Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 740 van Chris B - Opoe, de relaxschuit a.k.a. Der Bismarck Mk III
Zelf reed ik tot een maandje geleden in een boswachtersgroene Citroen BX:

[Afbeelding: 360.jpg]

Vorige maand heb ik die verkocht en deze ervoor in de plaats aangeschaft:

In een ander draadje heb ik ons andere familielid al voorgesteld: http://volvolvo.nl/threads/17977-De-245-...an-Chris-B
We hebben hier nu dus een volledig Volvo wagenpark, wel zo makkelijk met onderdelen. :-)

De 740 is een importexemplaar van onbekende herkomst uit 1986, in 2012 ingevoerd vlak voor aanpassing van de belastingregeling. (Als iemand deze kent, ik hoor graag meer). In 2012 is er door Boertien een LPG installatie ingebouwd en heeft deze auto een Dinitrol behandeling gehad. Ook is in die periode denk ik rondom wat spuitwerk aan gedaan om de boel strak te maken. In 2013 met herziening van de wegenbelasting is de auto geschorst en sindsdien stilgezet. Ergens vorig jaar is de 740 bij een autobedrijf terechtgekomen en daar heb ik 'm vorige maand gekocht.

Heb er best wat werk van gehad om het weer een goed rijdende auto van te maken. Voor zaten verlagingsveren gemonteerd, -40mm, en achter zaten 13mm HD veren van een Estate. Stuiterbak!! Met daarbij een wegligging als een krant met Michelins van 13! jaar oud in breedtemaat 235 en 16 inch velgen. Het eerste dat ik gedaan heb is rondom originele veren monteren, waarbij achter de standaard estateveren. Enorme comfortverbetering! Verder natuurlijk een hele uitgebreide, grondige, onderhoudsbeurt om eea weer betrouwbaar te krijgen. Dat is gelukt, ik rijd er namelijk zo'n 1.000 km per week mee en dat gaat tot nu toe probleemloos!

Afgelopen week kwam ik er achter dat de spatborden voor nieuw zijn, maar dat de binnenzijde volledig kaal staal is... Nieuwe spatborden is goed nieuws natuurlijk, het spuitwerk buitenom is ook netjes. Alleen dat de binnenzijde volledig kaal is, is natuurlijk niet best. Daar wil ik de komende maand nog wat aan doen. (wel gek trouwens gezien dat de rest van de auto gedinitrold is)

Verder staan op het lijstje; hemeltje schuifdak opnieuw bekleden, strakke bestuurderstoel vinden in dezelfde bekleding, dakje laten spuiten, automaat spoelen en een deukje ra weg laten werken. Heel overzichtelijk dus!

Heb er veel plezier mee, het rijd enorm relaxed met de B230K en de AW71 automaat. Het verbruik valt mij, relatief gezien dan, mee met 1 op 8,5.

tzt laat ik wel weten hoe het verder gaat.
Antwoord
Klinkt als goede keuze met overzichtelijke restpuntjes.
Veel plezier ervan.

Als je het vin nr opgeef kan ik de oorsprong wel achterhalen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Dat zou fijn zijn Skidje, je hebt PB.

Verder doet de 740 het prima, zei het dat er een koppakking aan zit te komen. Klein beetje mayo aan peilstok en vuldop, beetje troebele kvs.

Er zit een 530 kop op, nu heb ik een B230F kop liggen ook met gietnummer 530. Zijn deze uitwisselbaar op wat extra sensorgaten voor de F na? Reden hiervoor is dat van de kop die nu op de B230K zit het thermostaatgat uitgevreten is en alleen dicht wil met vloepa.

Ik twijfel of het uitwisselbaar is, ook omdat de boeken van Estateservices en internet verteld dat de koppakking van een B230K anders is. Dus ja, weet een van jullie het antwoord?
Antwoord
Heeft volgens mij niks met de koppakking te maken. Er is ook een B230K met een Heron ontwerp, die heeft cilinderkop no. 1000631, dat zal de verwarring zijn.

En anders gaat het om een koppakking SET, die is specifiek voor de B230K.

De B230F kop moet je 2 koelwateropeningen van openmaken, de een is een vriesplug, de ander een bout, en dan is-ie good to go voor de B230K. En de nokkenas zou ik overzetten, die van de B230F is nogal lam. Als het goed is, verandert de klepspeling hierdoor niet.
Ho, er zijn misschien nog sensors of klepjes die je over moet zetten omdat de 740 wat andere stekkers heeft, en dergelijke.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik had juist verwacht dat de koelwateropeningen hetzelfde zouden zijn. Zijn dat soms aansluitingen voor de carb oid? En een vriesplug openmaken, zit daar dan schroefdraad voor een plug in? mmm, nog maar eens nadenken. Voor hetzelfde geld vraag ik de vlakker of hij het uitgevreten gat kan repareren.
Antwoord
Waarom moet die kop gevlakt? Koppakkingen slijten gewoon, ook vanzelf door jarenlang krimp-strek etc krachten.

Maar eh, die openingen zitten onder inlaat 1 en 4, je ziet ze in de inlaatpakking zitten, het inlaatspruitstuk wordt verwarmd. Een vriesplugje is een metalen dekselachtige dopje in een opening, je draait er een stevige schroef in en trekken maar.
Onderdeeltje 12 en 45 van deze B230F kop moeten eruit: http://www.volvopartswebstore.com/showAs...bly=237045
Antwoord
Ah, kijk, dat had ik niet gedacht dat het inlaatspruitstuk gekoeld zou zijn. Dat verklaard het. Is zeker gekoeld ivm voorkomen vapourlock op de carb als de boel heet is. Waar het mij om gaat is dat in mijn gedachten als ik een vriesplug uittrek er wellicht een tuutje mist op de slang op te bevestigen. Dat tuutje om een slang op te schroeven moet er toch op gezet worden als de vriesplug eruit gehaald wordt?

Kop vlakken is mij verteld dat dat eigenlijk standaard moet bij koppakkingwissel, vandaar.
Antwoord
Als hij er netjes afgekomen is hoeft dat niet.
Mocht je twijfelen, zou je de kop kunnen (laten) checken op rechtheid kost je bij de meeste bedrijven niets. Vlakken dan dan altijd nog.
Antwoord
Geen tuut, het vlak vd kop sluit aan op het vlak vd kop en dan ontstaat er een doorlopend koelwaterkanaal. Kijk maar hoe het nu zit.
Vapourlock is niet zo'n punt, meer het vastvriezen van de gasklep in koude natte lucht.
Antwoord
Heb gekeken en het kwartje is gevallen. Koelkanaal zit ingegoten in het inlaatspruitstuk. Wordt afgedicht door inlaatspruitstukpakking dus. Vandaar ook die "oortjes" aan weerszijden van de pakking die bij een injectie "nutteloos" zijn.

Zag alleen nog twee draadeinden in de kop die het spruitstuk mede vastzetten, die ik ook zal moeten overzetten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De 245 van de vriendin van Chris B Chris B 19 15.754 18 July 2016, 16:22
Laatste bericht: Marc1970
  Even Voorstellen...........Chris brun-c 10 8.085 25 May 2015, 17:03
Laatste bericht: SFRC

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)