17 October 2015, 17:32
In mijn '75 244 heb ik een voltmeter in het dashboard, en vanaf het moment dat ik de auto heb is ie behoorlijk interessant:
Bij richtingaanwijzer aan beweegt de spanningsmeter ca. 2 volt op en neer (van 14 naar 12v)
Kachelfan 1,2,3 zie je hem ook 0.5/1/1.5v zakken,
stadslicht, groot licht zakt ie ook behoorlijk.
Allemaal niet zo heel erg, dacht aan misschien een massadraad oid. Maar sinds de laatste tijd gaat de meter boven de 1800rpm naar 12V ipv de eerdere 13/14 volt !? (bij stationair en onder de 1800rpm is de spanning ca 13-14v)
Nog erger, in een rit van 100KM vandaag zakte onderweg de spanningsmeter van 12volt naar 10volt, op het laatst viel de radio uit bij richting aangeven, en uiteindelijk deed de richtingaanwijzer het ook niet meer(ging knipperen alsof er een lampje stuk was).
Wat zou dit kunnen zijn? Een defecte spanningsregelaar op de dynamo?
Bij richtingaanwijzer aan beweegt de spanningsmeter ca. 2 volt op en neer (van 14 naar 12v)
Kachelfan 1,2,3 zie je hem ook 0.5/1/1.5v zakken,
stadslicht, groot licht zakt ie ook behoorlijk.
Allemaal niet zo heel erg, dacht aan misschien een massadraad oid. Maar sinds de laatste tijd gaat de meter boven de 1800rpm naar 12V ipv de eerdere 13/14 volt !? (bij stationair en onder de 1800rpm is de spanning ca 13-14v)
Nog erger, in een rit van 100KM vandaag zakte onderweg de spanningsmeter van 12volt naar 10volt, op het laatst viel de radio uit bij richting aangeven, en uiteindelijk deed de richtingaanwijzer het ook niet meer(ging knipperen alsof er een lampje stuk was).
Wat zou dit kunnen zijn? Een defecte spanningsregelaar op de dynamo?