Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
23 March 2016, 21:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 March 2016, 22:05 door henqui.)
Wie heeft er een goed werkende afsluitklep voor in het inlaatspruitstuk voor me te koop?
Ik heb er twee die wel 'bewegen' maar volgens mij is het inwendige veertje kapot of zo, waardoor ze niet goed afsluiten.
Gevolg: nadieselen.
h e n q u i at g mail punt c o m
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er staat wel iets over in TP11740, dat ze meest wel goed zijn, maar door vervuiling slecht werken en ten onrechte vervangen worden. Deze ziet er erg schoon uit moet ik zeggen. In de carb ook alles schoon? En er mag hooguit 30 ohm weerstand zijn tussen pinnetje en massa.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ligt dat nadieselen wel aan die anti-run klep?
Ik heb al meegemaakt dat de draad van die anti-run klep niet was aangesloten maar dat leidde niet tot nadieselen.
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Als het draadje van de smoor klep los schiet dan loopt ie niet meer stationair.
Heb ik laatst een keer gehad.
Als het klepje niet meer beweegt dan kan ik mij het nadieselen goed voorstellen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
De foto is een nieuwe Marc ;-) Ik zal de weerstand een opmeten. Maar van beide exemplaren lijken ze goed te werken, maar de pennetjes zitten heel losjes en er zit geen veerkracht achter. Ik had een soortgelijke van een VW in handen vandaag en daar voelde je een soort weerstand van een veertje of zo, als je het pennetje probeerde in te drukken.
Het spruitstuk heb ik helemaal schoon gemaakt voor montage.
In mijn 740 heb ik nu een 175CDUS zitten, hij dieselt helaas enorm na. Deze klep zou het inderdaad moeten voorkomen. Volgens mij moet de motor inderdaad afslaan als je hem loskoppelt.
De motor slaat wel goed af als ik de klep er uit schroef ;-) Beetje valse lucht toevoegen bij het uitzetten van de motor, zou dus ook een oplossing zijn.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
24 March 2016, 00:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 March 2016, 08:41 door henqui.)
Ik lees nog een oplossing:
Het fenomeen nadieselen van een motor is dat bij het uitzetten van het contact de motor blijft doorlopen. De motor loopt dan zeer onregelmatig en slecht. Soms draait de motor zelfs achteruit. Het nadieselen is met het afstellen van een lager stationair toerental en/of een armer brandstof/luchtmengsel soms op te lossen of te verminderen. Werkt dat niet voldoende dan is er vaak een effectieve en eenvoudige methode. Als de motor stationair draait trap dan de koppeling diep in. Je ziet dan vaak een wat lager motortoerental (of je hoort het) een teken dat de motor extra weerstand moet overwinnen. Zet je dan het contact uit dan zal in bijna alle gevallen het nadieselen verdwenen zijn. De motor levert tijdens het nadieselen zo weinig vermogen dat het genoeg is om het nadieselen te voorkomen. In de hoogste versnelling zetten, de rem intrappen en de koppeling op laten komen werkt vast en zeker. Vergeet daarna niet het contact ook nog af te zetten.
Ik lees ook dat het koolafzetting kan zijn ergens in de de verbrandingskamers. Misschien op te lossen met reinigingsmiddel in de benzine of door eens flink te planken.
Of dat de bougies gloeiend heet worden. Ik heb nieuwe klaarliggen, dus daar kom ik binnenkort dan wel achter.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 March 2016, 09:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 March 2016, 15:36 door Marc1970.)
De Ilja Gort oplossing. Als hij zijn lelijke eend parkeert, is hij aan komen rollen in de versnelling en met de koppeling ingetrapt. Zodra hij stilstaat, zet-ie de motor uit (contact op 0) en laat de koppeling opkomen, bonk, motor stopt, de eend maakt nog een laatste hopje voorwaarts.
De Volvo motor heeft wat meer draaiende massa dan de 2CV, ik zou het liever niet zo doen.
In TP11740 staat nog expliciet dat de antidieselklep niet getest kan worden met draaiende motor, de veer is niet sterk genoeg om tegen de luchtstroom in te gaan.
Je zou eens kunnen proberen de omloop via deze klep af te sluiten (de stat. regelschroef helemaal indraaien), en het stationair toerental te regelen met alleen de gasklep.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
gek genoeg slaat de motor niet af als de stationairschroef helemaal ingedraaid is... Voorlopig gebruik ik de Ilja Gort methode maar. De koppelingsplaat moet toch vervangen en de remmen zijn net vernieuwd.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68