Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einddemper demonteren én startprobleem.
#1
Beste Volvo-liefhebbers,

De einddemper van mijn Volvo is niet goed meer (zie foto).

[Afbeelding: b2b76700_3d47_49d0_a69b_1adbe017a76f.jpg]

[Afbeelding: d79a1f8e_a398_48ea_a309_a922f69d0297.jpg]

De einddemper is lek en afgebroken bij de aansluiting, en er zit nog een deel op mijn "eindpijp (?)" geschoven. Hier zat een klem omheen, maar deze is er inmiddels af (twee moeren losgedraaid, klem er af). Nu zit er dus nog een stukje op mijn eindpijp. Deze krijg ik er echter niet vanaf, iemand een idee?


Verder heeft hij een startprobleempje, het zit zo: Als de auto koud is start hij altijd prima, als je hem dan weer uitzet en na niet al te lange tijd aanzet is het wat moeilijker. Meestal slaat hij dan heel even aan, zakt dan weer weg (tenzij je op precies het juiste moment gas geeft), en dan moet je vaak met het gas spelen en lang starten om hem te laten lopen. Het is een beetje een ingewikkelde routine waar ik door de tijd heen aan gewend ben geraakt.

Vandaag heb ik de bougies maar eens vervangen, de auto stond al een poos stil (vanwege de uitlaat). Ik heb hem eerst even gestart, dat ging prima. De startmotor liep wel wat zachtjes (dat doet hij wel vaker na een poos stilstaan), maar hij sloeg eigenlijk vrij vlot aan. De oude bougies zagen er zo uit:

[Afbeelding: 21cc4036_398c_45f2_a1e4_10b0ad1cd5a3_1.jpg]

Een wat witte aanslag dus, geen idee wat dat is of wat dat betekend.

Nieuwe bougies er in, toen weer gestart. Echter, hij sloeg heel even aan, zakte toen weer weg (zoals gebruikelijk is), Ik heb hem met spelen met het gas niet meer aangekregen, al snel was de accu leeg. Ik heb nog even wat bougies losgehaald, ik vond deze nogal droog.

Goed, twee vragen/problemen dus: De uitlaat, Ãn het niet starten. Heeft een van jullie ideeën?
Antwoord
#2
Mijn KJet blok start ook altijd moeilijker als hij half-warm even weer wordt uitgezet. Maar niet zo erg als wat jij beschrijft. Dat doet hij al 5-6 jaar en mijn vrouw is nog nooit komen te staan. We rijden wel bijna dagelijks in de auto een rit van 20 heen en 20km terug. Dus alles blijft dan volgens mij ook wel in iets betere conditie.
Kan vele oorzaken hebben. KJet op benzine is redelijke gevoelig voor de brandstofdruk. Pomp? Filter? Ontsteking verwacht ik niet direct. Maar kan geen kwaad om eens goed te laten checken. (Het is toch wel de electronische versie zonder puntjes?)

Bougies: Is dit op Gas op Benzine? In beide gevallen wel heel erg wit en dus een schraal mengsel. Maar er is vast wel een specialist die daar meer over kan vertellen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Oh, dat had ik natuurlijk moeten vermelden! Mijn auto rijdt altijd op LPG!

Het was ook allemaal wat zwak qua starten, normaal rij ik er vaker mee, maar hij had nu toch al wel Ãcht lang stilgestaan, door de uitlaat. Een paar weken wellicht zelfs. De startmotor loopt dan altijd wat langzamer, en de accu begon tijdens de laatste startpoging natuurlijk ook zwakker te worden. Ik had een beetje het idee dat hij gewoon wat meer "startpower" nodig had.
Antwoord
#4
Die bougie ziet er ongezond uit, alsof er stukken af zijn gebrand. Kweenie wat dat is, te arm, te heet, ontsteking te vroeg, te laat, zoiets.

Dat stuk uitlaat is een kwestie van kruipolie erop (IMAL e.d.) een beitel pakken en vanaf de plek waar al is ingezaagd eraf beuken/scheuren/splijten/breken. Of als je een slijptol hebt, het restant 90% alvast doorzagen dan splijt het makkelijker.
Plankje tussen de tank en de pijp zodat je hem er niet constant tegenaan bonkt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Er staan natuurlijk honderden bougie diagnose kaartjes online maar het lijkt meest op olie. In de bougie is het zwart, en de olie die op de gloeiende tip en massa elektrode valt, verbrand ter plekke en laat een asrest achter (in olie zitten aardig wat zout-achtige additieven).

Ik gebruikte ooit wel eens loodvervanger op willekeurige basis, dat liet ook zulke harde korsten achter op de massa elektrode (dat is het gebogen deel).

Volgens mij hadden we al eerder twijfels over die accu, hoe nieuw hij er ook uitziet. Een paar weken stilstaan mag geen probleem zijn voor een accu, het lijkt alsof deze erg weinig arbeid kan leveren. Een nieuwe accu in de 60 Ah sfeer met 500-600 CCA kost nog geen 100 euro.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Je hebt geluk dat het stukje restant van de uitlaat wat eraf moet aan de buitenkant zit.Dat is vrij makkelijk met een slijptol te verwijderen; even doorslijpen met een slijptol zoals Marc reeds aangaf en dan met een beitel eraf tikken.

Een stukje uitlaatrestant wat inwendig zit is heel lastig eruit te krijgen.
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Er staan natuurlijk honderden bougie diagnose kaartjes online maar het lijkt meest op olie. In de bougie is het zwart, en de olie die op de gloeiende tip en massa elektrode valt, verbrand ter plekke en laat een asrest achter (in olie zitten aardig wat zout-achtige additieven).

Ik gebruikte ooit wel eens loodvervanger op willekeurige basis, dat liet ook zulke harde korsten achter op de massa elektrode (dat is het gebogen deel).

Volgens mij hadden we al eerder twijfels over die accu, hoe nieuw hij er ook uitziet. Een paar weken stilstaan mag geen probleem zijn voor een accu, het lijkt alsof deze erg weinig arbeid kan leveren. Een nieuwe accu in de 60 Ah sfeer met 500-600 CCA kost nog geen 100 euro.

Toch​ gek, hij verbruikt niet schrikbarend veel olie (1L op 2000km).
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Er staan natuurlijk honderden bougie diagnose kaartjes online maar het lijkt meest op olie. In de bougie is het zwart, en de olie die op de gloeiende tip en massa elektrode valt, verbrand ter plekke en laat een asrest achter (in olie zitten aardig wat zout-achtige additieven).

Ik gebruikte ooit wel eens loodvervanger op willekeurige basis, dat liet ook zulke harde korsten achter op de massa elektrode (dat is het gebogen deel).

Volgens mij hadden we al eerder twijfels over die accu, hoe nieuw hij er ook uitziet. Een paar weken stilstaan mag geen probleem zijn voor een accu, het lijkt alsof deze erg weinig arbeid kan leveren. Een nieuwe accu in de 60 Ah sfeer met 500-600 CCA kost nog geen 100 euro.

Dat was het ook niet per sÃ, maar na een minuut starten (bij elkaar, ca.) is hij wel leeg.
Antwoord
#9
jos245 schreef:Je hebt geluk dat het stukje restant van de uitlaat wat eraf moet aan de buitenkant zit.Dat is vrij makkelijk met een slijptol te verwijderen; even doorslijpen met een slijptol zoals Marc reeds aangaf en dan met een beitel eraf tikken.

Een stukje uitlaatrestant wat inwendig zit is heel lastig eruit te krijgen.

Dat scheelt, hij zit aan de buitenkant. Ik heb echter geen slijptol, en gek genoeg ook geen beitel. Ik heb hem nu in de WD40 gezet, en ga het morgen proberen met een schroevendraaier en een hamer.
Antwoord
#10
Schroevendraaier mag ook natuurlijk, maar verwacht dan wel dat je het handvat stuk slaat. Die buizen overlappen een centimeter of 5, geen kleinigheid.

1 liter olie op 2000 km is best wat, dan zou je een hele olieverversbeurt verbranden in een jaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21A startprobleem WilbertL 6 4.351 4 August 2014, 00:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Demonteren K-Jettronic en optie intercooler MattiBakker 1 1.586 2 August 2014, 13:39
Laatste bericht: Marc1970
  Startmotor demonteren bij 245 met automaat equinox 5 3.307 4 November 2013, 13:30
Laatste bericht: skidje
  startprobleem klooster 1 1.724 5 September 2013, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  Startprobleem Volvo 940 jvc760 14 12.305 28 February 2013, 16:30
Laatste bericht: jvc760
  Startprobleem DanielR 9 4.232 22 October 2012, 20:20
Laatste bericht: DanielR
  Einddemper 60mm gezocht! Hein Coenen 3 2.341 27 August 2012, 20:20
Laatste bericht: Hein Coenen
  240 startprobleem Peter ger 0 2.054 1 August 2012, 16:45
Laatste bericht: Peter ger
  distributieriem vervangen zonder de poelie te demonteren. VolvoDick 5 3.358 14 July 2012, 22:08
Laatste bericht: VolvoDick
  startprobleem B230E jos 18 10.829 11 April 2012, 14:24
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)