Berichten: 33
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2006
nou vorige week de motor erin gezet.
zaterdag nieuwe accu erin en poging gedaan om hem te starten..
jaaaaaa hij slaat aan.. maar loopt op 4 cylinders zo te horen. en vreselijk roken!! bougietjes eruit gehaald.. nee heh!!!! Champion bougies!!!!!!! en ja hoor 2 van de 6 bougies door midden bij het porseleinen gedeelte.. wat een bagger bougies.. dus vandaag nieuwe bougies erin gedaan Bosch!! motor weer gestart en verrek hij slaat meteen aan!! super mooi lopen op alle 6 de cylinders.. na ca 3 minuten begint ie te horten en te pruttelen en weer vreselijk te roken....
dus weer luchtfilterbak eraf gehaald om naar de bougies te kijken. voel ik eventjes aan die luchtmassa klep, zit ut ding gewoon vast!! dus ik druk ietsje harder en gaat daarna dus los.. maar kan nog niet de hele slag maken.. toen even bakkie koffie gedaan, kom na ca 10 minuten kom ik terug zit weer die klep vast.. heb nu momenteel de boel los gehaald om een andere luchtmeter erin te zetten. ( heb er 3 liggen dus )
vraag me alleen wel af waarom ut ding zo vreselijk rookte.. toch maar eens compressie testen misschien wel koppakking lek?
Volvo 244 2.1 GL 1979
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Zou wel balen zijn als de koppakking lek was :twisted:
Iig loopt de motor, dan ben je al een heel eind op steek.
Nou nog effe goed zien te krijgen!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 33
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2006
weer een stapje verder:
bougies vernieuwd.
oliefilter vervangen en olie vervangen.. ( het gekke is dat er wel 5 liter benzine door de motorolie zat!!!)
benzine tank leeggepompt ( benzine van 9 jaar oud lijkt me ook niet gezond) en weer voorzien van verse benzine.
luchtmassa meter vervangen omdat de andere de klep vast ging zitten.
en dus zaterdag weer een stapje verder hij wil nu niet meer aanslaan. in het begint hoor je wel dat ie aan wil pakken maar daarna geeft ie geen krimp meer..
ga deze maandag, de hele koudstart systeem controleren en schoonmaken.. ik heb het vermoeden dat het hier inzit.. de koudstartinjector had ik reeds al vervangen..
hebben jullie nog meer tips waar ik op moet letten???
Volvo 244 2.1 GL 1979
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
andre850 schreef:( het gekke is dat er wel 5 liter benzine door de motorolie zat!!!)
:?: :?:
Hoe heb je dat geconstateerd dan
:?: :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 33
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2006
deusjevo schreef:andre850 schreef:( het gekke is dat er wel 5 liter benzine door de motorolie zat!!!)
:?: :?:
Hoe heb je dat geconstateerd dan
:?: :?:
omdat ik 10 liter aftap van het carter.. olie gemengd met benzine..
Volvo 244 2.1 GL 1979
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
het sputteren en kapot gaan van de bougies komt van het k-jet gebeuren.
de klep bleek vast te zitten dus word door de motor omlaag gezogen en blijft dan plakken.
dus de motor krijgt veel te veel benzine.
door het te veel aan drank gaat hij blauw/zwart roken
ook hier slaan de bougies van door en het te veel aan benzine spoelt langs de zuigerveren naar het carter.
je noemt champion k*t bougies maar is bosch beter dan??
de zweedse tuners gebruiken allemaal de NGK bougies.
deze blijven het langste heel.
de luchtmassaklep moet heel soepel heen en weer kunnen bewegen
dan kan hij het mooiste bij regelen.
een andere k-jet steken is de beste optie vooral als zo'n ding zolang heeft stil gestaan.
een nieuwe brandstof filter is ook op zijn plaats bij deze auto volgens mij.
controleer ook de injectors
deze zullen wel niet meer goed inspuiten.
of ze doen nix of ze geven een straal.
een mooi sproeibeeld geeft een wolk benzine voor de klep en mengt zich met de lucht
een straal zal dat niet doen die gaat via de wand van de inlaatbuis naar de klep , dit geeft ook weer dat de benzine zo van uit je injector via de klep langs de cil.wand loopt en dan langs de zuigerveren in het carter terecht komt
trek de injectors uit het blok
doe ze in een jampotje
zet je contact aan (dat de pomp draait)
druk met de hand de luchtklep naar beneden
en controleer het sproeibeeld van de injectors.
het is heel belangrijk dat ze mooi egaal sproeien en dat er een mooie kelk onstaat in het midden.
geeft 1 van de injectors een sproeibeeld van een straal of spuit hij een 1 kant op dan is hij kapot.
nu kan je ze laten reinigen bij een erkende bosch dealer.
deze doet ze schoonmaken , dan in een ultrasone spoelmachine en dan gaan ze op een testbank voor het sproeibeeld en openingsdruk.
als je ze in het jampotje heb hangen dan mogen ze ook niet druppen.
dit geeft ook al aan dat ze slecht tot stuk zijn.
Berichten: 33
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2006
de luchtklep is inmiddels vervangen,
bougies zijn vervangen door nippon denso..(heb ik zelf goede ervaringen mee)
benzinefilter is ook vervangen..
heb nu de injectoren eruit liggen en ben ze aan het schoonmaken en bekijken hoe het sproeibeeld is, we gaan morgen weer verder...
bedankt voor de tips!!
Volvo 244 2.1 GL 1979
Berichten: 33
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2006
update:
injectoren zijn nu gereinigd en ik heb ze vandaag erin gezet.
motor gestart en hij slaat wel aan maar blijft moeilijk lopen..
heb nu de luchtmassa meter helemaal gedemonteerd. blijkt dus dat de plunjer vast zat.. heb alles schoongemaakt en lichtjes inge-olie'd, plunje gaat nu soepel op en neer.
maandag maar de boel weer terugbouwen. en weer proberen.
heb ook met 2 draadjes getest of de koudstartregeling werkt.
als ik hier een + en een - op zet hoor ik de luchtregelklep van de koudstartregeling niet schakelen.. ook heb ik dat andere regelblokje getest ( daar waar de 2 benzineslangen aangesloten zitten en de vacuumslang die naar het inlaatspruitstuk gaat.) ook deze hoor ik niet schakelen ofzo.) is dit normaal??
Volvo 244 2.1 GL 1979
Berichten: 15
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2005
Dat ding dat je beschrijft lijkt me de drukregelaar. Die zit op de terugvoerleiding en houdt de benzinedruk in het begin wat hoger totdat de moter goed loopt en dan wordt de benzinedruk minder. Zo'n ding vervangen heeft bij mijn moter wel wat problemen opgelost. Bij mij was ook de temperatuursensor van de koudestartinjector kapot. Dat gaf problemen met het starten.
Het werkt met een bimetaaltje dat buigt als het warm wordt dus je hoort het niet klikken of zo.
groet
Wil
olvo 264 gl 1975
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Wil Princen schreef:Dat ding dat je beschrijft lijkt me de drukregelaar. Die zit op de terugvoerleiding en houdt de benzinedruk in het begin wat hoger totdat de moter goed loopt en dan wordt de benzinedruk minder. Zo'n ding vervangen heeft bij mijn moter wel wat problemen opgelost. Bij mij was ook de temperatuursensor van de koudestartinjector kapot. Dat gaf problemen met het starten.
Het werkt met een bimetaaltje dat buigt als het warm wordt dus je hoort het niet klikken of zo.
groet
Wil
De druk is toch lager als de motor koud is?
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter