Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2006
In de cilinderkop van mijn volvo met motor b230 f zitten twee sensoren???
Gemonteerd onder het inlaat spruitstuk
enig idee war deze voor dienen??
Berichten: 301
Topics: 11
Lid sinds: May 2006
3 als het goed is.
* Temperatuursensor voor dashboard.
* Temperatuursensor voor ontsteking en brandstofinjectie
* Pingel/Knock-sensor
. 8)
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Yup. Maar de pingelsensor zit in het blok. 8)
Berichten: 15
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2006
bedankt voor het mooie overzicht
nu nog een vraag
de BDP sensor waar kan ik die vinden?
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
achter op het blok dus tussen het blok en schutbord boven op het koppelingshuis daar loopt een kabel naar de sensor en die meet het signaal vanaf het vliegwiel
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Maar ik ben er nog niet uit:
Wordt deze sensor nou ergens voor gebruikt ? Of zit deze er enkel voor diagnose-doeleinden ? Zo ja, bij welke typen is deze sensor in gebruik ?
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
en wat is/doet de sensor aan de uitlaatspruitsukzijde( woord v/d dag) dan? :o
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Waar ?
Aan de andere kant zit onderaan nog een oliedruksensor. En in de uitlaat zit een Lambdasensor.
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
net boven :roll: de dynamo, die btw ook twee(?) sensoren heeft
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja, dat is de oliesensor. Leg die maar eens aan massa, dan gaat je oliedruklampje aan.
De dynamo heeft verschillende aansluitingen. Een D+, dit is de aansluiting die van de accu naar het lampje op het dashboard naar de voorbekrachtigingsspoel van de dynamo loopt. Verder zit er nog een dikke + kabel op de dynamo die meestal naar de startmotor loopt en van daar naar de accu en bij oudere systemen zit er nog een D- en een DF op die samen met de D+ naar de spanningsregelaar gaan. Als je een rond ding achter op de dynamo ziet zitten dan heb je een ingebouwde spanningsregelaar.
Soms heb je op een dynamo ook nog een W aansluiting. Dit is een pulsaansluiting en hier kan een toerental mee gemeten worden. Handig als je bijvoorbeeld een cruisecontrol monteert (niet op een automaat!)