18 March 2017, 18:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 April 2019, 08:43 door Grey240Polar.)
Motorolie is een controversieel onderwerp omdat er vooral veel en nogal uiteenlopende meningen over zijn. Zo zal de een zweren bij een duur A-merk en zal de ander geen moeite hebben om Techno olie van de Action in zijn motor te stoppen. Ik hoor tot het laatste kamp, maar alleen als ik denk dat het kan.
Ik kijk naar de API categorie van de olie en vergelijk die met wat de fabrikant van de auto voorschrijft. De huidige courante categoriën zijn SJ (motoren van 2001 en ouder), SL (2004 en ouder), SM (2010 en ouder) en SN (huidig). Er geldt dat t/m de meest recente categorie een oudere kan vervangen. Backwards compatible, dus (al gaat dat bij olie voor dieselmotoren binnenkort wel veranderen).
In mijn opvatting is een willekeurige motorolie van voldoende hoge categorie geschikt voor een motor en heeft het merk olie er eigenlijk weinig mee te maken.
Veel belangrijker: houd je aan de door de autofabrikant gestelde verversingstermijn! Ik heb dat inmiddels een paar keer bij de motorolie en de versnellingsbakolie niet gedaan, maar dat kon je dan ook wel zien.
Dan mijn praktijkervaring:
Destijds zat er bij de afleverbeurt 10W40 in de motor van mijn 245 en dat ben ik blijven gebruiken. De eerste drie jaar gebruikte ik Hema 10W40 totdat die vrij plotseling zomaar 50% duurder werd, toen ben ik overgestapt op Techno 10W40 van de Action met API SJ, later opgevolgd door SL (en ACEA A3/B3). Niet geschikt voor de modernste motoren, maar ruim voldoende voor de redblocks (mijn 1992er vraagt om minimaal API SG).
Ik weet dat er mensen zijn die dit meuk zouden noemen, of "afgekeurde" olie van een bekend merk. Ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen dat het grootste verschil de verpakking is, en de olie in de fles niet wezenlijk anders dan die van een bekend merk. Dat laatste is ook mijn opvatting, want hoe kan dat ook anders als je dezelfde kwaliteitseisen haalt.
De compressiewaarden die ik een paar maanden geleden heb gemeten:
#1: 14,9 bar
#2: 14,5 bar
#3: 14,8 bar
#4: 14,5 bar.
De motor had op dat moment zo'n 311.000 km gedraaid, waarvan minimaal 70.000 km op Techno 10W40. Bijvullen beperkt zich nog steeds tot pak en beet 0,5 liter per 10.000 km.
Mijn conclusie is simpel: deze Techno 10W40 van de Action doet gewoon wat die moet doen.
Ik kijk naar de API categorie van de olie en vergelijk die met wat de fabrikant van de auto voorschrijft. De huidige courante categoriën zijn SJ (motoren van 2001 en ouder), SL (2004 en ouder), SM (2010 en ouder) en SN (huidig). Er geldt dat t/m de meest recente categorie een oudere kan vervangen. Backwards compatible, dus (al gaat dat bij olie voor dieselmotoren binnenkort wel veranderen).
In mijn opvatting is een willekeurige motorolie van voldoende hoge categorie geschikt voor een motor en heeft het merk olie er eigenlijk weinig mee te maken.
Veel belangrijker: houd je aan de door de autofabrikant gestelde verversingstermijn! Ik heb dat inmiddels een paar keer bij de motorolie en de versnellingsbakolie niet gedaan, maar dat kon je dan ook wel zien.
Dan mijn praktijkervaring:
Destijds zat er bij de afleverbeurt 10W40 in de motor van mijn 245 en dat ben ik blijven gebruiken. De eerste drie jaar gebruikte ik Hema 10W40 totdat die vrij plotseling zomaar 50% duurder werd, toen ben ik overgestapt op Techno 10W40 van de Action met API SJ, later opgevolgd door SL (en ACEA A3/B3). Niet geschikt voor de modernste motoren, maar ruim voldoende voor de redblocks (mijn 1992er vraagt om minimaal API SG).
Ik weet dat er mensen zijn die dit meuk zouden noemen, of "afgekeurde" olie van een bekend merk. Ik weet ook dat er mensen zijn die zeggen dat het grootste verschil de verpakking is, en de olie in de fles niet wezenlijk anders dan die van een bekend merk. Dat laatste is ook mijn opvatting, want hoe kan dat ook anders als je dezelfde kwaliteitseisen haalt.
De compressiewaarden die ik een paar maanden geleden heb gemeten:
#1: 14,9 bar
#2: 14,5 bar
#3: 14,8 bar
#4: 14,5 bar.
De motor had op dat moment zo'n 311.000 km gedraaid, waarvan minimaal 70.000 km op Techno 10W40. Bijvullen beperkt zich nog steeds tot pak en beet 0,5 liter per 10.000 km.
Mijn conclusie is simpel: deze Techno 10W40 van de Action doet gewoon wat die moet doen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47