Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliestop?
#1
Hallo,

Inmiddels alweer even terug van vakantie. Het waren 3 heerlijke weken in Italië!

[Afbeelding: IMG_20160817_150918.jpg]

Op de terugweg (ergens in Duitsland) hoorde ik BONK! poink... poink... Oei, dat klonk gek. Alsof er een steen ofzo onder de auto stuiterde tegen de bodem. Eerste de beste pompstation 5km verderop maar gestopt om te kijken wat er misschien aan de hand was.

Ik trof meteen een plas olie aan onder de auto wat met rap tempo werd aangevuld door een druppende siroop van 10w40. Dit afgemaakt met een blauwe rook die tussen alle kieren vandaan kwam. Nou daar sta je dan met je grote bek dat een 240 niet stuk wil, was mijn eerste gedachte. Goed, ANWB gebeld en al redelijk vlot kwam er een duitser met een autoambulance om in 1e instantie te kijken naar het probleem en om hem eventueel naar een garage te slepen. De keuze voor de laatste optie was al vrij snel duidelijk, de autoambulance-meneer keek me namelijk redelijk zuur aan.. dat gaf me niet veel hoop.

Aangekomen bij een garage hadden ze vrij snel tijd om ernaar te kijken. Al gauw ontdekte de monteur dat er een zogenaamde Ölstopp (olie stop) kwijt was. De motor gutste dus de olie eruit. (moet je ook niet te lang mee rijden dus haha).

Deze stop zat bovenin het blok achteraan ofzo volgens de beste man, zie foto:

[Afbeelding: IMG_20160823_185842.jpg]

Deze kon meneer gelukkig bestellen en dezelfde dag er nog in zetten! hoe ra! 17:30 kon ik weer rijden! Super blij natuurlijk. Even een middagje het plaatselijke centrum bekeken en toen konden we weer.

Rekening: 280 euro (vind ik nog best veel geld overigens maar goed, ik zal eventueel een foto plaatsen van de rekening)

Eigenlijk ben ik heel erg opgelucht en blij dat er niets 'ernstigs' aan de hand was. Maar tegelijk heb ik ook het gevoel dat zo'n ding er niet zomaar uit knalt. En dat is eigenlijk mijn vraag, moet ik mij nog zorgen maken dat dit weer gaat gebeuren?
Antwoord
#2
Dit is de stop: http://www.skandix.de/en/spare-parts/eng...t/1001174/

Voor zo'n exotische reparatie vind ik dit ontzettend knap geregeld daar in Duitsland. Aan een auto die daar nauwelijks verkocht werd en er zeker al 20 jaar niet meer rondrijdt.

Misschien is er iets mis aan jouw motor, namelijk de carterventilatie. Dat zijn twee slangen die onder het spruitstuk vandaan komen en de druk onderin het blok afvoeren. Zonder die afvoer kan die druk de stop eruit blazen.
Betere uitleg: https://www.ipdusa.com/products/5317/104...e-trap-kit

Dat witte zeefje kan wel eens verstopt raken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor je reactie! ik vermoedde al iets in die richting!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: