Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onrustig sturen bij rechtuit 144.
Hoi,

Sinds een week rij ik met een 144 die ik erg onrustig rechtuit vindt sturen. Tot 90/100 km/u is het best te doen, kom je er boven is het knap irritant. Verder hoor je geen rare geluiden, alleen maar dat je veel beetjes moet corrigeren.
Het eerste waar ik aan denk is de uitlijning, iemand nog andere opties wat de oorzaak kan zijn?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Uitlijning, versleten rubbers, schokbrekers etc etc.
Beste een keer op de brug zetten en alles nakijken dan naar de uitlijner brengen.
Een geupgrade hulpstuurhuisbus erop zetten kan zeker ook helpen als er speling op zit: http://www.kdlautomotive.nl/maatwerk-oplossingen/
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
bekend verhaal, alles wat een beetje speling heeft verzameld bij elkaar opgeteld = slingeren.. Stuurhuis, hulpstuurhuis, alle stuurkogels, alle rubbers vooras, stabilisatorstangrubbers, versleten schokbrekers, alle achteras rubbers.. Daarna pas de uitlijning.. (tenzij je dat allemaal al hebt vervangen natuurlijk..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
..dat zeg ik.. wat kun jij snel typen Patrick..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Een goed uitgelijnde auto zoekt zelf de rechtuit richting, als je uit een bocht komt is dat goed te merken. Begin eens met een beetje meer toespoor, dat is nogal makkelijk dankzij de spoorstang. Als er iets 'uitspoor' (toe out) opstaat, wordt de auto zoekerig en reageert heel snel op alles.

Te weinig caster doet dit ook maar dat zit meest wel aardig, als het goed is zit er een mini vulplaatje meer bij de voorste rubberbus (zodat de bovenste wielarm het wiel 'achterover' drukt).

Teveel toespoor is ook leuk, dan komt-ie niet meer uit de bocht (of andersom, was lang geleden). Mijn 144 heeft speling op alle rubbers, bonkt overal maar rijdt gewoon rechtuit, hoe harder ik rij hoe rechter ongeveer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Check eerst de bandenspanning eens ;-)
Groeten, Boele
Antwoord
Dank voor de reacties, vandaag eindelijk de tijd gehad om e.e.a. te controleren. Er zit nogal wat spelling op de bus van de hulpstuur arm, die gaan we dus eerst maar eens vervangen.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Die bus is vrij los van z'n eigen, en de rubberen vervangers van tegenwoordig zijn minstens zo slap. Gemiddeld gaat die hulparm 2 cm op en neer zonder dat het enig probleem oplevert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Inmiddels de bus vervangen door een met blauw PU. Stuurt stukken beter nu! Zal in de toekomst nog eens een IPD stabilisator monteren.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
Vorige week is de auto apk goed gekeurd, nog eens goed gekeken naar de rubbers en zag niets bijzonder. In de rechtuit ging goed maar in de bochten toch nog wat zoekerig dus meteen maar laten uitlijnen. Bijgaande papiertje met whieu.aarde van voor en na de afstelling. Zegt mij zelf niet zoveel dus ben benieuwd of er hier iemand is die meerover zeggen kan.

Groet,

Mathieu.

[Afbeelding: Afbeelding%2024_zpsg773cbji.jpg]
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)