een originele turbo en is voorzien van nieuwe PU rubbers. De achterste schokdempers zijn oppompbare exemplaren. Een honingraat-turbo grille is erin gezet, origineel erbij geleverd en een veerpootbrug voor en stabi-stangen liggen klaar om gespoten hun weg te vinden naar deze auto.
De achterklep/ plaatwerk achter is afgelopen jaar opnieuw professioneel gespoten door de schadehersteller.
Uiteraard is er nog voldoende te verbeteren aan de auto, echter de basis is meer dan goed. Zo'n harde 240 kom je weinig tegen. Geen plaatwerk of bodem met roest te bekennen. Een motor die snel is en waar alle slijtagedelen ruimschoots van zijn vernieuwd met originele Volvo-onderdelen.
Het vermogen hangt nu rond de 170 - 180 pk. Ik hou de versnellingbak (originele M47) graag heel en vind m zo erg lekker soepel rijden. Stel je zet er een automaat in (AW71L), of een M90 (uit een 940) of je legt alvast een volgende M47 klaar dan kan je met de MBC het vermogen moeiteloos ver voorbij de 200 pk schroeven. Ik had als doel om er 230 pk uit te slepen met deze setup, maar er zijn verhalen bekend van ca 240 - 250 pk en meer.
Wil je een 240 die snel is, meest compleet in de fabrieksopties zit, en strak stuurt dan is deze Volvo 240 de ultieme 240.
[i]De auto is al wat ouder, kan wat kleine details mankeren maar ik heb er 100% goed spul voor gebruikt om hem naar wens aan te passen. Geen concessies.
![[Afbeelding: 1.png]](https://i.ibb.co/xJX5Dhx/1.png)
![[Afbeelding: 2.png]](https://i.ibb.co/vq5f03D/2.png)
![[Afbeelding: 3.png]](https://i.ibb.co/tD8Pkn4/3.png)
![[Afbeelding: 4.png]](https://i.ibb.co/r7y2wwh/4.png)
![[Afbeelding: 5.png]](https://i.ibb.co/hDzwtgz/5.png)
![[Afbeelding: 6.png]](https://i.ibb.co/WKfPc2f/6.png)
![[Afbeelding: 7.png]](https://i.ibb.co/ThDNFdx/7.png)
![[Afbeelding: 8.png]](https://i.ibb.co/p0M4PWJ/8.png)
![[Afbeelding: 9.png]](https://i.ibb.co/jV0yfHj/9.png)
![[Afbeelding: 10.png]](https://i.ibb.co/DRjXgrL/10.png)
![[Afbeelding: 11.png]](https://i.ibb.co/Ks6sY8m/11.png)
![[Afbeelding: 12.png]](https://i.ibb.co/bNkXPV3/12.png)
![[Afbeelding: 13.png]](https://i.ibb.co/dPQ2sDN/13.png)
![[Afbeelding: 14.png]](https://i.ibb.co/8jTvjt2/14.png)
https://ibb.co/kQ5cxKN
https://ibb.co/3dXVgpk
https://ibb.co/vkZvgfH
https://ibb.co/TvhMggG
https://ibb.co/jgXs18X
https://ibb.co/2Kdsjkd
https://ibb.co/ysmxb7c
https://ibb.co/M2tPh8M
https://ibb.co/Q8SPQXx
https://ibb.co/G5rw3HF
https://ibb.co/DM4MNjL
https://ibb.co/xzN6Dbs
https://ibb.co/3p0N5cx
https://ibb.co/YtYntw8
Vraagprijs/ prijsindicatie: € 5500 op staaltjes of 6500 op de Polarissen.
Bij interesse, hoor ik het graag.
groet,
Stefan.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.