Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zakkende spanningsmeter
#1
In mijn '75 244 heb ik een voltmeter in het dashboard, en vanaf het moment dat ik de auto heb is ie behoorlijk interessant:

Bij richtingaanwijzer aan beweegt de spanningsmeter ca. 2 volt op en neer (van 14 naar 12v)

Kachelfan 1,2,3 zie je hem ook 0.5/1/1.5v zakken,

stadslicht, groot licht zakt ie ook behoorlijk.

Allemaal niet zo heel erg, dacht aan misschien een massadraad oid. Maar sinds de laatste tijd gaat de meter boven de 1800rpm naar 12V ipv de eerdere 13/14 volt !? (bij stationair en onder de 1800rpm is de spanning ca 13-14v)

Nog erger, in een rit van 100KM vandaag zakte onderweg de spanningsmeter van 12volt naar 10volt, op het laatst viel de radio uit bij richting aangeven, en uiteindelijk deed de richtingaanwijzer het ook niet meer(ging knipperen alsof er een lampje stuk was).

Wat zou dit kunnen zijn? Een defecte spanningsregelaar op de dynamo?
Antwoord
#2
Denk dat je het inderdaad daar moet zoeken.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
Kijk of je een externe spanningsregelaar hebt, deze kan je vervangen door een elektronische, zoiets: http://www.ipdusa.com/products/6781/1054...-regulator . Meeste dynamo's hangen in rubber bussen en hebben een eigen massakabel, kijk die na. V snaren. De koolborstels en de sleepringen in de dynamo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Even de regulator met borstels eraf geschroefd en het is snel duidelijk:

[Afbeelding: KTwSUfFyIgy3HIBh1aIeuwzmTMUfepHmDM2it9df...ize_mode=2]

De losse borstel vond ik gelukkig onderin de behuizing van de dynamo :-S
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)