Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kachelvraag
#1
Hallo,

Is het misschien zo dat de middelste 2 roosters op je dashboard rijwind doorlaten of zo? Als ik stil sta en ik heb de kachel op z'n heetst komt er wel wat warmte uit maar niet echt schokkend veel. Zelfs wanneer ik rij komt er met name koele lucht uit.

Naar de vloer wordt echter wel gewoon echt hete lucht geblazen. En de DEF(frost) roosters (buitenkanten en onder het raam) zijn wel warm maar niet zo heet als wat ik bij me voeten krijg.

Is dit herkenbaar? of zou er wel eens wat mis kunnen zitten. Ik dacht namelijk (weet niet hoe ik eraan kom) dat 240's echt goede verwarming hadden, maar ik heb de kachel praktisch altijd op z'n heetst staan. Als ik het vergelijk met mijn VW Polo uit 94' doet die het zelfs een stukje beter qua verwarmen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet,

Arjen.
Antwoord
#2
Arjen,

Bij mij komt er ook koude lucht uit die middelste roosters. De rest is echt heet. Ik he. Hem meestal bijna helemaal dicht (zeg maar een kwart) en dat is meer dan genoeg.

Grtz ron


Grtz Ron
Antwoord
#3
Idem. Bij zowel de 245 als de 340 trouwens. Ga er van uit dat het met opzet is.
Wel irritant trouwens, voor je rechterhand die krijgt zo'koude vingers. Middenroosters staan dus eigenlijk latijd dicht 's winters....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Ik heb ze daarom dus eigenlijk altijd dicht. Wat is dan jullie stand om de auto z.s.m. warm te krijgen?
Antwoord
#5
Ik dacht dat er twee temperatuurschuiven zijn, een voor de ruiten en een voor het interieur. Bijzonder slim van Volvo, zo kun je de ruiten ontdooid houden bij -30 terwijl je zelf niet in een sauna zit. Uit mijn hoofd de bovenste voor de ruiten en de onderste voor de middelste roosters.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Arjen van Hattem schreef:Ik heb ze daarom dus eigenlijk altijd dicht. Wat is dan jullie stand om de auto z.s.m. warm te krijgen?

Om de voorruit snel te ontdooien/ontwasemen heb ik alle schuifjes naar rechts staan behalve die rechtsonder,die staat naar links. De rest van de auto wordt ook lekker warm in die stand dus eigenlijk staan de schuifjes in de winter bij mij altijd in die stand.

De middenroosters heb ik altijd dicht staan behalve bij hoge temperaturen in de zomer. Dan richt ik de roosters op mijn gezicht en dat heeft dan het effect van een matig werkende aircoCool
Antwoord
#7
Bedankt voor jullie antwoorden. In de zomer zet ik ook graag die ventilatieroosters open bij de voeten, die heb ik afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk ontdekt en wauw wat heerlijk die koude rijwind bij de voeten!
Antwoord
#8
Arjen van Hattem schreef:Bedankt voor jullie antwoorden. In de zomer zet ik ook graag die ventilatieroosters open bij de voeten, die heb ik afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk ontdekt en wauw wat heerlijk die koude rijwind bij de voeten!

Ventilatieroosters bij de voeten? Waar zitten die dan precies?
Antwoord
#9
Is een klep bij de zekeringkast, ongeveer bij de linker enkel van de bestuurder (en de rechter van de bijrijder). Weet niet zeker of die bij de vroege modellen er ook al op zaten.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
No way! Ik weet dat de 67er 144 van een vriend van mij er wel een heeft bij de passagier, maar volgens mij heb ik in mijn 76er 244 geen bij mijn enkel. Toch nog eens goed kijken dan.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)