Topics: 2
Er wordt daar (uiteraard) gezegd dat de turbo al langer kapot was.
Hij erkent dat zij fout zijn geweest door niet naar de turbo te hebben gekeken. Woensdag is mij gezegd dat de auto helemaal goed en in orde was en donderdag rijden zij zelf de turbo kapot. Hij heeft het nog nooit meegemaakt en geen ervaring mee. Hij had diverse Volvodealers gebeld maar die zeiden ook dat het nog nooit was voorgekomen bij een XC70.
De kering van de turbo is kapot, dat kon hij me niet laten zien overigens. Daarvoor moet ie helemaal uit elkaar worden gehaald.
De kosten van een gereviseerde turbo zijn 650,= euro en daarbij komt arbeidsloon en btw en dan kom ik uit op 1200,= euro.
Ik stelde voor dat ik de turbo betaal en hun hem erin zetten.
Daar gaat ie niet mee akkoord, hij wil maximaal 500 euro van het totaalbedrag afhalen, dan kom ik uit op 2050,= euro (met de beurt erbij).
Ik wilde dat afronden op 2000,= euro, maar daar gaat hij weer niet mee akkoord.
Ik denk dat ik dan toch maar toe moet geven op die 2050,=. Want als ik hem op moet laten halen en naar een andere garage voor een nieuwe turbo, dan ben ik alsnog veel meer geld kwijt......
Dus.... zo is het mij vergaan vandaag...... Heb ik weer......
Groeten van Heidi Boekhout
Topics: 49
Zie andere onderwerp........
Wat een hork van een dealer weer........altijd hetzelfde: lief leuk en aardig zolang er niets aan de hand is en als er iets misgaat wodt er niets meer geregeld. Onvoorstelbaar dat hij het in zijn hoofd haalt om op dit soort bedragen nog te gaan lopen eikelen over 50,--. Zo raak je je klanten wel kwijt.
Je bent, vind ik, al erg soepel geweest. Bel eens met de importeur........
Sterkte
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Topics: 22
bel de importeur eens....
en, ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar een turbo vervangen is best zelf te doen als je wat kunt sleutelen. ik zou er nooit 500 euro voor over hebben... (de garantie die je bij de dealer krijgt is wel mooi, maar voor het geld van inbouwen kun je al een 2e turbo kopen...)
op
http://www.ebay.de stond wel eens een advertentie van iemand die uit japan direct turbo's van mitshubishi verkocht. dan kwam je op 400 euro geloof ik voor een gloednieuwe volvo turbo (voor een v70 t5).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
je schrijft dat je de auto naar de dealer hebt gebracht omdat hij veel olie verbruikte. Dit kan inderdaad veroorzaakt worden door de oliekeerring in de turbo. Die houdt normaal gesproken de olie vast en kan gaan lekken (na veel km's, ouderdom of verkeerd gebruik). Dat betekent inderdaad dat je een nieuwe keerring nodig hebt en in de praktijk betekent dat meestal een gereviseerde turbo.
E650 voor een gereviseerde turbo is normaal, bij sommige merken betaal je het dubbele en dit zal er waarschijnlijk eentje zijn die is gereviseerd door Turbo World of Hoet oid en is een goede optie voor je.
Uiteindelijk wil de dealer E500 van het totaalbedrag eraf halen, dus dat betekent dat je eigenlijk geen arbeidsloon betaalt voor het monteren van de turbo (arbeidsloon van E550, wat trouwens wel erg veel is....E80 incl btw per uur schat ik en E50 kleinmateriaal betekent 6 uur werk??). Je hebt dan wel een nieuwe turbo die toch ooit een keer moest worden vervangen. De Bovag/ANWB of wie dan ook zal dit ook als een meerwaarde voor je auto beschouwen en je zult dus zeker moeten bijdragen in de kosten.
Ik denk dat de dealer je olieverbruik na de grote beurt van E1350 niet heeft opgelost en dat om de een of andere reden (te hard gereden? teveel olie? water in turbo tijdens afspuiten?) tijdens de rit naar de poetser je keerring het helemaal heeft begeven. Dat is supervervelend, maar kan gebeuren.....
Je kunt ook hele andere scenario's bedenken, maar als ik je verhaal zo lees, dan lijkt dit me het meest waarschijnlijke.
Overigens, ik weet niet wat de dealer allemaal heeft vervangen bij die beurt van E1350, maar als daar ook allerlei zaken bijzitten die het olieverbruik moesten oplossen, dan zou je daar nog eens met hem over kunnen discussieren (maar het kan ook gewoon een grote beurt en 4 nwe banden zijn).
Succes verder!
ps. was het wel een officiele volvo dealer, want die zijn vlgs mij geen 1-2-3 servicepunt?
Topics: 12
Ik begrijp wel dat het bijkomende bedrag een hele aderlating is, en het zou best kunnen dat er onderweg een poepie gas gegeven is, maar anders was hij toch wel binnen afzienbare tijd kapot gegaan, ik vind dat ze helemaal niet zo onredelijk met het hele geval omgaan,ze hebben duidelijk niet expres de turbo gemold om er een slaatje uit te slaan.Het feit dat er in eerste instantie iets over het hoofd is gezien is geen schande, het blijft wel mensenwerk.We willen toch geen Amerikaanse toestanden waarbij iedereen maar te pas en te onpas voor vanalles aansprakelijk wordt gesteld?
45 1993,v70 awd 97
Topics: 74
Ik ben het wel met Mado eens. Alleen is 2000 euro nou weer geen lullig klein bedrag om er geen werk van te maken.. Het is echt zo'n lullige situatie. Voor hetzelfde geld hebben ze er niet mee lopen trappen en zat die turbo er gewoon aan te komen. En dat lijkt er ook gewoon aan de hand te zijn geweest, doordat de auto dus olie verbruikte en de keerring lek was. Maar goed, ik weer er niet het fijne van.
Topics: 28
je krijgt nooit te horen hoe het is gegaan.
of ze moeten eerlijk zijn en zeggen hoe het is gekomen.
maar ze zijn niet eerlijk , dit maak ik op uit het verhaal (2 verschillende topics).
volgens mij is het niet gewoon gegaan (maar das mijn mening)
het is een auto van een klant dus daar hoor je voorzichtig mee om te gaan als monteur of poetser zijnde.
ik kan me zo voor stellen als jonge gast in een turbo dat je die eens aan de tand gaat voelen.
is toch niets mooier om met zoveel pkaas ff weg te trekken.
als dit bij koude motor gebeurd en de olie is net ververst is de olie behoorlijk stroperig voor een turbo.
dan kan het wezen als de keerring misschien al wat brakkig is ( in mijn ogen ff te snel, gezien het aantal km) dat die er op dat moment uit spat door een te hoge oliedruk die dan opgebouwd word.
maar de turbo laten controleren waarom hij stuk is gegaan moet je dan wel in eigen beheer doen denk ik.
ook hier kan de garage (als ze slecht willen) een vinger in de pap hebben met de uitslag.
het zal een moeilijk geheel worden denk ik met 3 partijen
Topics: 28
wat ook nog kan met het olie verbruik is de carterventilatie.
als je flink door trekt met een verstopte c-v komt er zoveel druk in het carter dat de olie die eventueel terug zou stromen het carter in dan door de afzuigslang naar de inlaat van de turbo , de turbo word in gezogen.
dan word door de olie de turbo-inlaatwiel afgeremd terwijl de uitlaat-schoepenwiel nog opspoeld.
dan zal de turbo het ook gaan opgeven.
een kapotte as tot gevolg of de schoepen naast het schoepenwiel.
Topics: 12
ja, dat is allemaal heel fijn om dat achteraf zo te concluderen, maar de vraag is hier eigenlijk of de betreffende geragist die diagnose al op voorhand had moeten stellen op basis van de gegeven feiten tot dan toe.
45 1993,v70 awd 97