Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10W40 van de Action
#1
Motorolie is een controversieel onderwerp omdat er vooral veel en nogal uiteenlopende meningen over zijn. Zo zal de een zweren bij een duur A-merk en zal de ander geen moeite hebben om Techno olie van de Action in zijn motor te stoppen. Ik hoor tot het laatste kamp, maar alleen als ik denk dat het kan.

Ik kijk naar de API categorie van de olie en vergelijk die met wat de fabrikant van de auto voorschrijft. De huidige courante categoriën zijn SJ (motoren van 2001 en ouder), SL (2004 en ouder), SM (2010 en ouder) en SN (huidig). Er geldt dat t/m de meest recente categorie een oudere kan vervangen. Backwards compatible, dus (al gaat dat bij olie voor dieselmotoren binnenkort wel veranderen).

In mijn opvatting is een willekeurige motorolie van voldoende hoge categorie geschikt voor een motor en heeft het merk olie er eigenlijk weinig mee te maken.
Veel belangrijker: houd je aan de door de autofabrikant gestelde verversingstermijn! Ik heb dat inmiddels een paar keer bij de motorolie en de versnellingsbakolie niet gedaan, maar dat kon je dan ook wel zien.

Dan mijn praktijkervaring:
Destijds zat er bij de afleverbeurt 10W40 in de motor van mijn 245 en dat ben ik blijven gebruiken. De eerste drie jaar gebruikte ik Hema 10W40 totdat die vrij plotseling zomaar 50% duurder werd, toen ben ik overgestapt op Techno 10W40 van de Action met API SJ, later opgevolgd door SL (en ACEA A3/B3). Niet geschikt voor de modernste motoren, maar ruim voldoende voor de redblocks (mijn 1992er vraagt om minimaal API SG).

Ik weet dat er mensen zijn die dit meuk zouden noemen, of "afgekeurde" olie van een bekend merk. Ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen dat het grootste verschil de verpakking is, en de olie in de fles niet wezenlijk anders dan die van een bekend merk. Dat laatste is ook mijn opvatting, want hoe kan dat ook anders als je dezelfde kwaliteitseisen haalt.

De compressiewaarden die ik een paar maanden geleden heb gemeten:
#1: 14,9 bar
#2: 14,5 bar
#3: 14,8 bar
#4: 14,5 bar.
De motor had op dat moment zo'n 311.000 km gedraaid, waarvan minimaal 70.000 km op Techno 10W40. Bijvullen beperkt zich nog steeds tot pak en beet 0,5 liter per 10.000 km.

Mijn conclusie is simpel: deze Techno 10W40 van de Action doet gewoon wat die moet doen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Die mening heb ik ook.
Ik merk wel verschil tussen een duurdere olie en de action meuk.
Op de 1 of andere manier heb ik met action olie in d'r winter op lpg meer vocht in de olie.
Nou rijd ik niet heel veel snelweg.
En de duurdere olie houd het langer vol.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Vocht in de olie wordt niet door de olie zelf veroorzaakt. Als je veel korte ritten rijdt, dan krijg je dit gewoon. Door steeds niet volledig opwarmen kan condensatie een soort emulsie (ik noem het "mayo") vormen. Ik heb ooit een Ford Escort gehad waarmee ik veel kortere ritten reed. Daar zat een A-merk (ik geloof Mobil) 10W40 in en die had in de winter altijd last van witte slurrie in de carterventilatie.

Met mijn 245 doe ik doorgaans alleen behoorlijke ritten. Vandaag naar Zuid Limburg, morgen naar de Utrechtse Heuvelrug, bijv. Dat vinden motoren echt fijn, en de redblock is daarop geen uitzondering.

De kanttekening die ik bij bovenstaande verhaal wil plaatsen is wel dat hoe nieuwer het ontwerp van de motor, hoe hoger de eisen aan de olie. Uiteraard, zou je zeggen, maar naast de API aanduiding zijn er steeds vaker ook strengere eisen van de fabrikanten zelf. Algemeen bekend zijn bijv. VW motoren met pompverstuivers, daarbij moet je eigenlijk wel de dure olie van VW (of een andere dure met minimaal dezelfde specs) gebruiken wil je enige levensduur van de motor krijgen. De ene API SN is dan de andere API SN toch net niet helemaal.
En bij (diesel)motoren met roetfilter en katalysator kan geen willekeurige olie meer gebruikt worden, dan kan een (teveel aan) een bepaald additief in de motorolie via de cilinderwanden toch in de verbrandingsgassen terecht komen, verbranden en in asvorm de filters verstoppen en katalysatoren aantasten (zoekterm: low SAPS).

Maar voor onze redblocks is de goedkoopste olie met API SJ of SL (minder kun je eigenlijk niet meer vinden) voldoende. Ja, je kunt 10W40 in API SN categorie vinden (bijv. Shell Helix), maar het valt me op dat deze (naar huidige maatstaven "oude") viscositeit toch ook vaak op SL is blijven steken (waaronder ook A-merken zoals Castrol). Misschien moet je ook niet een te nieuwe formule in een oude motor willen?
Ik denk dat de juiste verversingstermijn een veel grotere invloed op de levensduur van de motor heeft. Techno 10W40 om de 10.000 km ververst is m.i. beter voor de motor dan (bijv.) een Castrol 10W40 ververst om een langere termijn.

Ik tipte het ook al aan dat de backwards compatibiliteit bij olie voor dieselmotoren gaat verdwijnen. Daartoe is een nieuwe API categorie toegevoegd. Voorheen had je Sx voor benzinemotoren en Cx voor dieselmotoren. Nu is daar Fx aan toegevoegd voor nieuw te ontwikkelen dieselmotoren. Deze oliën (d.w.z. Sx/Cx vs. Fx) mogen straks niet meer onderling verwisseld worden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
In onze oude b230 motoren kan dus goedkope olie in en ze verbruiken het amper.
En in een hoop moderne motoren, opel, vw, audi en zelfs wat toyota motoren moet dure olie en die verbruiken elke 2000km een liter olie.
Lekker schoon
Mijn opel ascona verbruikte gezellig elke 1500km een liter olie en volgens het boekje was dat binnen de tolerantie.
De tigra van mijn vriendin met 1.8 motor verbruikt ook zoiets aan olie.
Het lijkt wel mengsmering.
Mijn b230 gebruikt 1 liter op 15000 km.
Mijn 945 lpt lpi verbruikte max 1 liter op 5000 km met de caravan erachter en de druk op 0.8 bar.
De 945 kreeg wel dure olie trouwens maar dat was vanwege de turbo.
Kunnen ze tegenwoordig geen motoren meer bouwen?


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
De minerale olie van de Action is toch 15W/40 ?
Antwoord
#6
(19 March 2017, 17:14)Jerry schreef: In onze oude b230 motoren kan dus goedkope olie in en ze verbruiken het amper.
En in een hoop moderne motoren, opel, vw, audi en zelfs wat toyota motoren moet dure olie en die verbruiken elke 2000km een liter olie.
Lekker schoon
Mijn opel ascona verbruikte gezellig elke 1500km een liter olie en volgens het boekje was dat binnen de tolerantie.
De tigra van mijn vriendin met 1.8 motor verbruikt ook zoiets aan olie.
Het lijkt wel mengsmering.
Mijn b230 gebruikt 1 liter op 15000 km.
Mijn 945 lpt lpi verbruikte max 1 liter op 5000 km met de caravan erachter en de druk op 0.8 bar.
De 945 kreeg wel dure olie trouwens maar dat was vanwege de turbo.
Kunnen ze tegenwoordig geen motoren meer bouwen?

Goeie vraag, maar ik denk niet dat het antwoord heel eenvoudig is.
De B20A van de Amazon die ik ooit had was erg versleten, maar gebruikte toch niet overmatig olie. En toen ik voor een gereviseerd exemplaar ging kreeg ik geen antwoord op de vraag wat het olieverbruik zou zijn, zou per individuele motor verschillend zijn.

Ook al worden moderne motoren naar steeds nauwere toleranties gemaakt, ik denk eerlijk gezegd niet dat dat betekent dat zaken als zuigerveren nou zoveel beter zijn geworden dan vroeger. Eerder dat de betere toleranties tussen draaiende delen ervoor zorgt dat ze dichter op elkaar kunnen zitten wat op zijn beurt dan weer een dunnere olie vraagt.
10W40 is om die reden allang een "oude" viscositeit, zoals 20 jaar geleden 20W50 dat was. 5W30 of 0W30 is tegenwoordig denk ik standaard, sommige motoren vragen om 0W20.
Dankzij deze dunne olie denk ik dat we bij slijtage van moderne motoren misschien wel sneller een toename in olieverbruik zouden kunnen gaan zien...

(20 March 2017, 21:27)jos245 schreef: De minerale olie van de Action  is toch  15W/40 ?

Klopt, de 15W40 is mineraal, de 10W40 is semi-synthetisch en de 5W40 en 5W30 die ze tegenwoordig ook van Techno vekopen zijn volsynthetisch. Daarnaast voeren ze ook een aantal types van Valvoline, voor iets meer geld, ik denk vooral voor mensen die Techno net niet aandurven en zich wel happy voelen met een merk waar ze wel eens van gehoord hebben.

Als je semi-synthetisch niets vindt voor een oude barrel, de 10W40 van Valvoline bij de Action is wel volledig mineraal. Maar in mijn B200F werkt semi-synthetisch dus iig de afgelopen 11 jaar en 103.000 km gewoon goed. Ik weet alleen niet of ik ooit naar een volsyntheet (5W40) zou durven gaan.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Updeetje: gisteren bij de Action nog even gekeken naar wat ze nu te bieden hebben op motoroliegebied.
Niet veel veranderd, alleen i.t.t. wat ik in het bericht hierboven schreef is de 10W40 van Valvoline nu wel semi-synthetisch (literflessen van €3,99).
Daarnaast is er in de Techno-lijn een volsyntheet die ook in diesels mag met roetfilters/katalysatoren (herkenbaar aan ACEA C3), ook literflessen van €3,99.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Hmm, die Action is ook niet meer wat het geweest is. De Kroon 10W40 is per liter dus goedkoper: Klik
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#9
Da's appels met peren vergelijken. Even uitsluitend naar literflessen kijkend, dan is de Action toch goedkoper.
Edit: haha, we worden voor de gek gehouden als we niet opletten, voor dezelfde fles olie waar de Action € 3,99 voor wil hebben wil bol.com er € 14,75 voor hebben...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Hier word wat dieper ingegaan op olievragen:
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/...n-10162327

To Action or not to Action ?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)